/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dæk støj fra Continental SportContact
Fra : HL
Vist : 5936 gange
50 point
Dato : 07-04-01 08:01

Jeg har købt nogen brugte OZ fælge med Continental SportContact 205/16/55. De støjer af H...... til. Er der nogen der har erfaringer med det ???. De foreste dæk er meget slidte på midten at dækket, Kan det skyldes at det støjer meget ???
Jeg havde ellers tænkt mig at kun skifte de foreste dæk da de bagerste har ca. 5 mm slidbane tilbage. Men hvis Conti. dæk er kendt for at støje meget, vil jeg skifte alle fire dæk. Men hvad skal det være for et dæk ??? Goodyear, Uniroyal eller Falken ???

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-04-01 23:58

> Jeg har købt nogen brugte OZ fælge med Continental SportContact
205/16/55. De >støjer af H...... til. Er der nogen der har erfaringer
med det ???. De foreste dæk er meget >slidte på midten at dækket, Kan
det skyldes at det støjer meget ???

Jeg kører på samme dæk i 225/50/16 og de støjer ikke. Hvis dækkene er
slidt mest på midten har de kørt med for lidt luft Jeg kan godt
forestille mig at det forhold kan give anledning til støj.

> Jeg havde ellers tænkt mig at kun skifte de foreste dæk da de
bagerste har ca. 5 mm <slidbane tilbage. Men hvis Conti. dæk er kendt
for at støje meget, vil jeg skifte alle fire >dæk. Men hvad skal det
være for et dæk ??? Goodyear, Uniroyal eller Falken ???

Hvis der kun er 5 mm tilbage på det ene par og du samtidig ikke ved
hvor gamle de er eller om de har været udsat for diverse kantsten, vil
jeg anbefale at skifte alle fire. Køreegenskaberne har også bedst af
nogenlunde ens dæk.

Allan Bojesen

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 50 point
Dato : 09-04-01 10:31

"HL" <HL.news@kandu.dk> wrote in message news:9ammaq$ecj$1@sunsite.dk...
> Jeg har købt nogen brugte OZ fælge med Continental SportContact 205/16/55.
De støjer af H...... til. Er der nogen der har erfaringer med det ???. De
foreste dæk er meget slidte på midten at dækket, Kan det skyldes at det
støjer meget ???
> Jeg havde ellers tænkt mig at kun skifte de foreste dæk da de bagerste har
ca. 5 mm slidbane tilbage. Men hvis Conti. dæk er kendt for at støje meget,
vil jeg skifte alle fire dæk. Men hvad skal det være for et dæk ???
Goodyear, Uniroyal eller Falken ???
>
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
Jeg vil til hver en tid anbefale Michelin ....... ja jeg ved godt at de er
lidt blødere i gummiet og derfor måske ikke holder helt så længe, men netop
derfor støjer de heller ikke i forhold til mange andre "billigere" dæk.
Priserne behøves heller ikke at være væsentligt højere ... ring rundt og
hent tilbud !!

Derudover er michelin-dækkene meget lige og altid "runde"

Jeg har hørt at Yokohama skulle være ligeså gode, men de ligger vistnok i
samme prisniveau som Michelinerne ...... jeg har dog aldrig prøvet disse
.....

Jeg har fra min tid som mekaniker oplevet mange biltyper, som rejste
mønsteret i dækkene - specielt biler som kører med multilink-ophæng - hvis
dækkene var af for hård en gummiblanding, men "problemerne" er ALTID blevet
løst med Michelin-dækkene !!!

Uanset hvilket dækmærke du skulle gå hen og vælge efterfølgende, så er
dæktrykket utroligt vigtigt .... det er sådan med lavprofildæk at det slides
lige omvendt med for meget og for lidt luft, end hvad "almindelige" dæk gør.
Lavprofiler slides på midten med for lidt dæktryk og i siderne ved for højt
dæktryk ...... dette er lige omvendt med almindelige dæk !! og med forkert
dæktryk vil dækket deformere og dermed øges risikoen for et højere
støjniveau ligeledes

Jeg håber at du kunne bruge dette svar til noget ......

