/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
telefonstik vs tiscali
Fra : mkbt
Vist : 496 gange
50 point
Dato : 11-09-03 22:35

Jeg har forgæves bedt Tiscali om at sende en tekniker ud for at få mine resterende telefonstik op at køre, føler jeg at jeg er kommet til kort. Huset er stort og gammelt (nogle af telefonledningerne sikkert også), hvorfor jeg umiddelbart foretrækker at få en fagmand til at foretage indgreb. TDC siger at de ikke må foretage indgreb uden tilladelse fra Tiscali - hvad gør jeg for at få mine telefonstik tilbage?

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 12-09-03 00:13

Hej mkbt

Hvor gamle dine ledninger er betyder ikke så meget,som du umiddelbart siger. Men hvis det drejer sig om Internet kan det have meget at sige hvordan du har bygget dit net op.

Så først og fremmest hvad er problemet helt nøjagtigt, er det din telelinie eller din Internet linie, der er problemet?

og hvordan er nettet bygget op? Hvis det er telefoni, er det jo også bygget op som et net.
så du må lige fortælle lidt mere om problemet før der er nogen der kan svare dig.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : mkbt

Dato : 12-09-03 01:57

Min ADSL linie går udmærket igennem, men er koblet "sent" på i rækken af stik, hvorfor telefonlinien jo bliver forstyrret. At flytte skillefilteret udenfor til telefonboksen vil umiddelbart være for omstændigt mht den ekstra dataledning.

Problemet er derfor hvad jeg som kunde hos Tiscali (*?!!##¤!) gør for at få min telefoni og ADSL filtreret: så jeg igen kan bruge alle telefonstik.

mvh
MKBT

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 12-09-03 02:21

Hej mkbt

Et skillefilter, gør det at, det skiller din teleforbindelse og Internet forbindelse fra hinanden, så alt telefoni vil rent faktisk først komme til at virke efter dit skillefilter. Det betyder at de telefonstik du har før skillefilteret ikke virker, som det jo også lyder som om.

Det man skal gøre er at man skal sætte skillefilteret på det første stik i ejendommen. Resten af telestikene, skal være tilsluttet efter skillefilteret. Det er ret vigtigt, men så skulle det virke.

Håber det giver mening

Ciber Amigo

Kommentar
Fra : mkbt

Dato : 12-09-03 11:43

Hej Ciber Amigo

Jeg er med på hvad du siger, men er umiddelbart ikke interesseret i at skulle trække ca. 30 m ekstra dataledning + rode med installationer i skunk og krybekælder mm.

TDC har fortalt mig at man forholdsvis enkelt kan "trække to tråde" til mit valgte datastik i huset, men at det jo skal foretages af en tekniker. TDC må jo bare ikke gøre det pga Tiscali.

Hvad kan jeg så gøre?

mvh
MKBT

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-09-03 13:37

Glem Tiscali, de står for den ringeste service i danmark.
De er åbenbart ikke interesserede i at hjælpe kunderne.

Kommentar
Fra : mkbt

Dato : 12-09-03 13:43

Hej Teil

Herom kan vi jo kun være enige

mvh

MKBT

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 12-09-03 14:42

hej mkbt

Enten må du jo få lavet dit problem ellers må du accepterer at der er nogle stik i dit hus der ikke virker.

Så hvad vil du?

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : mkbt

Dato : 12-09-03 17:33

Hej CiberAmigo

Jeg vil jo gerne have løst problemet.

Gerne på samme måde, som TDC ville gøre - hvis de måtte.

Altså med så lidt føring af ledninger som muligt.

mvh
mkbt

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 12-09-03 18:07

hej mkbt

Du kommer under alle omstændigheder til at accepterer to ledningstræk.
Så hadu har to løsningsmuligheder:

1. At sætte linie-splitteren ved det første stik, og trække et telekabel og et datakabel, rundt til de steder du skal tilslutte. Her er ledningstrækket, med et telekabel og et datakabel (OBS! skal du have flere pc'er tilsluttet, skal du sætte en Switch efter ADSL-routeren).

