/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
bøgetræsbordplade
Fra : take
Vist : 1776 gange
18 point
Dato : 04-08-03 14:09

hvordan gøres en rå bøgetræs bordplade (limtræ) vandafvisende uden brug af lak.
Har prøvet med 3 del rå lindolie til 1 del mineralsk terpentin men træet rejser sig ved den mindste fugt påvirkning så er det den forkerte olie eller blanding jeg bruger. Jeg har påført blandingen meget grundigt 4 gange, skal jeg mon bare blive ved og give det mange gange endnu ?
venlig hilsen peter.

Kommentar
Fra : HelleMA

Dato : 04-08-03 14:47

Jeg ved at min far sværger til ren rå linolie. han plejer at påføer et lag, lade det trække ind, fjerne det overskydende efter nogle timer og så blive ved til bord pladen er mættet. Det har han gjort med både spisebord (eg) og køkkenbord (bøg). Køkken bordet er nu 11 år gammelt og der er ingen skjolder på.

Helle

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 28 point
Dato : 04-08-03 15:06

Hej Take

Hverken linolie ellet terpentin er helt "lukkende". Dvs. at der teoretisk altid vil kunne komme vand igennem. Men en stor del af din problemstilling skyldes ganske enkelt, at pladen ikke er mættet endnu.

Jeg har aldrig selv brugt terpentin, og kan ikke helt forstå formålet. Naturligvis bliver væsken tyndere, men hvis bordpladen er "tørstig" nok, skal den såmænd nok suge.

Jeg bruger selv kun ren linolie. Kom et godt lag på - men lad være med at lade det sidde nogle timer, som Helle foreslår - det størkner og danner skjolder. Tør det derimod af, når det har siddet 20 min., lad det tørre ind og gentag så behandlingen. Hvis det er en ny, ubehandlet bordplade, kan du godt regne med flere ganges proces, inden den er helt mættet.

Du kan typisk se en varians i træets "tørst" - efter de 20 min, er der typisk steder, som ser mere tørre ud end andre - det indikerer, at pladen stadig ikke er helt mæt.

Når du på et tidspunkt vurderer, at "nu suger den ikke mere", kan du evt. lige snuppe noget vådslibepapir og give en kort tur hen over pladen. Det giver en meget finkornet overflade, når olien har "lagt sig" - men strengt tage er det ikke nødvendigt - hvis du synes plade er tilpads glat, når du ser, at den er mættet, kan du roligt bare tørre af, og lade den stå.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-08-03 15:14

Hej take
Helle har ret, lindolie er det bedste. Vi har selv et STORT 70mm køkkenbord i bøg (som du beskriver), det er nu 15 år gammelt. Et godt råd med på vejen, lad være med at hælde tonsvis af lindolie på, så hellere give det af flere gange med nogle timers mellemrum. Hvis der står "pytter" tilbage gnid dem ud, ellers får du blanke pletter.
En gang om året afsliber jeg pladen med meget fint sandpapir efter afvaskning (salmiakspiritus). Herefter får det et par lag rå jomfrue lindolie som beskrevet ovenfor... det gi'r varmen, så gør det på en kølig dag / aften.
Søren

Godkendelse af svar
Fra : take

Dato : 05-08-03 12:38

Tak for svaret erling_l.