Mvh Johnny Jensen

Kommentar
Fra : HL

Dato : 10-04-01 06:41

Jeg har fået checket mine dæk, årsagen til støjen var at mønsteret (lamellerne) havde rejst sig på de bagerste dæk.

Mvh.

Henrik

Godkendelse af svar
Fra : HL

Dato : 10-04-01 10:55

Tak for svaret JYJ.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-04-01 11:09

"HL" <HL.news@kandu.dk> wrote in message news:9auhlk$ebs$1@sunsite.dk...
> Tak for svaret JYJ.
>
Det var så lidt ....

Der ingen grund til at "holde" på viden hvis man kan hjælpe andre godt på
vej.

Mvh JYJ

>
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-04-01 19:09

On Tue, 10 Apr 2001 04:40:31 GMT, "HL" <HL.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg har fået checket mine dæk, årsagen til støjen var at mønsteret (lamellerne) havde rejst sig på de bagerste dæk.
>
>Mvh.
>
>Henrik
>
>Leveret af:
>http://www.kandu.dk/
>"Vejen til en hurtig løsning"
>
Hvordan kan det ske at de rejser sig? Hvordan kan man se det? Undskyld
de dumme spørgsmål, men jeg har aldrig hørt om det før, og jeg har
nogle vinterdæk på, som larmer temmelig meget. (Men det gør vinterdæk
vel?)
--
Med venlig hilsen
Michael Ravn

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-04-01 19:36

"Michael Ravn" <mravn@imageREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
news:3ad34c16.11428617@sunsite.auc.dk...

> Hvordan kan det ske at de rejser sig? Hvordan kan man se det?

Prøv at køre din håndflade rundt med mønsteret på dækket - og så den anden
vej.

Væsentlig forskel ... så er de ruflet.

Det kan hjælpe at bytte om på for og bag så der kommer en anden belastning
på dækkene.

VW anbefaler som de få krydsskift af dæk.

--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-04-01 20:28

On Tue, 10 Apr 2001 20:36:26 +0200, "PHK" <phk@esenet.dk> wrote:

>
>Det kan hjælpe at bytte om på for og bag så der kommer en anden belastning
>på dækkene.

Det skal man så huske at gøre, inden lamellerne rejser sig.

I november, da jeg skulle have vinterdækkene monteret på min
nyindkøbte Sierra, skulle der samtidig nye fordæk på.
Da jeg engang har lært, at man bør montere de bedste dæk på
baghjulene, foreslog jeg gummimanden, at han skulle montere de 'gamle'
baghjul på foran, og de nye sutter bag på.
Det havde han ingen indvendiger imod, indtil han satte hånden på det
ene af baghjulene for at trille det hen til forenden af bilen.
"Det vil du komme til at fortryde" sagde han "De vil komme til at
larme noget meget, hvis du sætter dem foran".
Han viste mig så hvordan lamellerne havde rejst sig.
Jeg fulgt hans råd, og har de gamle dæk bagpå, og jeg har ikke noget
problem med støj.
>
>VW anbefaler som de få krydsskift af dæk.

Gælder det også retningsbestemte dæk, eller hvad de nu hedder når de
er beregnet til at skulle køre en bestemt vej rundt ?

Regards

Verner

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-04-01 09:19

Jeg vil generelt fraråde krydskift af dæk. Gælder naturligvis specielt
retningsbestemte dæk, men også alle andre. Grunden til dette er at
lamellerne "lægger" sig når man køre på dem, det gør ingenting for det skal
de, men "toppen" af disse lameller bliver slidt så de ikke længere er
vinkelret på lamellernes side(man kan vel kalde dem slidt skæve, i
kørselsretningen). Hvis man så vender dækkene konner man til at køre på "den
spidse vinkel" af lamellerne indtil dækket er "slidt til" den nye
kørselsretning. DETTE KAN LARME AF H........ TIL, + af det faktisk gør at
dine dæk slides hurtigere. Jeg anbefaler gerne at man bytter for- og bagdæk
en gang om året, men at man samtidigt sørger for at de får samme
omløbsretning. (dvs. venstre for- og bagdæk byttes og højre for- bagdæk
byttes).

