/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
heste og Bjørneklo ?
Fra : Dullermaren
Vist : 2240 gange
50 point
Dato : 11-08-03 10:20

kan en hest tåle at gå på en mark med bjørneklo, eller skader det hesten, hvor stort græsnings areal skal en hest have hvis den får tilskud af hø / halm ?
hvor stor skal en boks være til en hest stg.160 ?

Accepteret svar
Fra : ise.jensen

Modtaget 50 point
Dato : 19-08-03 22:10

Hej Dullermaren!

Jeg har ikke kunnet finde nogen information om heste og bjørnekløer, så det blir et gætteri. Næsten alle skærmplanter er giftige, undtagen den kultiverede gullerod! Det er sådan, at det er saften fra planten der er ubehagelig at få på huden, og jeg kunne forestille mig, at hvis hesten triller sig i dem eller gnubber sog mod dem, at de får en eller anden form for udslæt. Men jeg ved ikke hva der sker hvis de spiser dem! Men jeg ved at får bliver brugt som bekæmpelse mod bjørnekløåer, de kan spise dem uden problemer, så hvis i har mulighed for at få får ud og græsse dem væk først kunne det være en løsning. Jeg har hørt at man kan "låne" får eller få "tilskud" til får fra kommunen/amtet til nedgræsning ag bjørneklør, men jeg kender ikke noget til hvilke betingelser der skal være opfyldt.
Andre giftige planter som bør undgås, som er farlige for heste:
Taks kan dræbe en voksen hest hvis den spiser bare 50g. Det er ikke frøet der er giftgigt, men alt det andet på planten! Derudover er guldregn, ørnebregne, liguster, brandbæger, agern fra eg, kartoffelplanter, lupin m.fl. er også giftige. Pas også på med maskinsfskåren græs.

Om sommeren kan god græsning dække hestens næringsbehob, men det kræver selvfølgelig - god græsning.
Størrelsen på folden er egentlig underordnet, selvfølgelig så stor som mulig. Men en god idé er at lave min 2 folde man kan skifte med, sådan at hestene går på den ene til der er gnavet ned, og derefter skiftes, så den nedgnavede fold får fred til at vokse op. Lad være med at lade græsset vokse for højt op, da hestene kun spiser det lave. Man kan sætte grænsen ved en græsplæne der om sommeren ikke er slået i 3-4 uger. Er foldene forholdsvis små, kan det være en fordel at have en fold man bruger i regnvejr, og når jorden er våd og blød, sådan at det kun er en enkelt fold der bliver trampet op, og at der så er 2 andre folde medd ordentlig græs.
Jeg synes ikke at der er et ideal mål på en fold, men hvis du har 2-3 folde hvor det fungerer med et sådan skifte, er det fint. Det er altid godt at give hø, også når hesten græsser om sommeren, da det holder maven igang og forhindrer kolik, som heste kan få, hvis de får for næringsrigt græs, og afhjælper på "græsmave". Om vinteren skal hesten have fuldfoder, men brug stadig folden bare for at de får luft og rørt benene. Heste kan sagtens gå ude i det meste vejr, bare de er klædt på til det, enten det er pels ellere frakke .

En hest på 160 cm vil betegnes som en middelstor hest, og en ideel box vil derfor være 3,5m x 3,5m. Ellers bør den korteste side i boxen være så stor, at hesten ubesværet kan vende sig.

Held og lykke med hesten!

Jeg mener også at de dyrlægestuderende har en web-brevkasse på www.kvl.dk

Med venlig hilsen Marie-Louise Jensen

Godkendelse af svar
Fra : Dullermaren

Dato : 22-09-03 09:23

Tak for svaret ise.jensen.
jeg var ude på rideskolen og tjekke deres boks størrelse,- de var også ca. 3,5 x 3,5 så det bliver nok det vi bygger dem.

Kommentar
Fra : dingo1000

Dato : 13-12-03 02:01

Jeg ved at heste og selv hårdføre ponyer får kolik, og tilmed forstoppelse af at gå på græs med bjørneklo. Jeg har set det selv. Det hjælper ikke at sprøjte dem (det er også skadeligt for hypperne), du skal fjerne dem helt, og helst have rødderne med op..

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 13-12-03 07:41

Tak for det Dingo
Det lader til at jeg skal igang med et større grave arbejde