/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Stofsadel
Fra : Susan40
Vist : 1614 gange
50 point
Dato : 31-08-03 16:30

Hvem kan fortælle mig fordele og ulæmper med en stofsadel

Kommentar
Fra : Vix1

Dato : 02-09-03 22:39

Hej
Jeg har i en del år redet med stofsadel når jeg red dressur..
Fordele:
Vejer meget lidt.
nem at vedligeholde
Billig
Ulemper:
De der ikke har nubuck eller læderlook- har det med at sige lyde og man kan opleve irretation på huden da de kan "brænde"
Når de er slidt- kan de ikke pudses op.
Flere af dem kan ikke stoppes om.

Jeg har haft både Wintec og Griffin
Min Griffin dressur sadel var jeg meget tilfreds med da den tilpassede sig godt til hesten og havde fleksibel bom- men red man ikke i helskind oplevede både mine hestepassere og jeg at den kunne "brænde" inderlårene hvilket ikke var specielt behageligt. alligevel en skøn funktionel sadel med flytbare knæpuder, og en god pasform til bare 3100,-

Nu rider jeg igen i Stûbben lædersadel og det er måske knap så "Blødt" men for mig det bedste valg. dog ville jeg til hver en tid vælge en griffin frem for en dårlig lædersadel.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 02-09-03 22:49

Min veninde har købt den nye fra allrider m. flytbart dit og dat... god, relativt billig, ligger kanon på hesten, ingen vedligehold osv. Hesten er en islænder.. og har man svært ved at finde en sadel der passer til en bestemt islænder, skal man som regel lede LÆNGE før det lykkes. Nå, men den her ligger godt, men for H*LVEDE hvor er den klam at ride i, når der er hedebølge.. man sejler rundt i sit eget sved, adder!!!!

Så jeg er enig med Vixi: Hellere en billig stof/ syntet sadel der ligger godt end en dyr lædersadel, der ligger skidt.

Mvh

Kommentar
Fra : tigermis

Dato : 14-10-03 19:46

Hej Susan.

Jeg har altid redet i en Kieffer lædersadel, men da jeg solgte min hest, solgte jeg også sadlen.
Nu rider jeg i en stofsadel pga. min hests ryg. Han har haft lidt problemer, og jeg mente derfor, at en stofsadel ville være god for ham. Den ligger godt på ham, er let og nem at vedligeholde, som de to ovenstående svar også siger.
Jeg har ingen problemer haft med den om sommeren - jeg er faktisk ret tilfreds med den. Min er en Maxam dressur sadel til 1998,- selvfølgelig er det ikke samme standard som min Kieffer, men det er en ok sadel i den prisklasse. Stigremmene kan ligges under og over sadelklappen, hvilket kan være meget rart, hvis man ikke vil nives i lårene. Min hest har ikke længere problemer med ryggen, hvilket jo er det vigtigste.

Mvh. Kirstine

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-10-03 10:25

... den var så ikke fra allrider, men fra Wintex. Kopfjernet kan skiftes, hvilket er en stor fordel. Den koster ca 4500-5000 kr.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-10-03 10:28

flere fordele: der er både uldstopning og luftpuder, der kan efterfyldes.
(er ved at spare sammen til en selv!!!)

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 19-10-03 13:48

En ulempe ved de billige sadler er at de ikke er lavet til at ligge på en hesteryg. Nogen af dem er desideret skæve. Derudover er det meget upraktisk at ride i regnvejr i en stofsadel.

Jeg har tillid til Griffin. De skulle være lavet ordenligt. En sadel der er købt i eks. Harald nyborg, er 100% et dårligt køb. Det er ligegyldigt om det er en islænderryg eller en araberryg, så kan de ikke holde til skæve sadler.

Jeg har kun set dårlige stofsadler, af den billige slags.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 19-10-03 23:36

stof = neopren!

Kommentar
Fra : Susan40

Dato : 30-03-04 09:01

Jeg takker for alle svarene
mvh susan