/ Forside/ Interesser / Rejser / Andet rejser / Spørgsmål
10  EA_HS 370
Tyrkiet kleopatrasøen/pamukkale
Fra : Vix1
Vist : 1127 gange
100 point
Dato : 28-07-03 22:43

om få dage rejser jeg igen til mit ynglingsferiested Tyrkiet og denne gang vil jeg altså til kleopatrasøen/pamukkale, problemet er at jeg skal til alanya og dette er jo lidt derfra ikk, man kan naturligvis købe en 2 dages bustur dertil men jeg hader den slags charter ture så jeg søger desperat et svar på hvor langt der er mellem de to steder og om man kan gøre det på en dag, om der går busser osv..
håber der sidder en garvet tyrkietrejsende med svaret så min ferie bliver fuldendt..

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-07-03 22:50

Der går busser, Tyrkiet har et utroligt velfungerende busnet, men du klarer alligevel ikke turen på 1 dag.
Hvis det skal gøres på 1 dag, er den eneste mulighed nok at leje en bil og køre tidligt om morgenen, og det bliver sent inden du er tilbage, men det kan lade sig gøre.
God ferie
Mvh dabj

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 29-07-03 02:03

Hej Vix1

jeg kan fortælle at jeg var i tyrkiet i 1996 og i 2000

1996 boede vi i kusadasi hvor vi tog en tur til kleopatrasøen og pamukkale (ligger lige overfor hinanden) og det er virkelig oplevelsen værd..!! har dog efterfølgende hørt at en del af pamukkale skulle være blevet spærret af pga turisterne ødelægger det.. men kleopatrasøen er også dejlig.! det er noget sjovt vand at bade i da det bobler og er varmt.!

2000 boede vi som du skal i alanya. ved desværre ikke hvor lang afstanden er men jeg kan sige så meget at der mindst er ti selskaber i byen som arrangerer turer dertil men det er ALLE 2 dages turer.! (desværre) så vi besøgte det ikke i 2000 da vi mente at 2 dage var for langt tid når vi nu kun var der i en uge..
men på den anden side byder de 2 dages turer også på meget andet de gør ophold mange steder og i får en masse at se.. vi var nemlig inde hos et selskab for at kigge på turen og jeg tror bestem at det er det værd.! om ikke andet så er pamukkale/kleopatrasøen i hvert fald det hele værd.!! (kan kun tale om hvordan pamukkale så ud i 1996, dengang kunne vi bade i kalk-karene og det var virkelig smukt.!)

håber du kan bruge det selvom det ikke er 100% svar på dit spørgsmål

GOD tur..!

Mvh

Solgaard

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 29-07-03 06:35

Adgangen til kalkbassinerne er ganske rigtigt, som Solgård siger, lukket grundet nedslidning, men derfor er det stadig turen værd. Har selv været i Tyrkiet 11 gange, men foretrækker Side. De firmaer Solgård omtaler laver typisk turen til ca. 1/2 pris af rejseselskaberne, og så får du mere at se end Pamukkale. Jeg har prøvet de ture 2 gange, den ene gang besøgte vi en stor moske, og en guldsmykkefabrik samt en perlefabrik. Den anden gang var der besøg hos en nomadefamilie samt en silkefabrik og en tæppefabrik. Det er som regel med engelsktalende guide, men det går jo også for en dansker, og så er det incl. mad og overnatning så det var helt tip-top.

Mvh og god ferie
dabj

Godkendelse af svar
Fra : Vix1

Dato : 09-08-03 18:09

Tak for svaret dabj.
Jeg havde en skøn 2 dags tur til pamukkale med en af de alternative firmaer.. og boede faktisk i Side, vidunderlig by .. tæt på paradis...

Kommentar
Fra : 131264

Dato : 22-08-03 22:32

Hej Vix1,
Dejligt at høre at du også er glad for det pragtfulde tyrkiet. Vi hat været i Alanya 2 x, Marmaris (første,eneste og sidste ang), Kusadasi (her må vi tilbage), Bodrum, Kemer, Kas, og Endelig Side - 7 gange - vender tilbage 2005.
Side er helt fantastisk, er blevt halvdyrt men pragtfulde hoteller ved øststranden, god stemning.......