/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
arv og gæld
Fra : 120102360913
Vist : 9406 gange
40 point
Dato : 15-01-02 15:57

mit spørgsmål er følgende på grund af stor gæld forlangte mine forældre
at jeg fraskrev al arv og gæld da banken ellers ville tage min arv i tilfælde
af at de skulle dø lige pludselig.Det gjorde jeg så men er bagefter kommet
i tvivel på dokomenterne stod der at jeg fraskrev mig al arv og gæld +at jeg
ingen livsarvinger havde,jeg spurgte min mor hvad det betød svaret var at det var kun hvis jeg var gift det havde betydning.Ved nærmere eftertanke er jeg itvivel jeg bor sammen med min søn på 11 år er han ikke
min livsarving for hvis han er det har jeg rent faktisk skrevet under på at
han ikke kan arve dem.Jeg har en søster som har en søn de vil så få alt
hvis min antagelse er rigtig.Hvad er en livsarving

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-01-02 16:07

Jeg mener ikke, din erklæring om at fraskrive sig arv or gæld er gyldig.
Du er en af dine forældres livsarvinger, og dét kan intet ændre på.
½-delen af det, den afdøde efterlader sig er tvangsarv til børnene, msom skal deles ligeligt. Dog kan den efterladte ægtefælle sidde i uskiftet bo ... indtil han/hun enten misforvalter boet (ødsler det væk) eller ønsker at gifte sig.Så kan arvingerne kræve boet skiftet.
Resten af arven (de sidste 50 %) bestemmer dine forældre selv over ... hvem der skal arve.
Hvordan dine kreditorer kan stille sig, når du arver ( for det gør du under alle omstændigheder), det ved jeg ikke. Det kommer an på aftaler, underskrifter og hvad du ellers har indgået!
Venlig hilsen
Sannie

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 50 point
Dato : 15-01-02 16:45

Hej 120102360913
Jeg har fundet et par links til dig
Her er arveloven
http://www.familieadvokaten.dk/lovsamling/Arveloven.html
og her kan du læse hvad en Livsarving er
http://www.civildir.dk/regler/baandlagte.htm
MVH Brian

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 15-01-02 16:57

Hej

Prøv at læse hvad aeveloven siger:

http://www.advokaten-online.dk/Arveret.htm

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : briani

Dato : 15-01-02 17:00

Hej Vestergade
Hvis du prøver at læse længere oppe-så vil du kunne se et links der henviser til arveloven
Brian

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-01-02 17:07

Hej Brian.
Jeg har kigget på begge links, og for mig, der ikke har den store indsigt i paragraffeer, er det mest overskueligt at benytte Vestergade´s link. Så jeg synes, det er helt OK og relevant, at Vestergade osse giver sit relevante besyv med.

Venlig hilsen
Sannie.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 15-01-02 17:21

Hej Sannie
Selfølgelig er alle indslag velkommen her på Kandu
men arveloven er den samme-ligemeget hvor man kikker
det der fik mig til at skrive min kommentar var-at vestergade starter med at skrive-prøv at læse hvad arveloven siger
og det har jeg jo lige henvist til
Hvilken side der er bedst-det er vel smag og behag Sannie
MVH og en forsat god efterårs tirsdag Brian

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 15-01-02 17:26

Hej Sanni --Tak for opbakningen.

Til 120102360913

Prøv at læse her:
Afkald på arv
Der er forbud mod dispositioner over forventet arv. Arvelovens § 30 indeholder således et ubetinget forbud imod, at en arving sælger, pantsætter eller på anden måde - f. eks ved bortgivelse - overdrager den arv, han har i vente. I denne arv kan der heller ikke søges fyldestgørelse af arvingens kreditorer, jf. Arvelovens § 30 2.pkt og RPL § 508 som indeholder forbud mod udlæg i fremtidige erhvervelser. Forbudet er begrundet i både hensynet til arveladeren og i at dispositioner over et så usikkert aktiv som forventet arv kan føre til urimelige transaktioner. Forbudet gælder også selvom overdragelsen sker med arveladerens samtykke.

