/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Stofa og jensen broadband router ....
Fra : nanolama
Vist : 429 gange
20 point
Dato : 04-09-03 19:48

hej jeg har et problem med min router .... jeg skal have 2 computere sat til min router og så få delt mit internet igennem routeren ...
jeg har fået at vide at jeg skal have en fast IP-adresse af stofa .... det har jeg .....
og der er hul igennem fra computerne til routeren ....... Der er DHCP fra routeren til pc'erne ... så det kan ikke være problemet .... vel?
Jeg har indtastet IP-adressen .... en subnet mask og en Gateway adresse ... som jeg tror er rigtig ... men okay .....
Jeg vil gerne tjekke om alle 3 nu er rigtige ..... hvordan gør jeg det?
har prøvet "ipconfig" i min kommando-prompt i XP ....

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 04-09-03 20:48

med "ipconfig /all" så kan du se din windows computers IP indstillinger.

med Ping <IPnummer> så kan du se om der er hul igennem fra din pc til det andet IPnummer
kommandoen er fx: Ping 192.168.1.1
for at teste om der er hul igennem fra din pc til den enhed der kaldes 192.168.1.1, hvis altså der er sådan en på dit netværk.

Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 04-09-03 20:54

Dit faste IP nummer fra Stofa, det skal være på et andet netværks nummer end dit lokale netværk.

For 192.168.1.1 med netmaske 255.255.255.0 så er netværksnummeret 192.168.1.x

de "Jeg har indtastet IP-adressen .... en subnet mask og en Gateway adresse" ip numre som du har indtastet, er det noget du har opsat på routeren?
Det kan anbefales at benytte routerens standard opsætning, lade den køre DHCP til dine pc, og sige til dine pc, at det skal hente IP og DNS automatisk.

Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 20-09-03 13:31

Hej nanolama,

fik du løst dig problem?

mvh. Per