/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Udlejning af ejerlejlighed
Fra : food_life
Vist : 706 gange
100 point
Dato : 29-12-01 23:27

Hvordan stiller skattevæsenet sig til udlejning af en ejerlejlighed købt til formålet, inden for familien. Hvordan skal det skattemæssige regnskab føres?

Accepteret svar
Fra : guffy

Modtaget 100 point
Dato : 31-12-01 07:14

Det er en glimrende måde at hjælpe et familie medlem til en en bedre bolig.

Reglerne er forholdsvis enkle: Når De køber et hus og udlejer til et familiemedlem på markedsvilkår - det vil sige til en leje, der svarer til, hvad huset kunne lejes ud til anden side - er der intet gaveelement i udlejningsforholdet og derfor ingen gavebeskatning eller lignende, hverken for Dem eller for hende.

Familiemedlemmet vil være almindelig lejer med fulde rettigheder ifølge lejeloven (bl.a. opsigelsesreglerne), og vil have ret til boligsikring på samme vis, som hvis han/hun havde indflyttet en normal lejebolig.

I forhold til Dem vil huset blive betragtet som en erhvervsejendom, og lejen vil indgå på indtægtssiden i erhvervsregnskabet. Det vil være en fordel at anvende virksomhedsskatteordningen i sådan et arrangement

Der vil næppe være det helt store skattepligtige overskud på erhvervsejendommen. Men i det omfang, der er, vil denne indtægt kunne påvirke størrelsen af Deres eventuelle pensionstillæg og personlige tillæg til folkepensionen.