/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
ADSL i kælderen
Fra : elise
Vist : 294 gange
100 point
Dato : 12-08-03 07:37

Vi har en søn, der gerne vil have ADSL på sit værelse i kælderen -kan det lade sig gøre, hvis kun HAN vil - vi har ISDN ovenpå - kan man føre kabel udvendigt på huset? Eller skal han have særskilt telefonlinje? Det skal jo heller ikke være alt for dyrt for ham.
Vh Elise

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 12-08-03 07:44

Hej elise,
Jeres søn bliver nødt til at have en særskilt linie til sin ADSL opkobling. Men i kunne jo overveje selv at skifte jeres forbindelse ud med ADSL, på den måde kan hele husstanden deles om forbindelsen, og i kan lave netværk via div. pc`er i har i huset.
Forhør jer frem, det behøver ikke være dyrere end jeres nuværende ISDN forbindelse.

Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-08-03 07:55

Hej Elise

Man kan faktisk godt lave en kombination af ISDN og ADSL, således man har en datalinie og 2 telefonlinier. Dette kunne måske være en løsning i jeres tilfælde. Jeg ved ikke, om I har ISDN i forbindelse med behov for en særskilt linie til opkobling i forbindelse med job, for så skal den vel bevares ? Har du kun brug for ISDN for at kunne køre tale i telefon, mens du kører på PC, så ville jeg opsige ISDN og kun have ADSL til hele huset og som Laurenzio foreslår dele den forbindelse.

Du kan godt vælge at føre kabel udenpå huset, men du kunne jo også overveje trådløst netværk. Jeg kører selv trådløst 54 Mbps og det er faktisk ekstremt stabilt. Du kan købe en trådtøs router og et netkort til sønnen for omkring 1800 kr. Det gør det naturligvis lidt dyrere, men så slipper du for kabler.

Ud fra din beskrivelse, er det jo sønnen, som er storforbrugeren, mens I selv klikker ind engang imellem. Det betyder jo reelt, at vælger I en kombineret løsning, kører i jo faktisk selv gratis, når I er på.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : elise

Dato : 12-08-03 07:56

Det er problemet, at hans værelse er i den anden ende af huset og i kælderen, så vi er ikke glade for at skulle føre kabler hele vejen og bore ned igennem gulvet osv. Men er der ikke mulighed for at han kan have sin egen - måske er der nogen, der har prøvet lignende?
Vh Elise

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 12-08-03 08:07

Jeg kan anbefale Erling_I forslag, jeg har haft det 1½ år og det kører perfekt.
Ledningen kan diskret trækkes uden for huset, i en fure eller ved at fræse ned i pudsen og male. Kan også ligge uden på puds og malet i samme farve som huset.
Med venlig hilsen Per 0702.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-03 08:13

Hej elise

Jeg synes at I skal kontakte Jeres teleudbyder og høre hvad de kan foreslå.

mvh ans

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-08-03 08:22

Hvis sønnen har telefonledning til sit værelse kan ADSL køre på den samme ledning.
Der kobles et filter som deler tele- og pc-signaler. En udmærket løsning.
Sonofon kan måske tilbyde jer en trådløs forbindelse. Hør med dem om jeres område
er klar.
mvh Teil

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-03 08:50

Jeg kan ikke se det fornuftige i at have ADSL og ISDN på samme tid.
Løsningen må da være kun at have ADSL.
Hvis I har samme teleudbyder til fastnet og internet, vil det månedlige beløb som betales for ADSL være incl. telefonabonnement. Hele faminien kan så være på nettet uafhængigt af hinanden, og i så lang tid, som i ønsker. Det koster ikke ekstra.
I kan jo så betale det, der svarer til telefonabonnementet evt. et beløb til internetforbindelsen. Så bliver udgiften til sønnen ikke så stor.
Køb af router kan I jo selv bestemme om den skal være ledningsfri eller ej.

mvh ans

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 12-08-03 08:51

Hej Elise
I skal bestille en ADSL til ISDN forbindelsen den koster ikke mere end hvis I havde alm. telefon - hvis I vælger at ændre ISDN til alm. telefon skal i betale for nedtagelse/ændring min. 500,- kr
Ved at beholde ISDN beholder i også ISDN fordelene samtidig får i ADSL til afbenyttelse oppe og nede i kælderen.
I kan så trække et kabel hvis Junior har netkort i sin maskine ellers så skal sådan et indstalleres også er det måske interessant at få et trådløst net på prøve så behøver i ikke bore - trække kabler etc. de trådløse er nede i pris nu.
Mvh
Qualiman

