/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux klient på win2k server ?????
Fra : pedelarsen
Vist : 389 gange
200 point
Dato : 14-08-03 17:11

Hej alle sammen :)
Jeg er ved at sætte et netværk op, som har 2stk. win2k domain servere. DC1 og DC2mail(også exchange)
Nu er mit spørgsmål så, hvordan logger en linux klient ind på domainet ??
Jeg har installeret samba på linux klienten og har været inde i den .comf fil om samba, det fant jeg oplysninger om hvad der skulle ændres der inde på nettet, men jeg er ikke helt sikker på at det er rigtigt gjordt :(
jeg bruger promten til at prøve at logge ind på domainet med, linjen lyder noget i stil med det her
sampasswd -r farver(domainet) -w root....... det er ikke sådan den er men jeg kan ikke lige huske hvd det var jeg skrev og kan desvære ikke lige komme til linux maskinen nu :(
Men jeg kan altså ikke logge ind på domainet..... nogle gode forslag hvad det kan være ?
Takker på forhånd :)
PS: nogle gode links til gode sider er heller ikke af vejen(helst på dansk)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-03 19:22

Her er måske noget du kan bruge:
http://www.sslug.dk/emailarkiv/teknik/2000_06/msg00521.html
sslug står for: skåne sjælland linux user group.
Emesen.

Kommentar
Fra : pedelarsen

Dato : 14-08-03 22:11

Det var mere hvordan smb.conf filen skulle rettes til og hvordan man så logger ind på win2k serveren via terminal vinduet :)
Men ellers tak for dt :)

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 200 point
Dato : 15-08-03 17:35

Som jeg læser dette, bruges samba som server, og ikke som klient.
http://hjem.get2net.dk/rens.nord/linuxbog/admin/samba.html

Med SAMBA installeret får man stort set samme muligheder, som hvis man investerer i en langt dyrere og meget mere hardwarekrævende NT/2000 licens eller en OS/2 Lan Manager. Det, SAMBA først og fremmest kan tilbyde, er at fungere som fil- og printerserver. Derudover kan SAMBA også fungere som Primary Domain Controller for Windows 95/98 klienter. Fuld domain control for Windows NT domæner findes i version 2.0 eller senere.
Med SAMBA installeret (og ikke mindst konfigureret) vil serveren kunne ses, hvis man klikker på "network neighbourhood" (på dansk: "andre computere") eller på samme netværk i Windows 95/98/NT.
Den letteste måde at installere/opgradere SAMBA på er ved at bruge en færdig-oversat pakke. Sådanne pakker kan hentes på http://sunsite.auc.dk/samba/ftp/Binary_Packages/, og de findes til flere forskellige Linux-distributioner, bl.a. Red Hat, Caldera, Debian, Slackware og SuSE. Hvis man holder af at oversætte sin kildetekst selv, kan den hentes her: ftp://sunsite.auc.dk/pub/UNIX/networking/samba. Vi vil dog meget anbefale at bruge en prekompileret pakke, og vi vil i eksemplet gå ud fra, at du har Red Hat installeret. Når du har hentet rpm-pakken, skriver du bare:
[root@linus /root]# rpm -ivh samba-2.0.6-19991110.i386.rpm

Men jeg tager måske fejl.
På vores eget lille netværk "kører" vi lige omvendt, med linux SME-server til windows maskiner af forskellig slags.

Godkendelse af svar
Fra : pedelarsen

Dato : 03-09-03 23:13

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : pedelarsen

Dato : 03-09-03 23:15

Er færdig med svende prøven nu.
Derfor den lange tid, heldigvis blev jeg ikke spurgt om nogen login fra linux klienten he he
Men tal emsen aligevel :)