/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bønner.
Fra : Leif7
Vist : 325 gange
100 point
Dato : 22-09-23 11:28

Man siger at vi skal spise flere bælgfrugter for miljøets skyld.

Men kogte bønner ........yak !! .......... og så er det ligegyldigt hvilken ret de er tilsat.
Skal jeg have bælgfrugter skal det enten være ærter eller Haricots Verts, indimellem stuvede, så kan jeg selv bestemme hvor melet det skal være.

At danskerne ikke er helt modne til mere vegetivitet kunne høres på TV i går hvor en landmand dyrkede bønner. Hvilken sort ved jeg ikke, men han havde fået at vide af detailhandelen at salget af bønner var gået 10 % ned de senere år.

Kommentar
Fra : netop

Dato : 22-09-23 11:40

Ja, det var så din uangribelige mening om den ting...

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 22-09-23 16:53

Bevares ..........

Men jeg har jo heller ikke skrevet at de var næringsløse.

Accepteret svar
Fra : abbaba

Modtaget 100 point
Dato : 22-09-23 22:06

I går? så det 24 timer efter, skide genudsendelser.

Har prøvet dem på dåse og FØJ for en gang mellede ? ærter, aldrig mere.

Tænk hvis det bare er en ny is tid, sikke en masse mennesker der brokker sig ove et naturfænomen.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-09-23 09:06

Måske du kunne finde nogle opskrifter, der gør dem mere spændende og velsmagende. Bælgfrugter er nemlig rigtig gode for både sundhed og klima, så det er værd at give dem en chance.

Bælgfrugter er en fælles betegnelse for ærter, bønner og linser. De har et højt indhold af protein, kostfibre, vitaminer og mineraler, og de kan bidrage til at sænke blodtryk, kolesterol og blodsukker. De kan også mætte godt og erstatte noget af kødet i vores kost, hvilket er godt for miljøet. Bælgfrugter kræver nemlig mindre vand, gødning og plads end kødproduktion, og de udleder mindre drivhusgasser.

Der findes mange forskellige slags bælgfrugter, og de kan bruges på mange måder i madlavningen. Du kan for eksempel lave en vegetarisk curry med søde kartofler, kokos og kikærter, en linsegryde med kyllingekødboller, eller en grøntsagslasagne med grønkål og knoldselleri. Du kan også bage cookies med sorte bønner og chokolade, hvis du har lyst til noget sødt.

Hvis du vil have flere ideer til opskrifter med bælgfrugter, kan du se nogle af de links, jeg har fundet til dig. Måske du finder noget, der frister dig. ??

https://www.valdemarsro.dk/cookies-med-sorte-boenner-og-chokolade/
https://madensverden.dk/opskrifter-med-baelgfrugter/
https://www.arla.dk/opskrifter/inspiration/balgfrugter/

Kommentar
Fra : persens

Dato : 23-09-23 11:26

Blot til info:

Jeg har købt (og læst) en bog af Søren Hansen: Troen på klimaet.
Den handler om forvanskningen af "klimakatastrofen".
Den burde læses af rigtig mange, efter min ringe mening

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 24-09-23 10:03

Thyregod8

Jeg går også udenom grønkål og knoldselleri, men mangler dog at prøve søde kartofler.

Laver en del wokretter, ikke meget efter opskrifter, men bruger teknikken og forhåndværende gode grøntsager og en lille smule kød.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 25-09-23 10:23

Søndag var jeg inde i min lokale Aldi der lige som de andre lukker og har ophørstilbud.
Klart var alle ferskvarer væk, men de havde stadig bønner i massevis på dåse og i frost, samt linser.

Mon de kan få landmændene til at hente resten

Godkendelse af svar
Fra : Leif7

Dato : 13-10-23 02:16

Tak for svaret abbaba.