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 12-08-03 08:57

Hej elise
Jeg fik vis skrevet første linie lidt kryptisk - det der skulle stå var at en ADSL til ISDN koster det samme som ADSL til Alm. telefon
Mvh
Qualiman

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-08-03 09:00

mest til ans

Hvis du læser, hvad jeg skrev, anbefaler jeg under normale omstændigheder ADSL alene. Årsagen til at ISDN også kan have relevans er, hvis du har en firmacomputer, som du bruger til at ringe op til firmaet. Der vil behovet være, hvis du i øvrigt ønsker at kunne snakke i telefon samtidig (kombinationen giver datalinie + 2 telefonledninger, hvor den ene så kunne bruges til opkald).

Til Elise:

Hvis du vælger at lave linien om til ADSL, skal du ikke trække nye kabler, du bruger det eksisterende (der kan være en lille smule ved boxen, men det er ikke igennem hele huset). Lader du derfor din trådløse router stå der, er der ikke behov for de kabler, som du snakker om (igennem gulvet osv.).

Jo - naturligvis kan du vælge at give ham sin egen - men så skal du alligevel have kabel ind - og det koster noget mere i installation - og samtidigt betaler du så fortsat for, når I selv logger på. Derfor synes jeg ikke, det er en god ide. Lav jeres linie om, trådløs på - det er en engangsinvestering stort set uden kabler, som i længden betaler sig ind ved, at I ikke selv betaler for at logge på, men blot kører med på den anden linie

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-08-03 09:00

mest til ans

Hvis du læser, hvad jeg skrev, anbefaler jeg under normale omstændigheder ADSL alene. Årsagen til at ISDN også kan have relevans er, hvis du har en firmacomputer, som du bruger til at ringe op til firmaet. Der vil behovet være, hvis du i øvrigt ønsker at kunne snakke i telefon samtidig (kombinationen giver datalinie + 2 telefonledninger, hvor den ene så kunne bruges til opkald).

Til Elise:

Hvis du vælger at lave linien om til ADSL, skal du ikke trække nye kabler, du bruger det eksisterende (der kan være en lille smule ved boxen, men det er ikke igennem hele huset). Lader du derfor din trådløse router stå der, er der ikke behov for de kabler, som du snakker om (igennem gulvet osv.).

Jo - naturligvis kan du vælge at give ham sin egen - men så skal du alligevel have kabel ind - og det koster noget mere i installation - og samtidigt betaler du så fortsat for, når I selv logger på. Derfor synes jeg ikke, det er en god ide. Lav jeres linie om, trådløs på - det er en engangsinvestering stort set uden kabler, som i længden betaler sig ind ved, at I ikke selv betaler for at logge på, men blot kører med på den anden linie

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-08-03 09:00

mest til ans

Hvis du læser, hvad jeg skrev, anbefaler jeg under normale omstændigheder ADSL alene. Årsagen til at ISDN også kan have relevans er, hvis du har en firmacomputer, som du bruger til at ringe op til firmaet. Der vil behovet være, hvis du i øvrigt ønsker at kunne snakke i telefon samtidig (kombinationen giver datalinie + 2 telefonledninger, hvor den ene så kunne bruges til opkald).

Til Elise:

Hvis du vælger at lave linien om til ADSL, skal du ikke trække nye kabler, du bruger det eksisterende (der kan være en lille smule ved boxen, men det er ikke igennem hele huset). Lader du derfor din trådløse router stå der, er der ikke behov for de kabler, som du snakker om (igennem gulvet osv.).

Jo - naturligvis kan du vælge at give ham sin egen - men så skal du alligevel have kabel ind - og det koster noget mere i installation - og samtidigt betaler du så fortsat for, når I selv logger på. Derfor synes jeg ikke, det er en god ide. Lav jeres linie om, trådløs på - det er en engangsinvestering stort set uden kabler, som i længden betaler sig ind ved, at I ikke selv betaler for at logge på, men blot kører med på den anden linie

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 12-08-03 09:01

Undskyld - ved ikke, hvorfor der kom 3 på

Erling

Kommentar
Fra : elise

Dato : 13-08-03 07:09

Når man får adsl/trådløs adsl, er der jo en større risiko for hackning - har I allesammen en god Firewall, eller hvad gør I?
Vh Elise

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 13-08-03 07:41

Jeg kører med Norton Internet Security, jeg mener selv at den er den bedste men der er nok mange meninger om det, men den opdaterer selv samt checkker konstant om der er nogen fare for virus og hackning og spærrer for det.

