/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bankelyde fra baghjul ?
Fra : wollmar
Vist : 2447 gange
20 point
Dato : 18-01-02 16:50

Købte en previa for et par måneder siden og den har kørt fint lige indtil i lørdags hvor der pludselig kom kraftige bankelyde fra højre baghjul troede først at jeg var punkteret men det var ikke tilfældet. det var ikke den samme lyd som hvis noget har sat sig i dækket. lyden forsvandt lige så pludselig som den var kommet men så i onsdags skete det igen og nu er jeg lidt bekymret. hvad kan det skyldes ?
Mvh.

wollmar

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-01-02 17:37

wollmar skrev i meddelelsen ...
>Købte en previa for et par måneder siden og den har kørt fint lige
>indtil i lørdags hvor der pludselig kom kraftige bankelyde fra højre
>baghjul troede først at jeg var punkteret men det var ikke tilfældet.
>det var ikke den samme lyd som hvis noget har sat sig i dækket. lyden
>forsvandt lige så pludselig som den var kommet men så i onsdags skete
>det igen og nu er jeg lidt bekymret. hvad kan det skyldes ?
>Mvh.
>
>wollmar

Hmm, har ikke så meget kendskab til det bil mærke men, evt en bøsning ved en
støddæmper i bag ?? (Hvis det banker når du kommer over en ujænvhed på vej
eller grus)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-01-02 19:34

"wollmar" <wollmar.news@kandu.dk> wrote in message
news:fmX18.1615$XA5.218607@news000.worldonline.dk...
> Købte en previa for et par måneder siden og den har kørt fint lige
> indtil i lørdags hvor der pludselig kom kraftige bankelyde fra højre
> baghjul troede først at jeg var punkteret men det var ikke tilfældet.
> det var ikke den samme lyd som hvis noget har sat sig i dækket. lyden
> forsvandt lige så pludselig som den var kommet men så i onsdags skete
> det igen og nu er jeg lidt bekymret. hvad kan det skyldes ?
> Mvh.

Noget kunne tyde på et problem med dit bagtøj. Hvor langt har bilen kørt ...
Bagtøjet går normalt på et eller andet tidspunkt på Previa.

>
> wollmar
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-01-02 00:11

"wollmar" <mailto:wollmar.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
"Bankelyde fra baghjul ?"

> Købte en previa for et par måneder siden og den har kørt fint lige
> indtil i lørdags hvor der pludselig kom kraftige bankelyde fra højre
> baghjul troede først at jeg var punkteret men det var ikke tilfældet.
> det var ikke den samme lyd som hvis noget har sat sig i dækket. lyden
> forsvandt lige så pludselig som den var kommet men så i onsdags skete
> det igen og nu er jeg lidt bekymret. hvad kan det skyldes ?
> Mvh.
>
> wollmar
> Hej wollmar

Det kan være trækakslen der er ved at ryge sig en tur.
Havde selv "samme" problem for nyligt, hvor resultatet endte med, at jeg lige
pludseligt ikke kunne få bilen i gear. Gearforbindelsen forsvandt simpelthen lige
pludseligt, da jeg en skulle afsted og gearede op - 1. 2. 3. - men ved 4. gear var
det slut. Måske er det trækakslen. Jeg vil foreslå du får det checket, da du
ellers risikere at havne på en øde landevej.

Hilsen LO
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

-- Sendt via http://www.123bil.dk - danmarks private bilmarked

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-01-02 00:08

Bagtøjet går på alle baghjulstrukne biler. Hvis det er bagtøjet der giver
bankelyde fra sig, er det meget tæt på at stå af. En god metode til at teste
om bagtøjer et modent til at blive udskiftet, er at køre ca 100 km/t og
derefter motorbremse i 5. gear. Hvis den, mens den motorbremser, giver en
skurrende/slibende lyd fra sig, er det temmelig sikkert bagtøjet der er
tøget. Jeg skiftede mit eget da Previaen havde kørt 240.000 km, så det er
ikke noget der sker hver dag. Men man siger godt nok, at det lige så godt
kan ske efter 100.000 km! Har du købt hos forhandler? Hvis ja, har han pligt
til at udskifte, da der er tale om en "alvorlig" fejl. Jeg har ikke meget
forstand på bil rep. men personligt tror jeg at der er tale om den førnævnte
støddæmper. Jeg fik selv udskiftet én der have "revet sig løs" i toppen. Det
betød at det "bankede" når jeg drejede, når der var bump på vejen. For at
vende tilbage til bagtøjet... drypper der olie fra bilen? Det er muligt at
køre rigtigt langt på et ødelagt bagtøj, hvis det bare har olie nok! Jeg gav
selv ca. 9.000,- incl arbejdsløn for et renoveret bagtøj, så det er da en
alvorlig udskrivning, når du lige har købt bilen! En god idé hvis bilen ikke
har kørt særligt langt, og du ønsker et nyt, er at købe det i Tyskland.
Prisen dernede ligger på ca 9-10.000 hvorimod man hos Toyota i DK vil have
ca 13.000,- for det samme.

En god idé er at køre en lille tur sammen med en mekaniker, eller én som
mig, der har oplevet et ødelagt bagtøj! Hvor bor du?

Mail endelig hvis du skulle have spørgsmål.

Mvh

Jasper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-01-02 00:37

>
> "wollmar" <mailto:wollmar.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> "Bankelyde fra baghjul ?"
>
> > Købte en previa for et par måneder siden og den har kørt fint lige
> > indtil i lørdags hvor der pludselig kom kraftige bankelyde fra højre
> > baghjul troede først at jeg var punkteret men det var ikke tilfældet.
> > det var ikke den samme lyd som hvis noget har sat sig i dækket. lyden
> > forsvandt lige så pludselig som den var kommet men så i onsdags skete
> > det igen og nu er jeg lidt bekymret. hvad kan det skyldes ?
> > Mvh.
> >
> > wollmar

Da min Opel sagde mærklige lyde bagfra, var det lydpotten der hang og
dunkede mod bunden.

mvh
Bendt

Accepteret svar
Fra : louring

Modtaget 20 point
Dato : 26-02-02 09:24

Der er 2 muligheder trækaksel eller støddæmberbøsning men det lyder mest som om at det er akslen der er ved at være slidt