2. At du beholder liniesplitteren hvor den er og trækker telekabler, tilbage. Det er lidt mere besværligt, men hvis du køre ledningen fra det første stik ind hvor du har linie-splitteren, kan du køre telekablerne tilbage til de stik du vil tilslutte. Så har du en dobbelt kabelføring med to telekabler.

så under alle omstændigheder, kommer du til at have dobbelt kabelføring, det ville TDC også gøre, ellers er det ikke alle stik der kommer.
Den anden løsning kan dog være mere kosmetisk korrekt, da det ikke ser godt ud at have elektronik alle steder.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : mkbt

Dato : 12-09-03 19:34

Efter at have pillet lidt i diverse telefonstik har jeg konstateret, at min linie deles udenfor huset. Således går der en ledning ind på 1. salen hhv stuen. Mit edb udstyr er selvfølgelig placeret i modsatte ende af huset på 1. salen. Jeg må vel så sande at der skal føres udvendig datalinie eller hvad? Men det må man vel ikke selv gøre?

mvh
MKBT

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 12-09-03 19:51

Hej mkbt

kort og godt, ja.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : mkbt

Dato : 12-09-03 20:00

Hej CiberAmigo

Tak for tålmodigheden.

Men hvad så - hvad ville TDC gøre? Hvis jeg nu havde valgt at få en "Godt igang" løsning? Jeg ville jo godt betale de 4-500 kr og så slippe for bøvlet (og ansvaret); men er fanget hos det forbistrede Tiscali et stykke tid endnu.

mvh
MKBT

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 12-09-03 22:16

Hej mkbt

Hvis du vil skifte er der ingen problemer, i at få udbedret en fejl, forudsat at det er den samme leverandør, på begge tjenester.
Det jeg tror der har været problemet, er at, du har været fanget mellem to leverandører, en til telefoni og en til Internet.

Så er det jo sådan at de skal, finde ud af at placere ansvaret for, hvem af dem der skal ud og udbedre fejlen.

Vi ved jo alle at firma går op i omkostninger, derfor prøver de to konkurrenter at, tørre ansvaret af på hinanden, med dig som offer.

Hvis du mener en "godt i gang løsning" hos, Tiscali, ville de jo også påtage sig ansvaret, for at installationene virkede, ellers skal du "bare" lade være med at betale, indtil de har udbedret fejlen.

håber det giver mening.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : mkbt

Dato : 12-09-03 23:42

Hej CiberAmigo

Jeg er endnu indenfor bindingsperioden hos Tiscali. Jeg bestilte i sin tid gør-det-selv-løsningen. Så viser det sig, at Tiscali ikke under nogen omstændigheder vil ændre abonnementet før de 6 mdr er gået - heller ikke hvis jeg tilbyder at betale ekstra for den TDC tekniker, som skal ordne mine telefonstik. Hos Tiscali kan man åbenbart kun få alle stik til at virke, hvis man fra starten vælger deres plus-abonnement, hvori indgår en masse for mig uinteressante og dyre tjenester.

Iøvrigt har jeg i forbindelse med oprettelsen haft tekniker ude to gange for at skifte modem. Begge teknikere har sagt, at det jo er en simpel operation, men de må ikke foretage sig noget før de bestilles af Tiscali.

Dette frustrerer mig en hel del!!

mvh
MKBT

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 12-09-03 23:49

Hej mkbt

Det lyder unægteligt som bondefangeri, hvad man skal gøre i din situation ved jeg ikke, men det er jo kommet et nyt ankenævn, det burde du overveje at henvende dig til.

www.teleanke.dk

Hvorvidt de kan hjælpe dig ved jeg ikke, men det er vær at prøve.

MVH CiberAmigo

Kommentar
Fra : mkbt

Dato : 13-09-03 00:00

Hej CiberAmigo

Jaeh men jeg ved ikke om jeg orker det. Jeg ville jo bare gerne have mine telefostik og ADSL til at køre - det skulle vel i princippet ikke være så svært. At Tiscali er nogen qpo wegk,.???**?+&%¤ behøver jeg ingen bekræftelse i; og jeg er da heller ikke kunde hos dem mere end højest nødvendigt - men indtil da......???

mvh
mkbt

Accepteret svar
Fra : CiberAmigo

Modtaget 50 point
Dato : 13-09-03 00:12

Hej mkbt

du har min dybeste medfølelse, vi kunder er altid gislerne. Jeg valgte i sin tid TDC, fordi de har et stabilt produkt, det betaler jeg jo så også for, og jeg har ikke nogen intention om at skifte overhovedet.

Men om du vil klage eller ej, skal du gøre op, med dig selv.

MVH ciberAmigo

Godkendelse af svar
Fra : mkbt

Dato : 13-09-03 00:29

Tak for svaret CiberAmigo.

Kommentar
Fra : mkbt

Dato : 13-09-03 00:42

Hej CiberAmigo,

har set teleanke; de har behandlingstid på 6 mdr. som mål + 150,- i gebyr - så det gider jeg vist ikke.

Derimod er jeg dog fortsat interesseret i relevante løsningsforslag til mit stik-problem; for det er omstændigt hele tiden at skulle skifte stik ud og ind + at få støj på datalinien.

mvh
MKBT