/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
XP Pro skal lukkes 2 gange for shutdown
Fra : NKSDK
Vist : 519 gange
200 point
Dato : 04-09-03 20:32

Hej alle

Har et problem med XP Pro ved shutdown - et problem, som opstod fra den ene dag til den anden uden umiddelbar grund. Jeg havde ikke installeret nye programmer, ingen ad- eller spyware på maskinen osv. osv. ALT er checket igen og igen.

Problemet går i sin enkelhed ud på, at jeg er nødt til at vælge 'Start' -> 'Luk computeren' -> 'Luk' to gange, før det rent faktisk sker. Samme gør sig gældende ved aktivering af genstart.

Jeg har ikoner liggende i en lille stribe til venstre for uret - nogle lukker ved første klik på 'Luk computeren', men andre gør ikke, uanset hvor lang tid, jeg giver dem til at afvikle sig selv eller giver Windows til at skyde dem ned.

Jeg har efterhånden slettet dem alle ét for ét for at bruge udelukkelsesmetoden, og efterhånden er kun McAfee VirusScan Professional 7.0 tilbage, som kan være synderen.

Men hvordan..?? Der er intet i konfigurationen, der skulle hindre en shutdown - har efterhånden arbejdet med McAfee i nogle år, og har tidligere kun oplever problemer i forbindelse med shutdown, hvis floppies scannes ved shutdown. Og det er selvfølgelig disabled hos mig.

Håber, I kan hjælpe.

Mvh

NKSDK

Nokia Unlock i Viborg

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 04-09-03 20:37

Prøv ctrl+alt+del for at se om der er noget der kører når du lukker ned:

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-09-03 20:46

Det er nok typisk et program problem du beskriver. prøv at trykke Ctrl +alt+delete efter det første shutdown og kig under processer og programmer. Du vil muligvis finde navnet på processen eller programmet der driller der.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-09-03 20:48

nå der var du hurtig lengberg

Kommentar
Fra : VMEK

Dato : 04-09-03 20:58

Det er typisk MS Office-programmerne der hænger lidt....
Har ofte problemet på konens PC - Outlook hænger lidt i baggrund.

Men løsningen.....den har jeg ikke - desværre.

/VMEK

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 04-09-03 21:04

Foreløbigt tak til alle, men det hjælper ikke ...endnu

Nope - ingen kørende programmer, men en del processer:

XP-ting i massevis, men sandelig også et par McAfee-processer - hvorfor i alverden bliver de ikke killed ved shutdown?

Mvh

NKSDK

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 04-09-03 21:06

Jah, jeg er også selv ovverrasket

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 04-09-03 21:06

...kan lige tilføje, at shutdown tidligere har virket fint med den McAfee, jeg har på nu

NKSDK

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-09-03 21:08

Kan du ikke prøve at afinstallere McAfee og så se om den vil lukke ned?

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 04-09-03 21:24

Joh - men det var det, jeg gerne ville undgå. Scanner og firewall kører bedre end nogensinde og fanger ALT.

Jeg kigger lidt videre - som sagt: Foreløbig tak

Mvh

NK

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 04-09-03 21:51

Ved mærkværdige problemer, som dette, så kører jeg altid et RegCleaner, for at se om jeg kan finde noget mistænkeligt.

Derudover så kan du teste følgende to Registry tweak

User Key: [HKEY_USERS\.DEFAULT\Control Panel\Desktop]
Name: AutoEndTasks
Type: REG_SZ (String Value)
Value: (0 = disabled, 1 = enabled)
Occasionally when Windows NT/2K/XP shuts down, a task will return as 'Not Responding' and you are given the option to end the task. This tweak automatically closes any non-responding applications.

User Key: [HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop]
Name: HungAppTimeout
Type: REG_SZ (String Value)
Value: Time in milliseconds (1000 = 1 second)
This setting controls the amount of time to wait before the system task manager automatically terminates hung applications.

AutoEndTasks og HungAppTimeout arbejder samme.

mvh. Per

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 04-09-03 21:59

Hej Per

Det vil sige, at jeg i den første skal ændre værdien til '1' (enabled) og i den anden nedsætte det interval, der går, før task manager skyder hængende jobs ned?

MVh

NKSDK

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 04-09-03 22:41

Ja, i den første skal det være 1, hvor stor den anden skal være, det må du eksperimentere lidt med.

Problemt er definition af hvad en "Hung Application" er.
Når windows skal lukke, så sendes der besked internt i windows til alle applikationer, at det er tid at lukke ned. Windows venter derpå at hver applikation skal sende intern besked tilbage med "yes, sir" eller "sorry, no can do"
Fx. så er det almindeligt at applikationer lige ønsker at gemme hvadsomhelst der er ændre, i fx. word.
Jeg har bl.a. arbejdet med ret store makroer i words normal.dot, så normal.dot kom til at fylde ca. 1-2Mb. Det tog vel 30 sekunder at gemme den fil på den måde som word nu syntes at det skulle gøres.
Så word sendte ikke besked tilbage til windows om "Yes, sir" før den var klar til det, og så længe gad windows ikke at vente, så fordi windows shutdown operation er programmeret til at være høflig, som standard, så konkluderer windows, der er måske noget som brugeren ikke rigtigt har været opmærksom på, da jeg blev bedt om at lukke ned.

Det som det vil vise sig med disse to tweaks, det er om det vil gøre windows knap så høflig med at vente på applikationer med at sige "yes, sir"

mvh. Per

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 05-09-03 12:29

Hej Per

Tak for det hele ...men det har desværre ikke hjulpet

Mvh

NKSDK

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 05-09-03 12:51

En mulighed - skriv i kør boksen:shutdown -s -t 00

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 05-09-03 12:56

...og konsekvensen af det er...?

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 05-09-03 12:58

At den helst skulle lukke.
For det kan ikke være det her? http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;Q315664

Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 05-09-03 13:14

Hej lengberg

Den lukkede ikke, da jeg prøvede dit første forslag.

Dit andet forslag lød som et rigtigt godt bud, men heller ikke det hjalp

Mvh

NKSDK

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 05-09-03 13:20
Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 05-09-03 13:29
Kommentar
Fra : NKSDK

Dato : 05-09-03 13:32

Den prøver jeg på et tidspunkt, lengberg - du skal have foreløbigt tak.

Mvh

NKSDK

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 05-09-03 13:35

Velbekomme

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-09-03 13:45

Lige for at vende tilbage til windows jobliste Crtl +alt +Del . Du må jo kunne lukke de resterende tjenester ned en af gangen (måske skal du gøre det før første shutdown) Og så se hvilken der skaber problemet?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 05-09-03 14:09

Og så er der lige muligheden for at kigge i windows LOG filer, du ved, Application- /System- / Security- Log

mvh. Per

Kommentar
Fra : petermeter

Dato : 06-09-03 23:36

Nej nej nej! XP er netop revolutionerende fordi, den "lurer" din adfærd. Hvis du virkeligt har "kørt på" med alle mulige downloads og installationer skal du starte forfra. Lav en backup på alle vigtige programmer/filer, og smæk XP-installations CD-en ind og start forfra. Ny partition og formatering o.s.v. Tro mig - Det ER vejen!

M.v.h.

PeterMeter