/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Xenical
Fra : mumle_pige
Vist : 400 gange
100 point
Dato : 16-07-03 14:55

Har der nogen som har prøvet produkter xenical som man får hos læøgen på recept og hvis de har om de har en god måde at følge at fedtindholdet ikke må overstige 30% af energiindholdet.

Kommentar
Fra : beiv

Dato : 16-07-03 15:39

Hej mumle_pige
Der er en meget nem måde at lære at regne fedtenergiprocenten ud på, lær den udenad, og du har ikke problemer med at huske hvordan mere. Den lyder sådan:
Fedt i g x 900 = resultat/kcal= fedtenergi %
Dette er alfa omega i en kur, hvor man ikke må overstige 30%, hvis du holder dig på en % mellem 20 og 25 %, er du sikker i din sag.

Med venlig hilsen
Beiv

Kommentar
Fra : cas1

Dato : 04-09-03 16:30

Xenical

Midlets virkning Virksomt stof Salgsnavn Producent
Midlet nedsætter fedtoptagelsen. orlistat. Xenical Roche

Hvordan virker det?

Midlet virker hæmmende på de enzymer i mave- og tarmkanalen, som nedbryder fedtet til optagelig form. Fedtet passerer således gennem mave- og tarmkanalen og føres ud med afføringen.

Hvad bruges det imod?

Anvendes til patienter med fedme og et BMI på 30 eller derover, eller til overvægtige med et BMI på 28 eller derover, hvor der samtidig er andre risikofaktorer. Midlet anvendes, hvis diætprogrammer ikke har været tilstrækkeligt.

BMI er det såkaldte bodymassindex. Det udregnes ved at gange sin højde i meter med sig selv og bagefter dividere resultatet op i sin vægt i kilo.

Midlet anvendes samtidig med, at patienten indtager slankekost med et kontrolleret fedtindhold, som ikke må overstige 30 procent af energiindholdet.

Hvordan og hvor meget?

Findes som kapsler med 120 mg.

Kapsler:
Voksne: Der indtages 1 kapsel (120 mg) 3 gange dagligt, enten lige før, under eller senest 1 time efter måltidet.
Hvis et måltid springes over eller ikke indholder fedt, er det ikke nødvendigt at indtage en kapsel.

Graviditet
Man ved endnu ikke tilstrækkeligt. Bør ikke anvendes.

Amning
Man ved endnu ikke tilstrækkeligt. Bør ikke anvendes

Advarsel!
Midlet må ikke anvendes til børn.
Der skal udvises forsigtighed hos patienter med leverlidelser og nedsat nyrefunktion.
Bør ikke anvendes ved kronisk malabsorptionssyndrom.

Der ses kraftige bivirkninger (olielignende afføring) efter måltider med et højt fedtindhold.
Midlet nedsætter optagelsen af de fedtopløselige vitaminer (A, D, E og K). Der kan eventuelt tages et vitamintilskud.

Mulige bivirkninger
Der ses fedt- eller olielignende afføring og øget trang til afføring.

Må man samtidig indtage anden medicin?
Der er øget risiko for bivirkninger fra Pravastatin Pravachol, hvis de to midler tages samtidigt.
Hvis du er i tvivl så kontakt din læge eller spørg på apoteket.

Kommentar
Fra : lindapjusk

Dato : 06-09-03 17:12

hej.
vil bare lige påpege,at de koster knap 800kr.og du får meget tynd mave (kan ikke mærke du har afføring i bukserne)hvis du spiser bare en smule for meget fedt.så
du skal passe meget på.

Kommentar
Fra : tempraslamse

Dato : 10-03-04 21:04

Hejsa....

Jeg har selv prøvet Xenical .... og havde det ik godt med dem.... og den bog der følger med, er ikke nem at bruge...
så jeg vil råde dig til at få en lille tabel som du kan ha i pungen og der kan du se hvad der er " tilladt" altså en indkøbsguide, og du kan få den hos hjerteforeningen og de har en bog der hedder.... Tab dig - og hold vægten ... den indeholder tips og opskrifter... ellers kontakt mig på ... pusser@adslhome.dk

mvh. Tempraslamse