/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kan nogen hjælpe
Fra : 5150
Vist : 414 gange
320 point
Dato : 23-07-03 07:07

Hej jeg er datter af Thima Ellen Nielsen,tidligere Schlichting.Min mor blev adopteret af Ellen Schlichting og Fridjof Jensen(skomager).
Jeg ved ikke så meget om min familie,hvordan kommer jeg videre???
På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 23-07-03 08:03

Hej .
Du skriver ikke hvilket år din mor er født.
Men prøv en folketælling, det år der er nærmest efter hendes fødsel.
så kan du se hvor hun er født, hvis du ikke ved det.
Derefter skal du se i kirkebogen, i hendes fødesogn.
Med venlig hilsen Grete Skatka

Kommentar
Fra : 5150

Dato : 23-07-03 08:19

Hej Grete.
Tak for dit svar.
Jeg er ikke så meget inde i alt dette her,hvad mener du med at jeg skal prøve en folketælling.
Min mor var født i 1934,jeg mener at det var sct,joseph hospital.
Tak fordi du ville tage dig tid til at svare mig.

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 23-07-03 18:56

Hej.
En folketælling, er en optælling af alle personer der boede i byen.blever skrevet ned
med deres navn, alder og i mange tællinger er deres fødested også nævnt.
Men da din mor er født 1934, er den nærmeste folketælling 1940, og da det er i
København hun er født, vil der nok kun stå København.
Det jeg vil anbefale dig, er at tage på landsarkivet i København, det ligger
på Jagtvej. og så bestille det kirkesogn du mener hun er født i.
Når du så har fået den udleveret, så er det bare at gå igang med at lede
efter hendes fødsel.Hvis det ikke skulle være i det sogn, må du begynde fra en ende
med at bestille de københavnske kirkebøger,og så lede sognene igennem en ad gangen.
Hilsen Grete Skatka

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 23-07-03 21:51

Hej.
prøv at kigge her,

http://www.danbbs.dk/~stst/pers-bas/efterlys.htm

skriv evt. til ham om ham ved mere.

Lis

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 23-07-03 22:43

Hej alle!
Jeg tænker på noget:
Hvis Thima er bortadopteret inden dåben, står hun vel under der sogn, hun blev døbt i? Måske er det så også adoptivforældrene, der står som forældre?

Thima er født i 1934 (69 år siden). Er der ikke en forældelsesregel på mindst 75 år? Hvis ja, kan "5150" sikkert ikke få oplyst noget før 2009.:
http://www.sa.dk/sa/brugearkiver/slaegtshistorie/default.htm

Til 5150:
Du kan finde mere om adoption på:
http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/emneark/Adop.htm

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : suhmo

Dato : 08-08-03 20:03

Hej Jeannie

det er ikke 75 men 50 år.
Jeg slo en kirkebog op fra 1933 uden problemer.

Hilsen Suhmo

Kommentar
Fra : suhmo

Dato : 08-08-03 20:03

Hej Jeannie

det er ikke 75 men 50 år.
Jeg slog en kirkebog op fra 1933 uden problemer.

Hilsen Suhmo

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 12-08-03 17:34

Ja, men det er ikke kirkebogen jeg mener, men adoptionsssagen - den er der en 75 års regel på.

Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-10-03 17:53

Prøv at søge på denne adresse , her finder du hvad og hvordan du får oplysninger om aktindsigt i bla. adoptionsssager på arkiverne.

http://www.sa.dk/sa/adgang/default.htm
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 26-10-03 18:21

Der står i det link, jeg nævte tidligere ( http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/emneark/Adop.htm ):

Nyere adoptionssager?
Hvis man søger en adoptionssag af nyere dato skal man bruge adoptivforældrenes navne, da det er disse der står i journalerne.
Derudover har Civilretsdirektoratet et kartotek over bortadopterede børn, fra år 1900 til i dag. For at finde noget her, skal du kende barnets præcise fødselsdato. Den ældre del af kartoteket findes i Rigsarkivet.

Fra Civilretsdirektoratets websted:
Oplysning om biologiske forældre

Ved henvendelse fra en person, der er adopteret, kan Civilretsdirektoratet give nærmere vejledning om, hvordan man får oplysninger om sine biologiske forældre. Man kan selv skaffe sig de fleste oplysninger på følgende måde:

Enhver person kan rette henvendelse til kordegnen/sognepræsten på sit fødested og bede om en udskrift af ministerialbogen. Man skal huske at vedlægge en kopi af sin dåbsattest. Det vil fremgå af udskriften, hvem der er ens biologiske forældre, og hvornår de er født. Ofte vil forældrenes adresser på fødselstidspunktet også fremgå. Det vil endvidere fremgå, om man er adopteret. Man kan for en sikkerheds skyld også rette henvendelse til dåbssognet. Hvis der heller ikke i dåbssognet er noteret noget om adoption, kan man gå ud fra, at man ikke er adopteret, men man kan i stedet have fået en stedfaders navn i henhold til lov eller erklæring.

Når man har de biologiske forældres fødselsdata, adresser eller lignende, kan man gå til folkeregistret og mod betaling af 52 kr. få oplyst, om forældrene lever, og hvad deres nuværende adresse er. Hvis faderskabet ikke er fastslået, vil der ikke stå en far i forældrerubrikken. Personer født uden for ægteskab før 1938 vil som udgangspunkt kun have en mor anført. For personer født mellem 1938 - 1961, kan en mand være dømt bidragspligtig, og da han ikke efter loven er ens far, fremgår han ikke af ministerialbogen, og man kan som udgangspunkt ikke få oplysning om ham eller de evt. flere mulige bidragspligtige.

Civilretsdirektoratet vil normalt kun have ganske få yderligere oplysninger i adoptionssagen, f.eks. nogle nyere adresser, men man skal altid til folkeregistret for at få de nyeste oplysninger.

Hvis en adopteret ønsker at se sin adoptionssag, kan en ansøgning indgives til den myndighed, der har udfærdiget adoptionsbevillingen. Man skal da vedlægge en kopi af sin dåbsattest. Sagen kan dog indeholde oplysninger, som man ikke kan få lov at se.

http://www.civildir.dk/

____________

Altså skulle det være muligt at finde ud af.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 14-11-03 19:55

Hej!
Har du fundet ud af noget, f.eks. hvordan du kommer videre?
Det kan jo være at andre i samme situation som dig, kan lære noget.

Hilsen Jeannie