/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Envejs ansættelsesforhandling!
Fra : magnetx
Vist : 706 gange
10 point
Dato : 20-01-02 22:09

Jeg har brug for hjælp til at løse en følelsesladet ansættelsesforhandling, som stort set indtil nu kun har været envejs fra min evt. kommende arbejdsgiver side.
Jeg synes den er svær, da tiden er knap, og jeg kan ikke nå at forklare eller løse det endelige problem. Den bedste løsning har jeg heller ikke mulighed for at prøve rettidigt. Den næst bedste synes jeg ikke selv nok om til at turde prøve. Risikoen for at det misforstås er for stor.

Her er mere forklaring, jeg er kommet til jobsamtale i et firma i udvikling indenfor mine interesser, der er både vilje og gjest mm. det er bare det rigtige for mig. Desværre har de 2 direktøre lidt et stor tab i form af en enorm skuffelse over en eller flere tidligere medarbejdere, et følelsesmæssigt sår. Så nu har de en slags mistillid til nyansættelser, en stor tvilv, samtidigt har de jo meget gjest. "Så de ikke kan se skoven for bare træer".

Jeg kan godt tilpasse mig deres krav, men hele pointen med det job jeg skal bestride, kræver en vis fremsynethed. Og det har jeg både på kort og lang sigt, men jeg skønner at de ikke er parat til at jeg lægger "kortene" på bordet; pga. den enorme skuffelse det bærer rundt på, så hvis jeg lagde "kortene" på bordet er sandsynlighed stor for en manglende forståelse, så det mistolkes, pga. forudgående mistillid til andre.
Og jeg ser det sådan at hvis jeg ikke kan direkte forklare dem det nu, hvordan skal jeg så kunne overbevise dem om at jeg er den rigtigt medarbejder for dem?
Så min eftertænksomhed, siger at jeg må bare "sælge" mig billigt, nu. Men det virker også forkert, da jeg også skal arbejde med økonomi.

Direktørene har så meget gjest at deres samlede holdning er at jeg skal være taknemlig for at blive ansat os dem. Og det vil jeg også være, men reelt er det dem der skal være taknemlig for mig, på sigt. Men det kan jeg ikke forklare dem det nu. De spiller højt spil, det kunne jeg også gøre, men det gavner ingen af os.

Kan nogen komme med en komprimis eller en mulig løsning, eller bare en spontan kommentar?
Så skal jeg nok selv sammenfatte den bedste løsning. For jeg tror kun jeg får én mulighed.
Men de skal gerne have at vide hvilke overvejelser jeg har nu, men kun når de er følelsesmæssigt parat om nogen tid. Dette kan jeg vel heller ikke forklare dem, lægge et brev på deres kontor og sige det må kun åbnes om fx. 2 måneder. Det vil også skabe mistillid.

Hvad gør jeg?

Accepteret svar
Fra : kjeldgaard

Modtaget 10 point
Dato : 21-01-02 16:00

Hej Magnetx,

det er da en kompliceret verden du lever i! Jeg kan godt forstå, at du gerne vil starte i et job indenfor et område som du kan lide og ønsker at arbejde med. Men - en ansættelse er altså et gensidigt arbejdsforhold og jeg kan ikke forstå, at de 2 direktører blander alle de følelser ind i en ansættelsessamtale.....hvis de er direktører, må de da agere professionelt som ledere og stuve alle skuffelser og forbitrelser i forhold til ex-ansatte af vejen. Du skal da kunne starte på en frisk og hvis de på den måde fastholder deres (mærkelige) medarbejdersyn, vil dit arbejdsforhold fra starten være umuliggjort. Hvis jeg var dig i den situation, ville jeg nok gøre følgende: opstille en plan med korte og langsigtede mål, argumenter for de mål du har opstillet og de forventninger du har til processen. Det kan da godt være de 2 direktører ikke er enig, men det er så det! Hold fast i dig selv - du må få alt i verden ikke give køb på dig selv og komme "krybende" ind i firmaet, for du vil nok ikke få nemt ved at rejse dig senere. Mit råd er altså: formuler nogle mål, forventninger og krav til virksomhed. beskriv dine forventninger til samarbejde og tillid. Kan/vil de ikke møde dig på det grundlag..... så er det synd for dem, at de går glip af en engageret og positiv medarbejder. held og lykke!

m.v.h. Kjeldgaard

Kommentar
Fra : magnetx

Dato : 02-02-02 21:51

Tak for hjælpen
Her er hvad jeg har gjort og hvad der kom ud af det.

