Hmmm...det VIL kunne mærkes i en 1.4 når kompressoren kører. Jeg selv kan dog ikke mærke forskel på om anlægget er tændt eller slukket. Men fordelene er der mange af: dejligt indeklima, dugfrie rude om vinteren, kører med lukkede vinduer på motorvejen etc. så hvis du kan undvære de sidste par hestekræfter, så gør det !!!
Hvis du mener alm. manuelt klima kan det betale sig at tage til tyskland og få installeret et anlæg fra et anerkendt firma - ikke nødvendigvis fra Skoda, som nok er dyrest. Jeg sad med et tilbud fra VAG i tyskland til min tidligere Golf GTi og der var prisen alt incl. 6.000 dkr. i 1999.
Tilgengæld kan det slet ikke betale sig at eftermontere klimaanlæg (automatisk), så kan det bedst svare sig at sælge bilen og købe en, som har det medfødt. Forskellen ligger ikke alene i styreboksen til anlægget, men i alle de sensorer og temperaturfølere der skal sættes i bilen. Arbejdslønnen alene ligner 20-25.000.
Når du har fået anlægget, så sørg for at vedligeholde det: Få det serviceret og efterfyldt med væske - undgå at kompressor eller pumpe ryger sig en tur. Pumpen alene står i 9.000,- uden montering og har lige prøvet sådan en tur, da en ventilator til anlægget ikke kørte og dermed ikke fik afgivet varmen korrekt. Påfyldning med væske har jeg betalt 1.200,- for hver gang, men det skal man gudskelov kun hvert 2-3 år.
Husk også at bruge det i minimum 5 minutter ad gangen et par gange om vinteren, så anlægget kan komme af med kondensvand eller (modsat) ikke udtørrer gummibøsningerne ved manglende brug. De automatiske anlæg gør dette af sig selv, men ikke de manuelle.