-=John Smith=-

"PHK" <phk@esenet.dk> wrote in message news:9avjq6$f05$1@sunsite.dk...
>
> "Michael Ravn" <mravn@imageREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ad34c16.11428617@sunsite.auc.dk...
>
> > Hvordan kan det ske at de rejser sig? Hvordan kan man se det?
>
> Prøv at køre din håndflade rundt med mønsteret på dækket - og så den anden
> vej.
>
> Væsentlig forskel ... så er de ruflet.
>
> Det kan hjælpe at bytte om på for og bag så der kommer en anden belastning
> på dækkene.
>
> VW anbefaler som de få krydsskift af dæk.
>
> --
> _
> |_|
> | er (DK - Esbjerg)
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-04-01 11:01

"John Smith" <colaen@icqmail.com> wrote in message
news:9b13os$6go$1@sunsite.dk...
> Jeg vil generelt fraråde krydskift af dæk. Gælder naturligvis specielt
> retningsbestemte dæk, men også alle andre. Grunden til dette er at
> lamellerne "lægger" sig når man køre på dem, det gør ingenting for det
skal
> de, men "toppen" af disse lameller bliver slidt så de ikke længere er
> vinkelret på lamellernes side(man kan vel kalde dem slidt skæve, i
> kørselsretningen). Hvis man så vender dækkene konner man til at køre
på "den
> spidse vinkel" af lamellerne indtil dækket er "slidt til" den nye
> kørselsretning. DETTE KAN LARME AF H........ TIL, + af det faktisk gør
at
> dine dæk slides hurtigere. Jeg anbefaler gerne at man bytter for- og
bagdæk
> en gang om året, men at man samtidigt sørger for at de får samme
> omløbsretning. (dvs. venstre for- og bagdæk byttes og højre for-
bagdæk
> byttes).

Helt enig her. Har bl.a. lært det af bitter erfaring

--
Venligst
Brian Klausen

Besøg Low Budget Rally Team på
http://www.lbrt.dk
Et nystartet manøvreprøve hold.
NYT: Motor arbejde påbegyndt.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-04-01 14:48

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:7vl6dt0ssf6pokun55sosmes9r0b460q59@news.inet.tele.dk...

> >VW anbefaler som de få krydsskift af dæk.

Rådet er gældende fra Golf II perioden.

>
> Gælder det også retningsbestemte dæk, eller hvad de nu hedder når de
> er beregnet til at skulle køre en bestemt vej rundt ?

VW har problemer med at baghjulene bliver ruflet fordi de jo bare følger med
uden belastning.

--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-04-01 18:01

"John Smith" <colaen@icqmail.com> skrev i en meddelelse
news:9b13os$6go$1@sunsite.dk...
> Jeg vil generelt fraråde krydskift af dæk.

Nja - men det vil VW altså ikke

Larmen ved krydsskiftningen forsvinder hurtigt igen når dækkene bliver slidt
til. Det har jeg prøvet mange gange (kørte 315.000 km i min sidste Golf).

--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)

Kommentar
Fra : bundegaard

Dato : 21-04-01 15:19

Problemmet er ikke specielt for Continetaldæk. problemmet opstår normalt på ikke trækkende hjul, specielt det venstre
Løsningen er som i andre svar atvende dækkets omløbsretning ved at krydsbytte hjulene,eller at afraspe dækket i en speciel maskine, af og til kan det hjælpe at hæve dæktrykket lidt, problemmet kaldes savtakning. At skifte dækmærke
er ikke altid en permanent løsning,fejlen kan skyldes forkert instillet hjulgeometri

Kommentar
Fra : HL

Dato : 08-05-01 07:33

Nu har jeg kørt længe nok og hørt på den støj, har købt 4 nye dæk som skal monteres på torsdag .