/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Hub eller switch
Fra : zariana
Vist : 505 gange
50 point
Dato : 12-01-02 13:48

Jeg har ADSL (256kb). Hvor god en hub eller switch skal jeg bruge for at splitte forbindelsen i to?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-02 14:20

> Jeg har ADSL (256kb). Hvor god en hub eller switch skal jeg bruge for at
> splitte forbindelsen i to?nd Active = 1el
>
Hvis dine netkort er 100 Mbit kan du købe en hvilkensom helst 100 Mbit hub
eller Switch. Til dit brug er der ingen forskel af betydning.
Men husk - det er ikke altid den billigst holder længst.
Jeg havde en EideMax og den brændte sammen. Har nu en RubyTech og den bliver
ikke varm (= god sandsynlighed for at den holder).

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-02 14:44

zariana wrote:

> Jeg har ADSL (256kb). Hvor god en hub eller switch skal jeg
> bruge for at splitte forbindelsen i to?nd Active = 1el

Jeg bruger en D-Link DES-1005D 5-ports switch, og det kører helt
fint, det kan godt være at den vil være lidt overkill til dig,
men for mig er den helt fin, da jeg skal have en lille server op
at stå når jeg får tid. Den holder fint til meget høje
belastninger, på min tidligere arbejsplads delte den en 256'er
op mellem 4 maskiner, de tre af dem kørte downloads 8/6 (otte
timer, seks dage om ugen...), den sidste kørte almindelig
surfing, de interne forbindelser mellem maskinerne var altid
kvikke. Prisen er heller ikke slem:

Hall Webservice har den til 665,- inkl. fragt på edbpriser.

Computercity har den til 699,- hvis du hellere vil have en
forretning der også har reelle butikker.

En 5-ports 10/100-hub af fornuftig kvalitet koster ca. 5-700 kr,
så der er ikke den store prisforskel.

Jeg ville vælge (og har valgt) en switch.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen
Registered Linux user #168164, http://counter.li.org
http://www.usenet.dk/netikette - på forhånd tak.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-01-02 17:51

"zariana" skrev i en meddelelse:
> Jeg har ADSL (256kb). Hvor god en hub eller switch skal jeg bruge for at
> splitte forbindelsen i to?nd Active = 1el

Hvis du kun skal dele ADSL - så er det underordnet !

Selv en 10 mbit hub er mange gange hurtigere end din ADSL !

Men hvis du samtidig skal køre netværk mellem de to PC'er. så vil en 10/100
switch være en god ting - men absolut ingen betingelse !

--

Med venlig hilsen
Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-01-02 16:57

snip
> Jeg har ADSL (256kb). Hvor god en hub eller switch skal jeg bruge for at
> splitte forbindelsen i to?nd Active = 1el

Vælg noget der både kan køre 10mbit og 100mbit. En 10/100mbit switch er
noget af det billigste. Du kan få noget der virker for under 500 kr. incl.
forsendelse - se edbpriser.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-01-02 12:03

On Sat, 12 Jan 2002 12:47:38 GMT, "zariana" <zariana.news@kandu.dk>
wrote:

>Jeg har ADSL (256kb). Hvor god en hub eller switch skal jeg bruge for at
>splitte forbindelsen i to?nd Active = 1el

PRC Data har en 5 ports 10/100 X-net Switch til 398.-, med 10 års
garanti (har lige købte en 8 ports af samme fabrikat, og den fungerer
fint - bliver heller ikke varm).

--
Rado

Always listen to experts. They will explain what can't be done
and why. Then do it. - Robert Heinlein

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-01-02 12:03

On Sat, 12 Jan 2002 14:19:55 +0100, "Michael Lund Sørensen"
<milux@SLETDETTEimage.dk> wrote:

>Men husk - det er ikke altid den billigst holder længst.
>Jeg havde en EideMax og den brændte sammen. Har nu en RubyTech og den bliver
>ikke varm (= god sandsynlighed for at den holder).

Hvis det er en EdiMax du mener, har jeg kørt med en (5 ports) i 2 år
uden problemer. Men det er rigtigt at den bliver temmelig varm. Der er
iøvrigt 5 års garanti på Edimax fra fabrikken, så vidt jeg ved, selvom
forhandlerne ikke reklamerer med det i DK. Har dog lige skiftet min ud
med en switch, fordi Edimaxen kun kan køre 100 mbit, og derfor ikke
ville køre sammen med min Cisco router der kun kører 10 mbit.

--
Rado

Always listen to experts. They will explain what can't be done
and why. Then do it. - Robert Heinlein

Kommentar
Fra : zariana

Dato : 15-01-02 19:13

hvad er forskellen på en hub og en switch?

Accepteret svar
Fra : bluntman

Modtaget 50 point
Dato : 17-01-02 02:35

Hey wazzup...
Jeg har delt en 2M/bit mellem mine 2 pc'er.....men da mit adsl er af "den Gamle" type netexpres med binding til atm kort, har jeg dog kun valget at dele min forbindelse med gateway (All_aboard s2.2, Works like a charm ). Jeg har mellem pc'erne en 8 ports CNet switch.....købt for 800 kr.....den er 2 cm høj og der er ingen blæsere AT ALL i den....!!! Dvs. at der heller ikke er nogen larm fra den what so ever....kørte før med en ældre udgave fra cnet.....blev varm som bare pokker og LARMEDE som bare pokker !!
Forskellen på en Hub og en switch....For at gøre det nemt, så er en switch "inteligent" ....
By the way.....Så har min client pc (den uden forbindelse) bedre ping/latency number end min base pc (den med forbindelsen; Atm binding) !!!
Håber det hjalp lidt !!
PS. faktisk hvis du har netværks kort i begge pc'er linket op med krydset kabel, er det ikke nødvendigt at all med en switch, bare brug et eller andet gateway program(såsom all_aboard) og det virker selv med stofa kabel net i usb port !!!! Try it dude !!!!
Bluntman out !

Godkendelse af svar
Fra : zariana

Dato : 19-01-02 17:54

Tak for svaret bluntman. Men ikke helt forståeligt...