/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Aflivning af et træ
Fra : arvind
Vist : 5080 gange
140 point
Dato : 12-07-03 15:23

Hvordan afliver man et træ? Jeg ønsker at det skal visne, så jeg i stedet kan få klatrende vedben el. lign. til at gro på det. Det skal selvfølgelig være noget med mange blomster til at pynte træet op, som er ret kedeligt at se på. Der er flere træer og det er kun det ene som skal aflives.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 12-07-03 15:31

Hej Arvind.

Er det absolut nødvendigt at aflive træet?
Her i byen er der en der har vedben klatrende op af et træ, der lever i bedste velgående og det ser fantastisk flot / dekorativt ud.

Hilsen Rita

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 12-07-03 16:04

Hvis du absolut vil aflive det så det visner langsomt.....skær barken af i en ring hele vejen rundt om stammen (bare et par cm) således får den ikke næring til kronen. En anden måde, slå et kobbersøm helt ind i stammen, så visner det også.

Men jeg gir Rita ret, det er da lidt synd.

Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : parfume

Dato : 12-07-03 16:15

bor et par huller i stammen og gi det lidt saltsyrt hullerne bore du i bunden
så skulle det gerne gå ud

Kommentar
Fra : parfume

Dato : 12-07-03 16:17

saltsyre

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-03 16:20

Kan du ikke beskære det, så det kommer til at se pænere ud, samtidig med at du planter vedbend eller lignende. Tror at det vil give et godt resultat. At bruge et kobbersøm så træet visner er rigtigt nok. Hvis træet er meget højt vil der jo lang tid før stammen bliver dækket af vedbend. Bevar noget af det grønne, som er der på nuværende tidspunkt. Senere hen kan du så "aflive" træet.

sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-07-03 16:28

Hvis du absolut vil have det aflivet her og nu så bor nogle store huller skråt ned i stammen og hæld ukrudtsmidlet Round Up i, det virker hurtigere nd kobbersøm, men hvorfor ikke først stamme det op, altså skære de nederste grene af og så kan du jo så hvad du vil. Slå det ihjel kan du altid gøre

Kommentar
Fra : hellesally

Dato : 12-07-03 19:46

Øv. Er det ikke synd at slå det stakkels træ ihjel. Hvis alt andet er udelukket er det nødvendigt. Ved jeg godt, men hvorfor ikke "nøjes" med at beskære det . . . evt. beskære toppen. . . . . Sejt arbejde uanset hvad man bestemmer sig for, så god fornøjelse.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-07-03 19:47

Round Up som fås i supermarkeder er som jeg beskrev utroligt effektivt, det skal kommes i træet om efteråret når saften i træet trækker sig ned i roden så dør den 100 %.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-07-03 20:06

Til arvind: Hvad er det for et træ, som du vil aflive?

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 12-07-03 20:52

Et godt gl råd.5-6-7 kobbersøm,så går det hurtigt,og sømmene er ligeglade hvad det er for et træ.
Mvh Ole

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-07-03 07:39

Et andet forslag... hvis træet er stort nok. Lav eller få lavet en skulptur eller en brugs-ting af træet/stammen som står i jorden.
Ellers er jeg 100% enig med stig54 i at prøve alternativer først... du kan jo al'tid slå det ihjel. Det skulle da være det første træ, som løb væk af sig selv.

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 13-07-03 11:02

Roundup er ret effektivt, men det kan give problemer, såfremt der i nærheden er det omtalte træ er andre træer af samme art. Her kan nemlig forekomme rodsammenfletninger, således at også disse træer går ud/tager skade.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-07-03 11:47

Det er korrekt, at andre træer kan tage skade, men det er sjældent at rødderne er så indfiltrede, giften arbejder jo på indersiden af roden men muligheden er der.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-07-03 16:15

Du kunne jo også stamme træet op og plante vedbend eller arkitektens trøst op ad det.
Det vil med tiden slå træet ihjel. Jo mere du stammer op jo hurtigere går det.
En mellemløsning