/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kodeviser.
Fra : Mosebaek
Vist : 266 gange
200 point
Dato : 23-03-24 09:32

Har nogen erfaring for, hvor længe den lille kodeviser virker.
Jeg har haft min i snart to år. Og bruger den næsten dagligt.
Utroligt den kan blive ved. Der må jo sidde en lille batteri i den...eller hvodden??

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-03-24 10:07

Det kan holde i årevis…
Jeg har stadig den jeg brugte til NemID, den virker stadig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-24 10:39

Jeg mener at huske noget om 10 år.

Du kan også købe en reserve og først tilslutte den når det er nødvendigt. - husk at begge ikke kan bruges samtidig.
En chip kan bruges samtidig og kan være reserve.

Jeg leger for øjeblikket selv med flere "midler" :DD
En app på telefon og tablet.
En nøgleviser (og en ekstra nøgleviser - ej aktiveret endnu)
En chip

Til min chef ( hustru) har jeg kun nøgleviser
og en ekstra nøgleviser (ej aktiveret endnu)
Og måske en chip

Det er ikke lovligt, at håndtere andres MitID, men for en ordens skyld - printer jeg alt hvad der laves på min kones MitID , og viser det til chefinden.
Jeg går også både med livrem og seler.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-03-24 11:27

Citat
Det er ikke lovligt, at håndtere andres MitID

Det gav anledning til en opfyldning:
Min kone døde nytårsaften. Og jeg har prøvet at åbne hendes årsopgørelse i SKAT.
Men hendes mit-id er lukket ned. Hvordan klarer jeg den??

M.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-03-24 11:39

Citat
Det gav anledning til en opfyldning:
Min kone døde nytårsaften. Og jeg har prøvet at åbne hendes årsopgørelse i SKAT.
Men hendes mit-id er lukket ned. Hvordan klarer jeg den??

Du kontakter SKAT...

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-03-24 11:50

Man fortalte mig på Borgerservice at den holder mange år ........... men nok fordi at jeg er gammel så den vil holde min tid ud .
Det irreterer mig blot at tallet i venstre side er så tæt på kanten at det kan være svært at læse, men så kalder man blot en ny kode frem.
Nogle kan måske huske de første lommeregnere som havde små røde lysende tal, jeg købte en Texas i 1974, en heftig strømsluger.

Iøvrigt læste jeg for en uge siden at svenske forbrydere fører så meget digital svindel mod ældre borgere i Sveige og Norge at det for nogens vedkommende giver en højere indtægt end salg af stoffer.
Hvis "banken" en dag ringer og siger at mit ID er blevet misbrugt og de vil komme og hente mit "grej" vil jeg sige til ham at jeg udleverede det til hans kollega i går

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-24 11:54

Leif - du kan få en kodeviser/oplæser i stedet for.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 23-03-24 13:21

Eyvind

Prøver at klare mig, man bliver jo ikke smidt af første gang man skriver forkert.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-03-24 14:18

Citat
Hvis "banken" en dag ringer og siger at mit ID er blevet misbrugt og de vil komme og hente mit "grej" vil jeg sige til ham at jeg udleverede det til hans kollega i går

Fin tip. Jeg har ikke været udsat for det endnu. Jeg har ellers bestemt, hvad jeg vil svare. Det egner sig ikke til at sætte på skrift.

M.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 25-03-24 14:27

Hovsa jeg så lige at du har mistet din hustru. Så jeg vil først lige kondolere.

Mosebæk - jeg fundet en løsning til at hitte ud af hvonår kodeviseren ikke virker mere:
Du sender bare adgangsnavn og kodeviseren og adgangsnavn. - så skal jeg nok fortælle når den er løbet ud.
Men du kan også få sendt en " reserve " nøgleviser, som IKKE skal aktiveres før du vil skifte over.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-03-24 16:40

Jeg har ingen problemer med kodeviseren. Den virker fint. Faktisk er jeg glad for den.
Det var af ren nysgerrighed, jeg tænkte om andre har været udsat for den stopper.
Er tømt?? Alt får jo en ende her i livet....og som skrevet, min kone nåede enden nytårsaften.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-24 19:55

Jeg har flere til fra starten af nemid ( gemt væk) - når jeg trykker på dem, vises der tal.
Alle 4 har trykknapper på højre side i forhold til læseretning.
Ps jeg lavede den fejl at få dem aktiveret ( for at have en reserve) med det resultat at de 2 af dem? låste sig selv ude.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-03-24 16:25

Men jeg har nu købt en chip som kan bruges efter behag som reserve på samme måde som kodeviseren.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-03-24 17:59

Tak for svaret Eyvind. Du er altid inde i sagerne.

Vh. M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-24 10:20

Ja ja - men jeg jo også en del yngre.
Og noget af min familie kommer fra " Brødderslev". ( Brønderslev)
Eyvind fra 1943. ??