/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Navneændring
Fra : andreas0
Vist : 475 gange
20 point
Dato : 22-07-03 10:04

Jeg har en søn på 2 år. Hans far har nu ikke set ham et år. Jeg har den fulde forældremyndighed. Min søn hedder Jens Christian Johansen Bødker. Mit spørgsmål er: Kan jeg få slettet Christian Brix uden farens underskrift? Argumentet herfor et at jeg tror ikke at faren nogensinde kommer og vil se sin søn igen (desværre! Jeg har prøvet at få ham til det) og så kan jeg ikke se, at der er nogen grund til, at han også har farens efternavn samtidig med mit. Mit efternavn er Ibsen, så det er vel egentlig det "rigtige"....

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 20 point
Dato : 22-07-03 12:18

>andreas0

Du skriver:
[citat]
Min søn hedder Jens Christian Johansen Bødker
[/code]

Ud fra dette kan du ikke få slettet Christian Brix

Bortset fra dette, så skal dit barns far ikke spørges, hvis myndighedsforholdene er som du angiver, og han kan godt få dit efternavn, Ibsen.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-07-03 12:32

a) Ved anmeldelse

Hvis man er tilført ministerialbogen (i Sønderjylland personregisteret), dvs. født her i landet, kan et efternavn ved anmeldelse til ministerialbogen (i Sønderjylland personregisteret) ændres til et af følgende navne:

Et navn, barnet ved fødslen kunne have fået som efternavn, medmindre navnet er erhvervet på grundlag af ægteskab

http://www.civildir.dk/regler/navne.htm#Ændring%20af%20efternavn

Hvor foretages navneændring:

http://www.civildir.dk/regler/navne.htm#Hvor%20kan%20man%20henvende%20sig%20for%20at%20få%20anmelde%20et%20navn%20eller%20få%20foretaget%20en%20navneændring?

Mvh
Ram

Godkendelse af svar
Fra : andreas0

Dato : 22-07-03 13:30

Tak for svaret ram2.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 22-07-03 13:32

>andreas0

Good luck!!
Mvh
Ram