/ Forside/ Karriere / Job / Fjernarbejdsplads / Spørgsmål
10  soeren 0
Udenlandsdansker søger pension
Fra : jensalexander
Vist : 5940 gange
100 point
Dato : 03-08-03 12:04

Kan i fortælle mig og jeg kan modtage pension i danmark efter 19 år i udlandet

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 03-08-03 12:22

Det bliver svært du har ikke betalt til det i 19 år men du må da have lave lavet en pension der hvor du har været.
Spørg indenrigsministeriet eller på rådhuset hvis du er i Danmark.
Hvis du skylder skat eller børnepenge har de ikke glemt dig det er det første de vil have af dig.
Hvis man vil have de sociale goder skal man også betale for dem! hvis man kan.
mvh
TEAS

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-08-03 12:59

Det er lidt sparsomme oplysninger du giver.

Hvilken type pension vil du evt. søge?
Er du fortsat dansk statsborger?
Agter du at bosætte dig i Danmark?

Det er Social-sundhedsministeriet, som du kan rette henvendelse til, hvis du vil have et konkret svar. Lovene bliver ændret så ofte, at det kun er der du kan få svaret.

sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 03-08-03 13:03

Davs som tidligere udenlandsdansker 18 år i Tyskland og nært forestående pensionist mener jeg at kunne svare dig korrekt.
Reglerne er at du for at kunne få fuld folkepension skal have været tilknyttet til det danske arbejdsmarked/samfund i mindst 40år fra dit 15thende år. Ved et mindre antal år vil du være berettiget til en del pension, jeg har her mit eget tilfælde at referer til, hvor jeg vil modtage ca 75 % af pensionen.
Mvh OW

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 03-08-03 13:06

Jag er bosatt i sverige og som jag har forstått så har man ret till folkepension
for den tid man har samlat atp i danmark innan man flyttade .De skulle då vara till udbetaling når man blir 67 år.Jag har varit i kontakt med socialstyrelsen för på
grund av innestående pengar som jag fik udbetalt eller kunde spare dem till pensionen sa de.hilsen bobbels

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-08-03 13:38

Til jensalexander:

Du kan søge på www.sm.dk klikke dig ind op optjeningsregler. Så tror jeg du kan få svaret.

sommerhilsen ans

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 03-08-03 13:46

www.sm.dk - publikationer - kontantydelser - optjeningsregler og der står det.

sommerhilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : jensalexander

Dato : 16-08-03 06:55

Tak for svaret ans.
      det var lige det jeg søgte
      ha en go da

Kommentar
Fra : salina

Dato : 04-02-04 09:06

Hejsa. Vi er en familie på 1 voksen på 39 og 2 børn på 17 og 9 år, det planlægger at flytte permanemt til Gran Canaria. Jeg er pt sygemeldt med dårlig ryg og har været det siden 92. Jeg har er desuden osse svær atsma og her erfaret at jeg har det væsentligt bedre nede i varmen. Jeg ønsker at søge førtidspension, kan jeg gøre det fra Gran Canaria af eller er jeg tvunget til at blive i DK mens sagen kører?? Og kan man stadig få børnetilskud og børnecheck, når man bor dernede ?? På forhånd tak ?? Hilsen Salina

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-02-04 10:12

> salina
Du er nødt til selv at oprette spørgsmålet. Brugerne på kandu får ikke e-mail fra et spørgsmål, som er lukket.
Se seneste 25.
Håber på at du læser dette.

mvh ans

Kommentar
Fra : DubLiConsult

Dato : 12-11-04 10:15

Jeg kan tilbyde en form for pension!

Venligst