/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Hvor meget mad/c-vitamin til marsvin
Fra : lindaand
Vist : 1542 gange
50 point
Dato : 05-09-03 07:36

Jeg har efterhånden fået forskellige oplysninger vedr. mængden af mad til marsvin.
Dem vi overtog marsvinene fra, sagde at de skulle have ca. ½ dl. tørfoder og en skål med top af grønt dagligt.
Det har så betydet at de f.eks. om morgenen er meget sultne.
Vores dyrlæge og andre som selv har haft marsvin siger at de ikke må være sultne på denne måde og skal derfor have betydeligt mere grønt om dagen.
Vi er jo selvfølgelig nervøse for at vi kommer til at overfodre dem og at de bliver for tykke.
Er der nogle "gyldne regler" for hvor meget et marsvin skal have at spise dagligt?

Vi har forstået vigtigheden af supplerende c-vitamin til vores marsvin, men kan man komme til at overdrive dette og hvordan vil det evt. vise sig?

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 50 point
Dato : 05-09-03 10:22

jeg går ud fra, at marsvinene har rigelig adgang til friskt hø? for så kan de spise af dette ud på de små timer, når de tror de er ved at dø af sult! et par gode æblegrene at gnave i beskæftiger dem også. Fyld høhækken inden du går i seng, stik dem evt. en gulerod.
Når man sidder i et búr og ikke er på vandring for at finde mad, kommer man nemt til at kede sig.. og så er det dejligt at spise!

"En skål med top" er jo svær at beregne indholdet af mad på. Men to gulerødder pr snude, suppleret med salat, mælkebøtte, hvidkål, agurk, peberfrugt el. lign, samt et æble + hø ad libitum ville jeg mene er passende. Plus en halv- trekvart dl tørfoder. Og MASSER af motion!

marsvin er eksperter i at lyde som om de er ved at dø af sult!

Du kan ikke overdosere c-vitaminet, men følg anvisningen på flasken. Marsvin kan ikke danne vitaminet selv og derfor er det vigtig at give som tilskud.

helllere et slankt marsvin end et overvægtigt. Det må ikke se "dellet" og for "basset" ud!

Mvh Christina

Kommentar
Fra : lindaand

Dato : 05-09-03 10:39

Jeg er desværre nok lidt uvidende om forskellige ting vedr. marsvin og en af dem er ang. høsækken.
Da vi overtog marsvinene fik vi at vide at de selvfølgelig skulle have frisk hø, men det skulle "bare" lægges i bunden af buret.
Hvad er en høsæk, hvor skal den placeres i buret og hvor kan man købe en?

Med hensyn til c-vitamin følger vi anvisningen på flasken, men vi giver også en del via maden eks. persille og peberfrugter.
På denne måde får de vel relativt meget c-vitamin?

Kommentar
Fra : pavon66

Dato : 05-09-03 11:19

Hejsa

Vi fodrer med specielle marsvinepiller der er tilsat C-vitamin. Hvis du kun har et par stykker kan du bruge Vitakraft's. Hvis du vil dække C-vitaminbehovet ved hjælp af grønt, er persille, kål(ikke kinakål) og peberfrugt meget rig på C-vit. Et marsvin skal f.eks dagligt have det der svarer til 1/14 del rød peber for at få dækket sit behov. Man kan generelt ikke overdosere med C-vit., men der kan dog hurtigere opstå "mangelsymptomer, hvis man brat nedsætter fra høj dosis til lav, men det tror jeg ikke du skal bekymre dig om Hvis du vælger den "mekaniske metode2 skal du bruge pulverformen og ikke den flydende. Den flydende mister sin virkning alt for hurtigt i forhold til hvor hurtigt marsvinet drikker. Pulveret kan drysses på en tynd skive agurk og spises så sikkert med det samme og der skal ikke bruges mere end en knivsspids pr. marsvin.

Vores marsvin har altid tørfoder til rådighed, men det er så heller ikke et fedende foder, så jeg kan ikke sætte mængde på. Derudover for de grønt 1-2 gange om dagen. Hø kan du både lægge i bunden eller du kan købe en "høhæk".

Hilsen Laila
http://pavon.dk

Kommentar
Fra : evil_jew

Dato : 07-09-03 22:04

En høhæk er en kurv du kan hænge op i buret så høet ikke bliver vådt og snavset af tis og afføring. den hænger indvendigt i buret og kan fåes i mange forskellige former....Den kan ses og bestilles på www.benie.dk

Håber det kan bruges

Godkendelse af svar
Fra : lindaand

Dato : 08-09-03 08:33

Tak for svaret skingur.