/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
ADSL telefonstik
Fra : Hausbaer
Vist : 653 gange
200 point
Dato : 08-09-03 16:40

Hej
Jeg ved ikke om dette spørgsmål er blevet stillet før men jeg stiller det lige igen.

Jeg har fået ADSL og vil gerne tilkoble det. Nu vil jeg gerne kunne bruge de andre telefonstik i huset. Er der nogen der har en guideline hvoran man gør det??

Hilsen
Henrik

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 08-09-03 20:34

Nu har jeg kørt og lavet det for TDC i 1½ år, Hvis du vil have alle dine tlf stikk til at virke, skal du trække dit ADSL fra det første stik der er i huset eller din lejlighed, der er mange gange flere ledninger i de kabler der løber mellem dine tlf stikk hvis de ikke er alt for gamle. Men så sætter du et stikk der hvor du vil have det, på de ledninger som kommer ind i med signal på bare pil dem fra i et stikk og se om tlf virker bagefter hvis du ikke ved hvor de kommer ind. Nå men fra det første stikk (det du har sat op) skal det ind i det skillefilter som du har fået med og så kommer tlf signalet ud igen på de 2 andre ledninger (i enden af det stikk du har fået med) det kan du så fåre over i et gammelt stikk og så skulle alle de gamle stikk virke igen.

Håber ikke du bliver helt forviret for det er faktisk simpelt at lave.

Hilsen Michael.

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 08-09-03 20:37

Dette glæder kun hvis du har tlf på den samme linje som du har fået ADSL ellers kan du bare sætte det i vilket som helst stikk og det skulle virke.

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 200 point
Dato : 13-11-03 23:48

Se evt. www.3iii.dk/computer/adsl-kabling.htm der er forklaringer og illustrationer på hvordan man kan ændre/udvide sin telefon kabling, så ens telefonstik virker sammen med ADSL forbindelse.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 09-12-03 21:14

I din ADSL-pakke fra udbyderen følger der et såkaldt "filter" med... Det er det der skiller internet fra telofon-opkald... Det stik du sætter bag filteret er det stik der virker... I dette stik skal ALLE telefonstik sidde. Dette kan enten gøres ved at tilkalde en elektriker til at føre ledninger fra alle husets telefonstik til ADSL-boksen gennem væggene... Eller den mere primitive, købe/lave en stikdåse til telefonstik (ligesom alm. forlængerdåser/fordelere, bare til telefonstik). Fører ledning fra telefon til telefon, så alle stik er forbundet i serie uden ende, og sætte den bag filteret...

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 09-12-03 22:18

>> Olle de skal da ikke side i serie, men parallel ellers kommer det da aldrig til at virke.

Parallel ----------|---------|
stik stik

Serie --------stik--------stik---|
|
-------------------------|

Hilsen Michael.

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 09-12-03 22:35

Ah, ikke på den måde jeg mente: Simpelthen bare at køre fra et stik til det næste... Måske lidt dumt formuleret... Du ved, føre en ledning mellem alle telefonerne så de ender med at køre på én ledning, når de skal tilsluttes filteret... Er du enig?

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 09-12-03 22:53

Jeg viste godt hvad du mente men det er ikke sikkert ham der skal sætte det op gør. Men der ligger jo en ledning mellem de stik der er nu det er bare at sætte den på den ledning og så virker resten af stikkene. Hvis man laver det rigtigt det er meget simpelt at lave.

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 09-12-03 22:59

Hehe, ja... Egentlig ved jeg ikke om man kan købe såden en forlængerdåse til tlf-stik. Men du kender de der tlf-stik med han-stik på den ene side, og hun-indgang til extra stik på bagsiden... Der kan man bare købe nogle meter tlf-kabel og smide i sådan et par stik, så har du en forlænger... Det nemmeste? Tja... Jeg fik en elektriker til det... Familie... Men det kan altså bare ikke laves selv, da det skal kendes hvor og hvilke rør der liggerr i væggene og, der kræves "elektriker-udstyr" for at kunne fører ledninger igennem rørene...

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 09-12-03 23:12

Olle det kommer an på hvad du bor i, som skrevet oppe over har jeg kørt og sat det op i 1½ år og der er næsten altid ledninger der ikke bliver brugt i de nyere kabler, og så er det meget nemt lige at flytte 2 af dem og så spiller alle de gamle stik uden at trække nye ledninger.

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 09-12-03 23:13

Jeps, er enig...

Godkendelse af svar
Fra : Hausbaer

Dato : 10-12-03 21:48

Tak for svaret Per.Frederiksen.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 11-12-03 21:06

Selv tak.
mvh. Per