/ Forside/ Karriere / Penge / Budget / Spørgsmål
10  Teil 110
ativer og passiver
Fra : klubgame
Vist : 920 gange
20 point
Dato : 24-07-03 15:25

skal ativer og passiver altid balancer ?

Kommentar
Fra : worg

Dato : 24-07-03 17:07

ja

Kommentar
Fra : laukjaersgaard

Dato : 24-07-03 18:05

Tallene er jo et udtryk for de penge der er i virksomheden
- hvor de kommer fra (det er vist nok passiverne)
- Indskud (aktiekapital, lån, kreditorer osv.)
- hvor de er placeret (varer, tilgodehavender, maskiner osv.)

En ubalance kan f.eks. søges i tab, skatter og afgifter, og udbetalt overskud/udbytte.

Hvis du kan være idt mere præcis ??

Accepteret svar
Fra : Vestjyden

Modtaget 20 point
Dato : 24-07-03 19:27

Ja, i et regnskab. Men isoleret set, vil aktiver og passiver netop ikke balancere. Normalt er aktiverne (maskiner, inventar mv. ) større end passiverne (gæld m.v.). Forskellen er egenkapitalen. Men da egenkapitalen er et passiv (selv om det jo egentligt skulle være et aktiv!), opnåes der en balance så aktiver = passiver .....

Godkendelse af svar
Fra : klubgame

Dato : 24-07-03 19:49

Tak for svaret Vestjyden.

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 24-07-03 21:54

Velbekomme... En lille sjov - og vist nok sandfærdig - historie synes jeg du skal ha' med.

En kendt dansk forretningsmand (ingeniør med eget stort firma, men uden forstand på økonomi) spurgte engang sin revisor: 'Jeg forstår altså ikke det med, at egenkapitalen står i passivsiden, for det er da et aktiv, ik'?

Han kunne ikke se, at egenkapital jo er penge virksomheden 'skylder' indehaveren, ligesom bankgælden, der jo også er et passiv!'

Kommentar
Fra : klubgame

Dato : 25-07-03 16:05

sjov historie, det kunne også ha været mig.