Forbudet omfatter også aftaler mellem arvinger om arvens fordeling. En aftale med en kreditor, hvorved denne accepterer kun at søge sig fyldestgjort i den arv, der i vente, uden at der herved tillægges kreditor nogen fortrinsret til arvekravet er dog gyldig.

En arving kan dog over for arveladeren mod eller uden vederlag give afkald på sin arveret. Arvingen kan ikke ensidigt træffe beslutning om afkald på arv. Da et arveafkald påvirker fordelingen af arveladerens efterladenskaber, kan arvingen ikke ensidigt træffe beslutning herom. Ved afkald på forventet arv har arvingen afgivet et løfte, som arveladeren kan afslå at modtage med den virkning at arveretten fortsat består. Arveladeren kan også senere annullere et afkald.

Der er ingen formkrav til hvorledes arveafkaldet skal være afgivet for at være gyldigt, men afkaldet skal være givet overfor arveladeren. Hvis afkaldet ikke foreligger skriftligt, er der en vis formodning for, at der ikke foreligger en definitiv beslutning om arveafkald. Det kan derfor anbefales at nedskrive arveafkaldet og få afkaldserklæringen underskrevet af afkaldsgiveren og arveladeren evt. hos notaren eller i overværelse af 2 vitterlighedsvidner, som på dokumentet kan bekræfte datering, underskrifternes ægthed og parternes myndighed.

Afkaldet skal være afgivet overfor arveladeren, jf. § 31.1. Afkald kan dog også gives over for ægtefællen, når denne sidder i uskiftet bo. Så længe begge ægtefæller lever kan den ene ikke gyldigt modtage afkald på arv efter den anden.

Alm. habilitetskrav - dvs. krav om at afkaldsgiverens og arveladerens myndighed. Mindreårige og personer under værgemål må indhente værgen og statsamtets samtykke. Normalt kun godkendelse hvis der er tale om afkald mod vederlag. Arveladeren skal endvidere være testamentshabil !

Virkningerne af arveafkald

Et arveafkald behøver ikke at være fuldstændigt. Arveafkaldet kan være begrænset til en brøkdel af arven eller værdien af det modtagne vederlag (arveforskud)

I Arveafkaldserklæringer tages ofte forbehold af livsarvingernes arveret, således at arven går videre til afkaldsgiverens livsarvinger. Ifølge Arvelovens § 31 stk.1. har et arveafkald nemlig virkning for udstederens livsarvinger, medmindre disses arveret er forbeholdt.

Eksempel vedrørende forbehold :

En søn af insolvent. Faren der ikke ønsker at sønnens arv efter ham skal tilfalde sønnens kreditorer, kan båndlægge arven, så sønnen får renterne, så længe han lever, men med hensyn til sønnens tvangsarv vil denne til sin tid tilfalde sønnens dødsbo og dermed kreditorerne. Hvis faderen vil sikre sønnen renterne og sønnens børn kapitalen, kan det ordnes ved et personligt arveafkald fra sønnen på betingelse af, at han for sin livstid får rentenydelsen af hele arven.

Vil faren derimod også sikre sønnens hustru rentenydelsesretten, hvis hun overlever sønnen, må forbeholdet ordnes ved, at sønnen giver et blankt arveafkald, og at faren, der med hensyn til sønnens slægtslinje ikke længere har tvangsarvinger, samtidig opretter et uigenkaldeligt testamente, der indsætter børnebørnene som ejere af kapitalen, men med respekt af sønnen og dennes hustru skal have rentenydelsesret til kapitalen, som derfor ved farens død indsættes i en forvaltningsafdeling og først kommer til udbetaling til børnebørnene, når rentenyderen er afgået ved døden.

Har du ikke selv fået en Kopi af det Dokument du har skrevet under på ? Helt klart er din Søn din Livsarving. Dokumentet du på daværende tidspunkt skrev under på,---samt tilkendegav at du ikke havde nogen Livsarvinger,--kan under ingen omstændigheder erklæres for gyldigt. Din søn vil arve på lige fod med dine Søsters børn.
Men for at du kan ro i sindet,-ville det så ikke være en god ide at kontakte "Den Gratis Advokathjælp" der findes i de fleste større byer,--allerbedst ville det være, hvis du kunne medbringe en kopi af det du har underskrevet.
I første omgang kunne du prøve at kikke på denne liste over Gratis Advokat-jælp:
http://www.advokatsamfundet.dk/default.asp?ID=7

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 15-01-02 17:34

PS:
Når du kommer ind på siden, så skal du klikke i den øverste "røde" linie,-på "Advokatbistand" -dernæst vælge "Advokatvagten".