Forrige mandag ringede til firmaet og sagde jeg ville komme forbi og fortælle situationen fra min side. De skulle da til et møde lige over middag, så jeg kunne ikke nå at være frem inden da og samtidigt nå at forklare dem situationen. Den ene direktør lyd lidt irriteret, måske over at jeg ikke bare lige havde sagt ja, med det samme. Det forsvandt når jeg så tilbød at skrive min forklaring, så de kunne læse den ved lejlighed. Det så han frem til.
Min forklaring, mine krav, forventninger mm . blev 5 sider sendte det forrige tirsdag.
2 dage senere kom svaret, mine krav afskrækkede dem ikke, og jeg skal være velkommen.
Så noget rigtigt har jeg måtte skrevet.
I tirsdags fik jeg så kontrakten.
De vil allerede have mig 1. feb, ok de kunne godt vente til mandag d. 4/2. men det er kun om 2 dage. På mandag.

Så brevet må virkeligt have rykket noget; til min fordel.

Så stor tak til dig, med dine gode kommentarer, de kom i rette tid, og tiden var knap.

Tak for hjælpen, nu er forudsætningerne ihvertfald på plads, for et succes fuldt arbejde.

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 10-02-02 21:38

hej magnetx,

Har lige været på ferie, så jeg ser først nu, at du har fået stillingen. Det glæder mig, at du kunne bruge mine kommentarer. Jeg er selv jobsøgende p.t. så tro mig - jeg kender godt følelsen af, at blive "billigt til salg" når ønskestillingen viser sig. Pøj pøj med dit nye job og de krævende direktører - hold nu fast i dine egne principper, ønsker og krav, når de kører på med entusiasmen. Men I skal nok finde ud af det.

;o] Lise

Kommentar
Fra : magnetx

Dato : 13-02-02 18:57

Hej Lise

Jo, jeg har fået jobbet det bliver en spændende fortsætning. Har været der lidt over én uge. Min taktik ligger fast, urokkelig fast.
Skal nok skrive om det senere.

Hvis du har brug for noget assistance, kan jeg måske give dig noget tilbage.
Vi har jo alle forskellige erfaringer!

MVH

Magnetx

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 25-02-02 20:15

hej igen Magnetx

Jeg havde fået fjernet fluebenet forneden i ja-tak ......, så jeg så ikke du havde skrevet tilbage.
Tjaaa- hvis du kender nogen i Trekantområdet, der mangler en "blæksprutte" med erfaring indenfor salg og markedsføring, koordinering m.v. - så giv mig gerne et prej. Så er jeg dre som et søm!
mvh Lise

Kommentar
Fra : magnetx

Dato : 04-04-02 23:42

Hej igen Lise

Nå det gik ikke, eller sagt på en anden måde det var ikke det værdt. Det ville tage forholdsvis for lang tid. Men sikke en oplevelse, erfaring, personlig udvikling og masser og atter masser af selvtillid, jeg har fået på så kort tid.
Det var tæt på, men ikke helt, selvom de indledende forudsætninger kom på plads. Men meget kort sagt kan jeg sige det var de 2 direktøres livssyn der gjorde forskellen, lidt snævert synet syn på medarbejderne. Der var ingen mangel på maskiner, og de var nye, det var mere end iorden. Men jeg ville gerne præge medarbejderne til en god arbejdsglæde, motivation og dermed højere livsglæde. Men, men, men sådan skulle det åbenbart ikke være, ikke i den virksomhed, ikke ligenu. Men de kommer til at indse det om nogen tid, men det ville jeg ikke vente på, det vil komme til at tage forholdvis for lang tid. Man kan vil sige den manglende arbejdsglæde mm, var en del af ledelsesstillen, og de vidste det godt, uha sikke noget. Så det var bare om at skifte arbejdsplads. "Desværre" for de 2 direktører, kunne de ikke tage min selvtillid fra mig, og øges hver gang vi talte sammen,
det var jo uhørt. Noget andet, sikke mange penge de taber på en høj fejlprocent på produkterne. Det er bare en stor betydelig del af omsætningen.
Jeg kom ellers med en rimelig kontrakt forslag, en slags bonus ordning, til at få fejlprocenten ned, og kunne øge omsætningen istedet for, selvfølgelig uden at skrive "guldkornene". Forslaget blev modtaget rimelig godt, men igen var det uhørt at det var mig der tilbød dem en kontrakt. Så der er ikke noget at komme efter, det var bare om at skifte arbejdsplads.
De må lære af deres egne fejl, de får en "spændende" fremtid, og med dertil følger, det kommer til at ramme meget hårdt.

Tak for hjælpen den gang, det var en god hjælp at få med, for at være forberedt, og forudsætningerne kom på plads.
Så selvom du advarede mig den gang, ville jeg nu stadig vælge det for sikke en selvtillid, oplevelse og erfaring jeg har fået på så kort tid. Men det er helt sikkert jeg gør det ikke igen.
Når de ikke vil have løst opgaverne, så er der andre der vil!
Hvor kunne jeg skrive endnu mere, men du har nok forstået pointen.

