/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
MAxi tænding!!
Fra : MaxiSmiley
Vist : 397 gange
200 point
Dato : 28-12-01 12:31

Daw daw...

Hvordan får jeg en større gnist på tændrøret?? Jeg har aldrig prøvet at pille ved platiner, så hvis det er dem jeg skal pille ved, vil jeg gerne have en fuld beskrivelse af, hvordan man gør det! Og hvilke redskaber jeg skal bruge!! Jeg har nogle forskellige søgerblade!! Og hvor man måler platin afstanden...!

Et langt spørgsmål, men hva´ fa´n...

Go´ bagjul og godt tub´år

Accepteret svar
Fra : masteraugust0

Modtaget 200 point
Dato : 28-12-01 14:08

Hej Maxi

Den bedste og største gnist får du når platiner , kondensator og tændspole er helt i orden.
Når platiner skal indstilles er der 2 ting der skal stå korrekt og det er:
1. platinafstanden som normalt skal være 0,35-0,45 mm (her er det du skal bruge dine søgerblade , hvis du ikke har den rigtige størrelse kan du evt. bruge 2 lagt sammen)
2. tændingstidspunktet = platinernes åbningstidspunkt som normalt skal være lige før stemplet er i top ca. 1-2mm
normalt bruger man en stempelhøjdemåler , du kan evt. lave en selv af et gammelt tændrør : slå porcelænet i stykker og bor et nøjagtig hul igennem tændrøret og brug et stykke rundt metal (f.eks. et stykke af en gammel skruetrækker)
på dette metal laver du så nogle målestreger med 1 mm inddeling.Når du så skruer den i topstykket kan du aflæse når stemplet er lige før top , husk at dreje svinghjulet den rigtige vej når du drejer på krumtappen!!!!!

Håber du kan forstå hvad jeg mener ellers giv lyd fra dig !

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : MaxiSmiley

Dato : 28-12-01 17:31

1. platin afstanden?? hvor er det afstanden skal være??

2. Har en kammarat prøvet på "svinet" og det skulle vist være ok!

+ et andet spørgsmål: Kan jeg selv lave en svinghjuls aftrækker??

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 28-12-01 17:45

Platin afstanden måles lige imellem kontakt punkterne
Nej du kan ikke selv lave en aftrækker , den er du nødt til at købe færdig.

Mvh.Jan

Godkendelse af svar
Fra : MaxiSmiley

Dato : 28-12-01 18:11

Mange tak for hjælpen!! jeg går ud og Prøver nu!!

Kommentar
Fra : MaxiSmiley

Dato : 28-12-01 18:11

Mange tak for hjælpen!! jeg går ud og Prøver nu!!

Kommentar
Fra : MaxiSmiley

Dato : 28-12-01 18:12

Mange tak for hjælpen!! jeg går ud og Prøver nu!!

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 28-12-01 18:50

Sikke mange gange du prøver

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-12-01 21:32

"MaxiSmiley" skrev d. 28-12-01 12:31 dette indlæg :
> Daw daw...
>
> Hvordan får jeg en større gnist på tændrøret?? Jeg har aldrig prøvet
at
> pille ved platiner, så hvis det er dem jeg skal pille ved, vil jeg
gerne
> have en fuld beskrivelse af, hvordan man gør det! Og hvilke redskaber
> jeg skal bruge!! Jeg har nogle forskellige søgerblade!! Og hvor man
> måler platin afstanden...!
>
> Et langt spørgsmål, men hva´ fa´n...
>
> Go´ bagjul og godt tub´år
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>
jeg er temlig sikker på, at der er for stor afstand fra tændspole og
svinghjul.
læg et stykke papir imellem tændspole og svinghjul, løs'n tændspole så
den klapper ud mod svinghjulet og spænd skrugerne igen, fjern papiret.
så skulle der være størst muligt gnist igen. pøj pøj.

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"