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 15-01-02 17:38

Er det Efterår ??????????????????????????? Så er dette år da godt nok forsvundet hen over hovedet på mig !!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-01-02 17:43

*ggg*
Jeg så det godt ...
Jeg formodede, det var en sindsstemning
Men måske det snart er jul igen ..

Kommentar
Fra : briani

Dato : 15-01-02 17:55

Hej med jer to
Ja jeg kan godt forstå at i begge griner
jeg burde nok ansøge om at få mine skolepenge tilbage
godt nok går tiden hurtig-men ikke så hurtig
jeg undskylder
MVH og en forsat god vinter *GGGGG*
Brian

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 15-01-02 17:58

ÆWWW.
Jeg håbede lige på flere Julegaver :´-(((

*dybt suk* ... så go´ vinter da!

Kommentar
Fra : 120102360913

Dato : 15-01-02 19:00

det var nogle meget flotte besvarelser tusinde tak alle sammen.

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 16-01-02 15:26

Hej 120102360913

Det er bare dejligt hvis du kan bruge noget af det skrevne. Ønsker dig al mulig Held og Lykke i fremtiden,

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : 120102360913

Dato : 16-01-02 16:05

til M.H Vestergade jeg har stillet et par spørgsmål til
omkring gæld penge krise hvis du har tid må du meget gerne kigge på dem
venlig hilsen120102360913 forsat god dag.

Kommentar
Fra : 120102360913

Dato : 16-01-02 16:05

til M.H Vestergade jeg har stillet et par spørgsmål til
omkring gæld penge krise hvis du har tid må du meget gerne kigge på dem
venlig hilsen120102360913 forsat god dag.

Kommentar
Fra : 120102360913

Dato : 20-01-02 14:53

helt nøgagtig hvad betyder det når man er erklæret insolvent

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-01-02 16:00

Livsarvinger er dem som står beskrevet i AVL (arveloven) § 1

Citat: (§1)
En arveladers nærmeste slægtsarvinger er hans børn. Børnene arver lige
Stk. 2 (har jeg udladt)

Dette betyder at selvfølgelig er din søn din livsarving......det bedste
havde været at give din del af arven videre til din søn!

Jeg har af gode grunde ikke mulighed for at se hvad du har skrevet under på
men på mig lyder det som om du har givet din søster arven som tilfalder
efter dine forældre.

(Jeg mener) reglerne er sådan at i tilfælde af dine forældres dø skal deres
børn arve (dig og din søster). Men da du har fraskrevet dig din arveret vil
hele arven tilfalde din søster.

D.Hansen

"120102360913" <120102360913.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:0jX08.681$XA5.8063@news000.worldonline.dk...
> mit spørgsmål er følgende på grund af stor gæld forlangte mine forældre
> at jeg fraskrev al arv og gæld da banken ellers ville tage min arv i
> tilfælde
> af at de skulle dø lige pludselig.Det gjorde jeg så men er bagefter
> kommet
> i tvivel på dokomenterne stod der at jeg fraskrev mig al arv og gæld
> +at jeg
> ingen livsarvinger havde,jeg spurgte min mor hvad det betød svaret var
> at det var kun hvis jeg var gift det havde betydning.Ved nærmere
> eftertanke er jeg itvivel jeg bor sammen med min søn på 11 år er han
> ikke
> min livsarving for hvis han er det har jeg rent faktisk skrevet under på
> at
> han ikke kan arve dem.Jeg har en søster som har en søn de vil så få alt
> hvis min antagelse er rigtig.Hvad er en livsarving
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-01-02 17:56

120102360913 wrote:
klip

Du skal tage en kopi af dokumentet, du har underskrevet med til
advokatvagten i dit lokalområde, og her få en vurdering af, hvad
du bør gøre.
Det kan afhænge af formuleringer i den aftale, hvad betydning den
kan få.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - always hope for the best