Igen tak for hjælpen dengang.

Til dig jeg så en annonce på en salgs/marketing assistent til trekantsområdet, jobnr. 1373 hos Randstad.dk
Selvom det ikke lige er den landsdel jeg søger/kender mest til, må jeg sige der er mange jobmuligheder i Jylland. Lige nu næsten flere end i det Østelige del af landet. Især indenfor mit område, desværre kan det ikke helt betale sig at rejse efter det pga. skattereglerne.
Hvis du ikke har fået et job endnu kan jeg ihvertfald henvise til nogle job søgemaskiner. Bemærk, at det er forbavsende få job der går igen, det er mit skøn. Så prøv dem, og der er flere, også vikarbereauerne har deres egne.

AF
ofir
stepstone
poljob
TV2
Jobzonen
jobpilot

Adecco
manpower
temp-team
Randstad

God søgning, hvis du ikke lige har fået et job.

MVH

Magnetx

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 28-04-02 15:19

Hej igen

Sikke et sammenfald! Jeg var inde og se om der var kommet nogle nye emner i kan-du og kiggede bl.a. ind for at se på "vores" gamle snak (fluebenet er igen væk, så jeg har ikke fået nogen mail - der er vist noget i kan-du der ikke virker???).

Det er da godt, at du føler du har fået en brugbar oplevelse ud over det sædvanlige og jeg er glad for at høre, at du har haft så meget ud af dit korte bekendtskab med de to direktører. Men om jeg fatter, hvordan de overhovedet kan holde liv i en forretning på de vilkår og med den besynderlige medarbejderpolitik. Nå dem om det! Håber du nu har fundet et andet spændende job, hvor du kan bruge kræfterne og hvor ledelsen sætter pris på dine holdninger? Hvilket område beskæftiger dine tidligere arbejdsgivere sig egentlig med, hvis man må være nysgerrig?

Jeg er landet i en absurd situation. Har været til flere job-samtaler og fået at vide jeg er overkvalificeret (chefen bange for konkurrence eller ??) og har så søgt nogle "passende" stillinger, hvor jeg får blankt afslag. Morsomt ikke? Nu er jeg startet på iværksætterkursus, for jeg kan lige så godt afprøve en forretningsidé jeg har puslet med i det sidste halve år. Kan det ikke lade sig gøre, behøver jeg ikke bruge mere krudt på det og behøver heller ikke ærgre mig over forspildte muligheder når jegom herrens mange år sidder og mimrer med de andre gamle.

Det er iøvrigt et kanonkursus. Ikke nok med, at jeg har lært en masse herlige, nye personer at kende - jeg får også arbejdet seriøst med mit projekt og får sparring på både det og andre "vilde" idéer/muligheder. Satser på at afprøve vingerne efter sommerferien - kryds fingre.

Tak for tipset om Randstad og de andre søgemaskiner (Jeg er tilmeldt de fleste af ovennævnte søgemaskiner, dog ikke Randsted). Jeg kan ikke finde det job du henviser til (man kan ikke søge på jobnummer), men der var nogle andre spændende muligheder. Det kan godt være, at jeg bliver nødt til at have et reservejob i starten for at sikre noget indtjening, så Randstad er oplagt.

Alt godt til dig - hvorfor kan det ikke svare sig at flytte for dig? Har lige besøgt venner i Storkøbenhavn - puha nogle boligpriser og transportproblemer. Selv med en dyr flytning, burde der være en masse penge tilovers, hvis der er jobmuligheder for dig vest for Storebælt og familiesituationen iøvrigt giver mulighed for flytning.

Vi høres - måske ved.

mvh Lise

Kommentar
Fra : magnetx

Dato : 21-05-02 01:05

Hej Lise

Her er lidt kommentarer til dit indlæg.
Jo, det er en "interessant" virksomhed og alle medarbejderne har på sin vis hver især grund til hvorfor de er der. Og nogle vender bare det døve øre til, og stadig møder på arbejde. Andre er meget engageret, så meget at der ligesom ikke er tid til at tænke ind imellem, kører bare der udaf. Jeg vil dog ikke kunne skrive oplevelsen, den skal opleves live.
Som jeg har skrevet tidligere får de en "spændende" fremtid, og hvordan og hvor længe behøver jeg ikke at vide. Nok kan man vælge og blive ansat til at løse opgaver, men det skal være det værd.
Men fint nok at få ledelsesstilen, oplevelsen og trick-ét, hvordan en virksomhed kan vokse så hurtigt.

