/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Speedstream 5100 og D-link router
Fra : bebr
Vist : 1319 gange
100 point
Dato : 28-08-03 00:20

Er der en der kan hjælpe med forbindelsen mellem Speedstream 5100 og en D-link router.
Jeg har et TDC ADSL abonnement med en Speedstream 5100 modem/router. Der er desværre kun en ethernet port i hvorfor jeg gerne vil forbinde den direkte med en D-Link DI-604, med 4 porte. Kan det lade sig gøre, og i såfald hvordan.
p.f.t. Bente

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 28-08-03 00:47

Ja, naturligvis kan det det. I DT 604 er der 4 100 Mbit porte og en internet (ethernetport). Det er sådan set bare dem, der skal dorbindes med et almindeligt RJ45 stik.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 28-08-03 00:50

dorbindes = forbindes.

Altså : Fra dit kabel ind i speedstream, fra speedstream ind i "det femte hul", og evt. kabler ud til din(e) stationære PC.

Du skal så køre opsætningsprogrammet, ligesom det er beskrevet i den bod, der fulgte med speedstream. Dette skal kun gøres en gang (altså fra en computer). Det betyder nemlig, at din registrering ved TDC består af DI-604, og ikke andet.

Det sidste step er så at køre netværksopsætningen i XP (eller hvad du har), således computerne kommer til at køre i netværk.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 28-08-03 00:56

PS: Gode råd om opsætningen:

Har du købt din speedstream brugt, kan det være registreret til forrige bruger. Dette skal laves om, inden det fungerer. DU skal bare forbinde den til nettet og ringe til TDC hotline, så kan han lave det om der ovre fra.

Har du firewall på dine computere, skal du huske at få dem sat op også - dine PCére skal naturligvis have lov til at accesse hinanden, hvis du vil have betværk til at køre ordentligt.

Hvis du har meget bøvl med at få tingene til at "åbne" i starten, kan det godt betale sig at starte md at disable firewall, køre netværkssetup, for så til sidst at sætte firewall på igen.

Mvh Erling - glad ejer at D_link

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 28-08-03 01:28

Det kører bare her om natten (stadig irriteret over FCK tror jeg) - den "bod", der står, er naturligvis den "bog", der fulgte med Speedstream. Akja...

Kommentar
Fra : bebr

Dato : 28-08-03 08:44

Tak for svaret (svarene), men jeg har et lille tillægsspørgsmål
For at opsættet Speedstream skal jeg via browseren kalde 192.168.1.1 men jeg kan ikke få forbindelse, ej heller vha ping, hvilket jo giver problemer mht. opsæt. Er der nogen forklaring/råd til det?
mvh Bente

Kommentar
Fra : bebr

Dato : 28-08-03 08:47

Og jeg glemte lige.... er der nogen krav til kablerne mellem Speedstream og D-Link, altså krydset eller ikke krydset?
Mhv Bente

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-08-03 09:06

Hejsa

hmm
jeg har til dato ikke hørt om at det kan lade sig gøre med 2 routere....!!

Du skal have en Hub eller switch som du forbinder med din Speedstream 5100 eller din D-link router
der skal være krydset kabel mellem router og hub/switch.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 28-08-03 09:49

DK > Det er fordi benævnelsen er forkert. Speedstrem 5100 er ikke en router - det er et ADSL modem.

Bente > Der er formentlig kabel med til din speedstream, og det er bare det, som du skal bruge (så vidt jeg husker - 99% sikker - IKKE krydset).

Er det i din vejledning, at der står, at du skal kalde 192.168.1.1 ?

Jeg er på arbejde nu, så jeg har ikke lige min egen manual til mit modem ved hånden, men jeg mener faktisk, at mit modem blev kaldt "0" i stedet for 1 - men jeg skal lige slå det op og sende dig svar senere i eftermiddag.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : bebr

Dato : 28-08-03 23:06

Ja manualen... fundet på TDC's hjemmeside siger 192.168.1.1. Jeg har prøvet med 192.168.0.1 også uden held. Kan det være en for hurtig timeout af browseren? Og hvis ja kan man gøre noget ved det.
mvh Bente
PS: Ja det ene spørgsmål tager jo det andet

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 100 point
Dato : 28-08-03 23:16

Hej igen

Kom til at tænke på, at du jo først skal have forbindelse til D-linken. Dette er jo den første forbindelse fra PC'en. Det gøres ved at skrive http://192.168.0.1 i browseren. Så skulle du gerne få en connection logon. Username= admin, password kan du lade stå blank. Herefter kører du wizzarden. Det er først der (undervejs), at du skal have fat på din speedstream's IP adresse - og i virkeligheden er det formentlig lettest af vælge som automatisk.

Har du problemer, så start lige med at checke den fysiske forbindelse: Lyser nummeret på forsiden af din DI-624 på den, som du har sat stikket i ?

Mvh Erling

Kommentar
Fra : kle

Dato : 29-08-03 20:58

Speedstream 5100 er et MODEM og har INGEN ip der er nætværksudbyderen der giver dig en IP. Hvis du sætter en router på skal routeren sættes op sår den giver DIG en IP (DHCP) og NAT skal også være slået til. jeg vil ikke komme ind på hvad de forskelige ting betyder da det er en længere forklaring. men kort sagt giver DHCP dig en IP fra routeren og NAT kan se hvad det er for en PC der spørger ud på nettet.

Speedstream 5100 modemet fungerer på samme måde (groft set) som et alm dial-up modem. Hvis du vil vide mere og det prøv at kikke på www.speedguide.net (på engelsk).

Mvh Kim

Kommentar
Fra : bebr

Dato : 01-09-03 18:42

Så er jeg kommet på - tak for hjælpen
Mvh Bente

Godkendelse af svar
Fra : bebr

Dato : 01-09-03 18:43

Tak for svaret erling_l. Det viste sig at være kablingen som var gal.