/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Måle strømforbrug på bilbatteri
Fra : kimsdk
Vist : 6511 gange
100 point
Dato : 18-07-03 10:15

Mit bilbatteri "aflader" mens den står parkeret. Den har faktisk så stort strømforbrug, at hvis den holder i 4 - 5 døgn, uden at være startet, er batteriet fladt. Og der ér tale om et forbrug, fordi hvis jeg frakobler minuspolen, kan den holde i ugevis uden at batteriet er afladet. SÅ ER SPØRGSMÅLET, hvordan er det nu lige jeg finder "synderen" der bruger strøm ved stilstand (har multimeter til måling af A). Bilen er ikke udstyret med specielt elektronisk udstyr, ud over naturligvis alm. radio/cd og et analogt ur der går hele tiden. Der er også installeret alarm, men selv med alarmen frakoblet sker forbruget.

*

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 18-07-03 11:24

Jeg havde samme problem med en Golf.
Jeg tog sikringerne ud og målte forbruget på hver kreds.

Jes

Kommentar
Fra : PEDRE

Dato : 18-07-03 11:27

Først skal du tjekke om dit A-meter er til DC (jævnstrøm) så kan du sætte det i serie med pluspolen (tjek at plus fra batt kommer til plus indgang pa dit A-meter) så skal meteret vise et og andet. Så kan du pille ledninger af en efter en og hele tiden tjekke om forbruget er der endnu.(husk når en ledn. af tjek og så på med ledn.igen).
Der kan også være en anden årsag til problemet, batteriet er klappet det kan måles m en syre måler i batt.

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 18-07-03 12:49

Hej med jer,

Den nemmeste måde at kontrollere læk strøm på er, at tage en spændingsmåler en pærer 12v. Tag minus kablet fra batteriet og tilslut spændingsmåleren mellem minuspolen og minuskablet. Hvis lampen brænder er der en læk strøm. Fjern sikringerne skiftevis til lampen slukker og du har fundet kredsen hvor lækken er.
Tænk på at lyset i bagagerummet, handskerummet ofte er problemet.

Mvh,
Henning, Holland *<

Kommentar
Fra : geu

Dato : 18-07-03 16:12

Pedre, jeg vil nu tage minuspolen for at ikke komme til at lave stel når man skruer pluspolen af. Men sæt nu dit Voltmeter mellem batteri minuspol og kabelskoen til minuspolen. Der kan godt være en krybestrøm selv om at du har taget din alarm fra, men de fleste gange er det batteriet der er faldet sammen som hryttel skriver. Ved ikke hvilken radio du har i. Men hvis den er eftermont. kan det også være der, eller hvis der er sat en forstærker til der ikke slukker.

Annuller spørgsmålet
Fra : kimsdk

Dato : 02-02-06 13:21

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål