/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Ny lov om at holde kat?
Fra : ingelein
Vist : 337 gange
50 point
Dato : 07-09-23 22:58

Kan det virkelig passe at man ikke kan have vinduer og døre åbne , fordi naboernes katte strejfer og og ind uden invitation?
Da jeg ville gå i seng og slukkede lyset så jeg i øjenkrogen et større dyr hoppe ned af vindueskarmen. Størrelsen passede med en kat. (Vores vindue har en sektion med lameller og insektnet og åbner som en dør) katten havde gemt sig der.
Det er klart at jeg blev voldsomt forskrækket, måtte kalde på min mand og vi ledte efter "dyret" i alle husets 200 m2 rum, indtil vi omsider fandt katten siddende under mit skrivebord. I mellemtiden var jeg begyndt at tvivle på om jeg var ved mine fulde fem. Var det en rotte jeg havde set? Jeg kunne have fået hjertestop eller et hysterisk anfald.
Det er ikke ok at folk lader deres elskede katte løbe frit rundt. Vi har måske 3-4 forskellige nabokatte, som elsker vores have, terassemøbler og nu åbenbart også går ind i huset. Jeg gider ikke andre menneskers katte.
Kan man ikke holde sin kat inde, skal man ikke have en "billig" kat , med gener som forlanger et frit udeliv, som katteejere påstår, men må anskaffe sig en kostbar indekat .
Ingelein

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 08-09-23 08:20

Jeg hader de kræ.
En lun sommernat vågnede jeg ved et rabalder i min bolig, jeg vidste straks hvad der var ved at ske og så lige skyggen af en kat der maste sig ud gennem et vindue med meget smal åbning med min fuldstændig tamme skrigende undulat i munden.
Tror den har "planlagt" det over tid hvis den har været i samme område hver nat hvor mit vindue ikke altid var åbent.
Jeg tror ikke at man kan avle kattes strejfeinstinkt helt væk, de har heller ikke den flokmentalitet som hunde har fra deres fædrene ulve hvad der gør at de binder sig til mennesker og holder sig indenfor matriklen.
Du kan jo gøre som en nabo jeg havde, når de sad ude havde de et kraftigt vandgevær klar (dem som ungerne leger med), når kattene kom tæt på fik de en mårettet stråle vand

I Norge er udekatte et problem da de gør indhug i de i forvejen svindende mængder af fugle.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 08-09-23 10:27

Det er aldrig kattene, der er noget galt med (og som skal straffes).
Det er de mennesker, som anskaffer dem - eller som fodrer ejerløse katte.

Det er vel lettere at have en kat, som ikke skal luftes, men blot lukkes ud.
Jeg har selv haft problemer i flere år med nabokatte, der løb ind i mit hjem om natten.
Den ene hoppede såmænd også op i sengen og hvæsede af mig, da jeg bad den smutte.
Så opgav jeg at have åbne vinduer om natten.

Fritgående katte er OK ude på landet - ikke i parcelhuskvarterer.
Hvis man synes, det er synd med en indekat, så lad være med at have kat.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 08-09-23 12:47

Citat
Fritgående katte er OK ude på landet

Okay, men bor man ved en befærdet vej kan de blive kørt over, eller på "naturlig" måde blive taget af en ræv, det sker faktisk også i områder hvor der er byræve.
Da jeg var knægt "havde" vi en hvidbroget hankat, en rigtig slagsbror, han kunne være væk en uge eller to og kom så hjem med sår, han ville bare have et par dage indendøre med kæleri og mad.

For et års tid siden læste jeg en artikel som hed "Din kat ville gerne æde dig" ............ det tror jeg på idet de stadig har rovdyrsinstinktet, men af klare grunde helt ignorerer væsner som er 20 gange så store som dem selv

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 08-09-23 13:49

Det du søger er vel en lov om at katte skal holdes på egen matrikel, enten som indekat eller grunden afgrænset af et højt net hvor noget i toppen hindrer at kattene kan kravle over.

Her er nogle råd.
https://www.bolius.dk/maa-du-skraemme-naboens-kat-vaek-med-vandslangen-2228

Det var nu også så sent som i 2014 at det blev forbudt at skyde eller på anden måde aflive fremmede hunde og katte på egen grund.

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 13-09-23 10:49

I mine øjne er en kat bestemt et skadedyr, kan man ikke holde dem inde burde de aflives

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 14-09-23 00:43

Kenwood
https://dyreetik.ku.dk/debatindlaeg/2020/katte-paa-taalt-ophold/
Citat
Enten er katten et husdyr, og så skal ejeren i henhold til Lov om Mark- og Vejfred holde den inden for sin egen matrikel. Eller også er katten uden ejer og er dermed et ikke-hjemmehørende, potentielt skadevoldende dyr. Katten står faktisk på listen over de såkaldt invasive arter, hvoraf der ifølge Miljøstyrelsen for øjeblikket findes 134 i den danske natur. En række forskere og andre eksperter har dog via et sindrigt point-system fået tildelt katten en status, så den ikke aktivt skal bekæmpes. Den er her så at sige på tålt ophold.

En aktiv bekæmpelse inklusive forbud mod katte i boliger mener jeg bør komme på tale hvis der kommer mere svind i småfuglebestanden.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-09-23 14:25

Tak for svarene. Jeg ville da være ked af at komme på krigsfod med naboer og genboer på grund af deres katte. Det er lidt sjovt at katte husker mig ret godt. Ved det første møde tror de at jeg er endnu ven, der vil lukke dem ind, fodre etc, men de opdager hurtigt at jeg jager dem væk, så bare synet af mig får dem til at vende om.
Så farlig ser jeg nu ikke ud!