/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
ang. vindruesyltetøj - igen ........ !
Fra : karin42
Vist : 4695 gange
120 point
Dato : 12-09-03 19:46

Hej fulla er du der ? mit vindruesyltetøj er alså meget tynd !
hvad gør jeg ? hælder det på glas eller koger det med noget Melatine ( eller hvad det nu hedder ) jeg håber meget du er ( på ) idag
venlig hilsen Karin .

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 120 point
Dato : 12-09-03 22:35

Hej Karin42

Jeg håber du får svar i aften/nat, da jeg vil lave vindruesyltetøj i morgen.

Jeg fik pludselig en tanke. Jeg har sådan en gammel syltebog fra 1987 som hedder "Den grønne syltebog" Tørsleffs Husmoder Service.

Her lyder opskriften således:

Råsyltede vindruer:

1 kg blå vindruer
750 gr melis
1 tsk. citronsyre
½ tsk. atamonpulver eller 1 tsk. flydende atamon.

Druerne skylles og befries for stilken. En lille del af dem knuses med en solid kop og røres med citronsyre. Resten af druerne drysses i lagvis med sukkeret. Atamon tilsættes. Krukken dækkes til og stilles koldt. Der røres deri med mellemrum til saften er klar. Syltningen hældes i atamonslyllede glas, der bindes til 2 dage efter.

Jeg ved godt det ikke er helt samme opskrift som fulla gav, men den ligner meget.
Har du gjort noget der ligner ovenstående?
Hvis du har gjort det, og det stadig er tyndt, ville jeg give det et hurtigt opkog, og så tilsætte BLÅ MELATIN. Så skal det nok få en tykkere konsistens.
Jeg køber i hvert fald blå melatin i morgen for ar være sikker.
Karin, skriv lige tilbage, og fortæl hvordan det gik.

Med venlig hilsen

Frank

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 12-09-03 22:46

Hejsa frank ! Tak for svaret - jeg har faktisk selv " den grønne syltebog " men jeg lover dig at du får en hilsen når jeg er så vidt ! lige nu er jeg på vej til soveland - vi snakkes ved i morgen !
godnat og sov godt hilsen karin.
)

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 12-09-03 22:59

Hej Karin

Det er jeg også.

Sov godt og drøm behageligt
Hilsen Frank

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 13-09-03 01:17

Hej
De syltede druer skal ligge i lage - som altså ikke skal være stiv.
Druerne smager godt til som tilbehør f.eks. til bøf eller lignende og jeg bruger dem også til desserter.
fulla

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 13-09-03 09:58

Tak for svaret Franksp.
Hej frank ! jeg har besluttet og lave en saft af druerne - og undlade melatinene -
ha' en god weekend " vi snakkes " venlig hilsen karin.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 13-09-03 10:01

Tak for dit svar fulla - men som du kan se så laver jeg en saft af druerne - vi er ikke så meget for det på den måde du beskriver - go' weekend
måske kan vi " snakke " en anden go' gang ! venlig hilsen karin.
)