/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
tv-kort
Fra : Lorentz78
Vist : 484 gange
100 point
Dato : 22-01-02 20:36

jeg går og overvejer at købe et tvkort. Jeg har en sony 19" skærm som jeg er glad for, og kunne godt tænke mig at se fjernsyn på den også. Jeg vil ikke bruge det helt vilde på det- ca. 600 kr.
Nogle der har et godt bud, og hvad skal man kigge efter?

lorentz

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 22-01-02 22:08

Hej

Her kan du se et lille udbud af Pinnacle Tv Kort. Jeg har selv investeret i det der hedder: Studio DV
Jeg er fuldt ud tilfreds med det kort.
http://www.computersalg.dk/gruppe.html?gruppe=51

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : briani

Dato : 22-01-02 22:12

Tillæg til mit formodet svar
Her kan du se priser på de forskellige tv kort
http://prisindex.minstartside.dk/hardware.asp?ID=TV-Kort
MVH Brian

Kommentar
Fra : Lorentz78

Dato : 23-01-02 18:41

tak for svarene, men det var nu ikke fordi jeg havde svært ved at finde tilbud på tvkort. Mit problem er nærmere at jeg ikke ved, hvordan man ved hvad der er et godt eller et skidt køb. Jeg synes ikke rigtig man kan finde nogle specifikationer på kortene, så man kan kende de gode kort. Man kan se på opløsningen, men en super høj opløsning betyder nødvendigvis ikke det er et super kort - eller hvad.
Selvfølgelig er de dyre nok bedre end de billige, men som skrevet er jeg ikke interesseret i at bruge det vilde på et tvkort.

mvh Anders

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 23-01-02 22:53

Hej

Det nærmeste jeg kan fereslå dig, er at læse om de forskellige Tests og bedømmelser af Grafikkort her :
http://www.hardinfo.dk/tests/default.asp?select=grafikkort

MH
Vestergade

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-02 06:06

Lorentz78 wrote:

> jeg går og overvejer at købe et tvkort. Jeg har en sony 19" skærm som
> jeg er glad for, og kunne godt tænke mig at se fjernsyn på den også. Jeg
> vil ikke bruge det helt vilde på det- ca. 600 kr.
> Nogle der har et godt bud, og hvad skal man kigge efter?

Hauppauge kort fungerer fremragende, i hvert fald alle dem jeg har set.
Har også installeret et KISS tvkort (for en anden på et kollegie), som
heller ikke gav nogen problemer.
Man skal dog se godt efter at der ingen konflikter er med andre ting i
samme comp.

Nu har du jo ikke nævnt hvilken pc det skal bruges i, så der kan evt.
være et problem med scaling af billedet, hvis du køber et med en for lav
max. opløsning.
TV-kortet kan scale billedet, men kun op til en vis grænse.
På edbpriser.dk er der angivet hvilken max. opløsning der er for hvert
enkelt kort, dog mangler det for TerraTValue.
F.eks. Terratec TerraTV Radio+ 1600x1200, Hauppauge WinTV Go 1280x1024,
eller Pinnacle Studio PC-TV (PCI) 1024x768 er rimelige kort til prisen.
TerraTValue kan scale til 1600x1200 ifølge www.m-e.dk så det kunne være
det bedste til prisen.
"Nyere" grafikkort kan også scale billedet, mit G400 kan i hvert fald,
så er man ikke længere afhængig af hvad tvkortet kan scale til.

Mulige minus er mono lyd på nogle kort, f.eks. WinTV Go.
(selv er jeg ret ligeglad med om det er mono, har et WinTV Primio og det
virker fremragende i Debian, selv min remote har jeg fået til at virke)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-01-02 09:42

> eller Pinnacle Studio PC-TV (PCI) 1024x768 er rimelige kort til prisen.

Det er det bedste jeg har haft i hånden. Softwaren er problemfri i win2k og
der er fjenbetjening med (Et must til tv-kiggeri). At den kun kan scale til
1024x768 ser jeg ikke som noget problem. Du kan jo altid bare vise det
"fuldskærms"

/A

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-01-02 09:42

> eller Pinnacle Studio PC-TV (PCI) 1024x768 er rimelige kort til prisen.

Det er det bedste jeg har haft i hånden. Softwaren er problemfri i win2k og
der er fjenbetjening med (Et must til tv-kiggeri). At den kun kan scale til
1024x768 ser jeg ikke som noget problem. Du kan jo altid bare vise det
"fuldskærms"

/A

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-01-02 09:42

> eller Pinnacle Studio PC-TV (PCI) 1024x768 er rimelige kort til prisen.

Det er det bedste jeg har haft i hånden. Softwaren er problemfri i win2k og
der er fjenbetjening med (Et must til tv-kiggeri). At den kun kan scale til
1024x768 ser jeg ikke som noget problem. Du kan jo altid bare vise det
"fuldskærms"

/A

Kommentar
Fra : Lorentz78

Dato : 25-01-02 11:10

Tak for svarene. Det hjalp en del.
Det ender nok med et pinnacle Studio PC-tv, i stedet for et hauppauge wintv go (fjernbetjeningen overtalte mig).
Jeg er ikke helt sikker på jeg har forstået det med scale. En alm. fjernsynsopløsning er da lavere end 1024x768 er den ikke? Så er det vel lige meget - eller hvad?
Hvordan finder jeg lige ud af om mit grafikkort kan scale? Det er et GF2 mx400, 64mb.
Min pc er en duron 800 mhz, 256 mb ram, windows xp.

mvh. Lorentz

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-01-02 01:15

Jens Carsten Hansen wrote:

> Lorentz78 wrote:
>
>> jeg går og overvejer at købe et tvkort. Jeg har en sony 19" skærm som
>> jeg er glad for, og kunne godt tænke mig at se fjernsyn på den også. Jeg
>> vil ikke bruge det helt vilde på det- ca. 600 kr.
>> Nogle der har et godt bud, og hvad skal man kigge efter?
>
> Hauppauge kort fungerer fremragende, i hvert fald alle dem jeg har set.
> Har også installeret et KISS tvkort (for en anden på et kollegie), som
> heller ikke gav nogen problemer.
> Man skal dog se godt efter at der ingen konflikter er med andre ting i
> samme comp.

Yep, Hauppauge laver nogle udemærkere kort - ikke prangende men de er
generelt godt understøttet på de fleste softwareplatforme.

--
Live long and prosper...

Godkendelse af svar
Fra : Lorentz78

Dato : 28-01-02 10:16

Tak for svaret Jens Carsten Hansen.