Hvis du kører Win XP skal du vist nok have mindst 2003 udgaven - om 2004 er kommet på markedet endnu ved jeg ikke!
Hvis du investerer i 2003 udgaven så køb opdateringen også selv om du ikke har en oprindelig fuld udgave af et tidligere program - den kan nemlig ikke finde ud af om der ligger en tidl. version på maskinen, der er også det forhold at tidligere versioner ikke kan køre på XP (har besvær) og opdateringen er væsentlig billigere

mvh
Qualiman

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 13-08-03 08:16

Jeg kunne også ønske jer et trådløst netværk, men det er for sandsynligvis for langsomt til din søn og så er I lige vidt.
Med venlig hilsen per0702.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-03 09:19

En forbindelse via antenneforeningen er også en mulighed.
Et trådløst lokalt netværk er måske også for langsomt.

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 13-08-03 11:50

Hallo per0702 og Teil Hvis man ikke køber den dyreste ADSL løsning så vil et trådløst netværk da være mere end hurtigt nok! så

mvh Qualiman

Kommentar
Fra : elise

Dato : 14-08-03 06:36

Vi bor i en lille landsby, og her er ingen antenneforening, så der er ikke mulighed for det. Er et trådløst netværk langsommere end med kabler?
Vh Elise

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 14-08-03 07:58

Ja, dem jeg kender er væsentlig langsommere og mere ustabilt især når der er mange installationen der skal krydses end et med RJ45 kabel.
Jeg kan kun udtale, at jeg er meget tilfreds med min stabile installation, selv om det også gerne måtte være hurtigere.
Men kun et råd. Det er lettere at opstille et trådløst anlæg.
Med venlig hilsen per0702.

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 14-08-03 10:02

Når man vælger sin ADSL hastighed vælger man også "åbningen i flaskehalsen" for modtagelse/afsendelse af data, hvis man har valgt udbyderens højeste hastighed = 2 Mbs hvilket jeg mener er for store virksomheder etc. så kan et trådløst anlæg med en normal/gammel hastighed på 11 Mbs også klare det og samtidig have rigeligt overskudskapacitet - en privat kunde kan jo normalt klare sig med 256/128.
De nye trådløse anlæg kører idag på 54 Mbs og kan dybest set klare hvad man måtte kræve (mere end 30 brugere i et professionelt netværk/virksomhed) så at hastigheden i den grad skulle være en gene har jeg svært ved at se, selv og at hastigheden falder jo større afstand eller hvis der er armeret beton etc. mellem de trådløse stationer, derfor skrev jeg også i mit første indlæg at man skulle prøve at se hvorledes det fungerer før man laver sit endelige køb.

Men hvis jeg skulle have forkert opfattelse af det så siger jeg ikke nej tak til belæring!

Mvh
Qualiman

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 100 point
Dato : 22-08-03 01:44

Kan kun fastholde, hvad jeg har anbefalet i starten og dermed også støtte Qualiman´s seneste indlæg. Jeg kører selv med trådløst anlæg med 2 stationærer og en bærbar (54Mbs) og en netforbindelse på 512/256 Kb. Det kører aldeles glimrende og der er så meget overskud på netværket i forhold til hastigheden på internettet, at man absolut ikke kan mærke forskel på, hvorvidt man kører på nettet med den bærbare eller de stationære.

Min knægt har smidt spil ind på den bærbare, og selv om kabelinstallationen ganske rigtigt er højere (100 Mbs), har han endnu ikke spillet noget, hvor spillene hakkede eller lignende pga. forbindelsen. Så køb du bare det.

På forespørgslen om Firewall kan jeg lige tilføje, at jeg lejer den hos TDC. Jeg giver 199 kr/ år for firewall og virusscanner fra Norton - dyrt ? Tja, det er jo relativt, men det kører godt og er smart at konfigurere.

Mvh Erling

Godkendelse af svar
Fra : elise

Dato : 22-08-03 06:04

Tak for svaret erling_l. Vi er blevet enige om at vente med ADSL - har for øjeblikket købt digitalt videokamera mm, som vi "leger" med og derfor venter vi. Det er også lidt usikkert med sikkerheden, synes vi, så indtil videre kører vi med vores ISDN-forbindelse.
Vh Elise