Min baggrund er en meget bred uddannelse i alsidig retning, hvad jeg skal bruge på min vej og hvad jeg har haft mulighed for kunne vælge i en helhed. Min næst sidste og primære beskæftigelse var på en tegnestue i byggebranchen. Også her tilegnede jeg mig alsidig erfaring og kom alle firmaet produkter igennem, så jeg måtte ligesom videre. Også noget andet som jeg ikke brød mig så meget om, lidt for ofte skulle nogle arkitekter have en finger med i byggeriet, i sidste øjeblik når cementen var igang med at hærde, eller var hærdet. Også af lidt andre årsager, så samlet set var det ikke det helt rigtige for mig.

Selvfølgelig må du være nysgerrig, du skal bare spørge, vi kan jo udveksle erfaringer.
Min sidste job var i produktions og fremstillings branchen, så passer mig meget godt og har villet i den retning, så det er herinden for jeg primært søger. Min titel var produktionstekniker i PTA (produktions teknisk afdeling). Og der er mange job af den slags i Jylland.

Din absurde situation kender jeg noget lignende til. Nogle af de stillinger jeg søger bliver jeg ligesom stemplet "byggemand" selvom min engagement ligger i anden retning. Så nogle maskinfolk påfatter bare en stort kløft mellem bygge og maskin, det er klart det er forskellige produkter, men arbejdsopgaverne er næsten de samme. Folks holdninger kan være meget meget forskellige.

Så jeg overvejer lige min situation, og hvor jeg vil og skal være om nogle år, og om det er det værd. Måske at trække telt pælene op, afhængigt af mit valg. For den landsdel jeg bor i ser beskæftigelsen ikke for godt ud. Om det kan betale sig er der flere metoder til at vurderer det på, om det er lige nu eller på sigt. Jeg ser ofte den økonomiske side, ikke bare hvad der står på øverste linie, men trukket udgifterne fra, til hvad jeg så reelt får i hånden tilsidst. Og det kan i nogle tilfælde være nogle hånd-ører, for at gå over åen efter vand.
Min familiesituation er jeg ret heldig stillet lige på det punkt at jeg kun har mig selv at tage hensyn til, pt.

Jeg er selv iværksætter og overvejer det også ret kraftigt lige nu, og med min bredde alsidige uddannelse er jeg ret "hel" og komplet.

Jeg kan godt lide din holdning med at det bedre at undersøge muligheden fremfor at ærgre sig bagefter. Det er en god iværkersætter indstilling. Hvad retning ligger din ide i?
Husk dog at være realistisk og din egen kritiker.

Selvom du er tilmeldt nogle vikarbereauer så kan der være risiko for at man kan blive passiv søger, hvis titlen hedder lidt anderledes, end dit ønske, men opgaverne er de samme.

Hvilken selvskabstype vil du lave?
Hvad dækker ordet marketing konkret over, efter din mening? For jeg synes det er lidt forskelligt og strækker sig bredt hvad det præcist går ud på, afhængig hvem man taler med.

MVH

Torben

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 21-05-02 20:52

Hej igen,

når du skriver byggebrenchen forstår jeg bedre dine oplevelser - den har jeg lidt kendskab til .... Og man kan bestemt få mange "spændende" oplevelser. Håber dog for dig, at tingene flasker sig for dig. Og je kan godt forstå, at du regner frem og tilbage i forbindelse med at trække teltpæle op .. det er bestemt et skridt der skal overvejes meget.

Mit koncept - som bliver en enkeltmandsvirksomhed og på sigt et ApS - handler om kursusadministration via internet. Det vil ganske kort sige, at en given kursusarrangør kan leje sig ind på mit domæne og få stillet et administrationsystem til rådighed. hvis behov/ønske er til det kan man sågar leje en administrativ medarbejder. Markedet ligger der og jeg har stort set det hele på plads - dog er der et par betydningsfulde "sorte heste", der lige skal i stald først. Så opstart efter sommerferien kommer nok til at knibe, men det er OK, for i mellemtiden dukker der nu flere nye muligheder op, som jeg overvejer. P.t. ser det ud som om, at jeg kan få noget undervisning efter sommerferien og så lurer der noget projektudvikling i horisonten. Det ser alt sammen vældig lovende ud -nu ser vi hvad de næste uger bringer..

Det er iøvrigt det gode ved iværksætterkurset: det mest urealistiske bliver lige så stille og roligt bliver pillet af ens planer, når der sparres med øvrige deltagere.

Med hensyn til marketing - jeg går ud fra du refererer til min kommentar fra februar? Det er salg og markedsføring i bred forstand jeg har erfaring med - så får du brug for sådan en "konsulent" i dine egne iværksætterplaner, siger du bare til

held og lykke med dine egne planer. der sker noget, hvad?

mvh
Lise