/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Aircondition til Fabia st.car 1.4-68HK
Fra : Wennerholm
Vist : 2366 gange
22 point
Dato : 16-07-03 19:39

Er der en, blandt de ærede brugere, der har har evner, vilje og lyst, til at installere et air-condition - anlæg på en Fabia 1,4 st. car årgang 2001? Anlægget haves ej, så opgaven er både indkøb og installation. Klamphuggere frabedes venligst men bestemt!!!! Prisen på et aut. værksted i DK er omkring 14.000,-, billigere i Sverige, og endnu billigere i Tyskland.....

MVH

Jørgen

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 16-07-03 20:34

Har lige selv bestilt en Car 1,6 og fik lejlighed til at tage air-con under luppen. Det er en vidunderlig konstruktion og jeg fik, selv om jeg ser at det koster i drift omkostninger, ikke andet end lyst til at medtage dette på ordresedlen. Alt taget i betragtning, også selv om jeg så absolut er gør det selv manden, så er det et tema for den absolutte fagmand med den rigtige ansvarsforsikring i baglommen.
Muligheden vil altså indskrænke sig til selv at tage en ferie i Tyskland på et par dage.
Mvh Ow

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 16-07-03 21:01

Jeg synes du skal undersøge hvor vidt det kan BETALE sig at få monteret aircon i din bil da det vil øge brandstof forbruget meget i det det er en meget lille motor du har. Jeg ved ikke om det passer men har hørt kompresseren skulle tag ca. 10 hk fra motoren. Ved godt det er en mindre og let bil men den skal også lige kunne trække sig selv rundt.
Jeg køre selv i en citroen xsara 2,0 16v og kan tydeligt mærke forskel på om jeg køre med eller uden og jeg har dog 133 hk.

Du må ikke tage dette indlæg som et forbud mod at få aircon. Men et tip om lige at snakke med et værksted som kender til din motor.

Mvh
Michael (Alias copycatDK)

Kommentar
Fra : 4motion

Dato : 13-08-03 10:19

Hmmm...det VIL kunne mærkes i en 1.4 når kompressoren kører. Jeg selv kan dog ikke mærke forskel på om anlægget er tændt eller slukket. Men fordelene er der mange af: dejligt indeklima, dugfrie rude om vinteren, kører med lukkede vinduer på motorvejen etc. så hvis du kan undvære de sidste par hestekræfter, så gør det !!!

Hvis du mener alm. manuelt klima kan det betale sig at tage til tyskland og få installeret et anlæg fra et anerkendt firma - ikke nødvendigvis fra Skoda, som nok er dyrest. Jeg sad med et tilbud fra VAG i tyskland til min tidligere Golf GTi og der var prisen alt incl. 6.000 dkr. i 1999.

Tilgengæld kan det slet ikke betale sig at eftermontere klimaanlæg (automatisk), så kan det bedst svare sig at sælge bilen og købe en, som har det medfødt. Forskellen ligger ikke alene i styreboksen til anlægget, men i alle de sensorer og temperaturfølere der skal sættes i bilen. Arbejdslønnen alene ligner 20-25.000.

Når du har fået anlægget, så sørg for at vedligeholde det: Få det serviceret og efterfyldt med væske - undgå at kompressor eller pumpe ryger sig en tur. Pumpen alene står i 9.000,- uden montering og har lige prøvet sådan en tur, da en ventilator til anlægget ikke kørte og dermed ikke fik afgivet varmen korrekt. Påfyldning med væske har jeg betalt 1.200,- for hver gang, men det skal man gudskelov kun hvert 2-3 år.

Husk også at bruge det i minimum 5 minutter ad gangen et par gange om vinteren, så anlægget kan komme af med kondensvand eller (modsat) ikke udtørrer gummibøsningerne ved manglende brug. De automatiske anlæg gør dette af sig selv, men ikke de manuelle.