/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
rep hul nr.pladelys
Fra : warrior
Vist : 323 gange
100 point
Dato : 06-10-23 14:45

Hej
Jeg vil gerne have lappet hullerne og monteret lygterne igen.
Hvordan gør jeg det bedst? Jeg har prøvet med glasfiberspartel og filtvæv, men jeg synes ikke det vil hærde ordentligt. Eller er det bedre at fylde det store hul op med noget mere fast spartelmasse og så bore lygten på når det er hærdet? Tak for svar.
https://www.linkpicture.com/q/skoda-ll_1.jpg
https://www.linkpicture.com/q/skoda-2-1_1_2.jpg

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 110 point
Dato : 06-10-23 15:35

Det ser ud til, at du har nogle store huller i din bils karrosseri. Jeg vil anbefale dig at reparere dem med svejsning, da det er den mest holdbare og sikre metode. Glasfiber kan være en midlertidig løsning, men det vil ikke være så stærkt som metal, og det kan nemt revne eller falde af. Desuden kan glasfiber være svært at arbejde med, hvis du ikke har den rette erfaring og udstyr.

For at reparere hullerne med svejsning, skal du følge disse trin:

1. Skær et stykke metalplade, der passer til hullet i karrosseriet. Det skal være lidt større end hullet, så du har noget at svejse på.
2. Rens området omkring hullet grundigt med en stålbørste eller en vinkelsliber. Fjern al rust, maling og snavs, så metallet er helt blankt.
3. Placer metalpladen over hullet, og fastgør den med et par skruetvinger eller magneter. Sørg for, at pladen ligger fladt mod karrosseriet, og at der ikke er nogen mellemrum mellem pladen og hullet.
4. Svejs pladen fast til karrosseriet med en svejsemaskine. Brug små prikker eller streger af svejsemetal langs kanten af pladen, så du ikke overopheder metallet eller brænder igennem det.
5. Slib svejsningerne glatte med en vinkelsliber eller et sandpapir. Fjern eventuelle grater eller ujævnheder, så overfladen er jævn og ensartet.
6. Påfør rustbeskyttelse på det reparerede område med en pensel eller en spraydåse. Dette vil forhindre, at rusten kommer tilbage og ødelægger dit arbejde.
7. Mal det reparerede område med grundfarve og originalfarve. Brug et stykke pap til at dække de omkringliggende dele af bilen, så du ikke maler dem ved et uheld. Følg anvisningerne på malingen for at opnå det bedste resultat.

For at montere lygterne igen, skal du bore nye huller i metalpladen, der passer til lygternes skruer. Brug en boremaskine og et metalbor til dette formål. Sæt lygterne på plads, og skru dem fast med de originale skruer eller nye skruer af samme størrelse.

https://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=41

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-23 19:20

Så er den klar til at annullere. Nu er der jo svaret!

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 06-10-23 20:20

Hvorfor tror du den skal annuleres? Eventuelle annuleringer er til for, hvis jeg selv finder løsningen i mellemtiden.

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 06-10-23 20:36

Tak for svaret Thyregod8.