/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
El cykel kan alle motorer skilles ad.
Fra : EiHaBr
Vist : 354 gange
300 point
Dato : 29-08-23 12:45

PS der er ingen gruppe der hedder cykel.

Jeg har en Gammel Winther Elegance 850 El cykel, med vist nok Bosch El Motor Promovec Batteri 30 volt.

jeg tror der er noget inde i motoren der skratter, kan man skille den ad jeg kan ikke se hvordan.
Der er en kugleleje i hver side, i den ene side er der en låsering, og så er der 5 skruer i den ene side, når de er taget af, er der noget inde i motoren der kan løbe rundt. Men jeg kan ikke finde noget som helst, intet, der kan løsne den ene motor side.
Kan den ene side skrues løs med en kæmpe rørtang der kan gabe over motoren eller hvad, er der nogen der ved noget om sådan noget.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 29-08-23 21:36
Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-08-23 08:53

Jeg har fundet nogle videoer og websider, der viser, hvordan man gør det. Du kan se dem her:

"How to Strip down a Bosch GEN 4 E-bike Motor": Denne video viser, hvordan man adskiller en Bosch GEN 4 motor. Det er en detaljeret vejledning, der forklarer, hvordan man fjerner circlips, krankaksel, ydre kappe og andre dele. Videoen er på engelsk, men du kan bruge undertekster på dansk.

"How Bosch E-Bike Motors Are Serviced And Repaired": Denne video viser, hvordan man servicerer og reparerer en Bosch e-bike motor med et Bosch Service Repair kit. Videoen beskriver, hvordan man skifter lejer, pakninger, fedt og andre komponenter. Videoen er også på engelsk, men du kan også bruge undertekster på dansk.

"Bosch Performance Line CX Motor Service": Getting rid of the grumble!!: Denne video viser, hvordan man fjerner den rumlende lyd fra en Bosch Performance Line CX motor. Videoen demonstrerer, hvordan man bruger et Bosch Service kit til at smøre og udskifte de bevægelige dele i motoren. Videoen er ligeledes på engelsk, men du kan også bruge undertekster på dansk.

"Repairing a Bosch e-bike part 1 (052)": Denne video viser, hvordan man reparerer en Bosch e-bike motor, der har et problem med koblingsmekanismen. Videoen forklarer, hvordan man åbner motoren og justerer koblingen. Videoen er på tysk, men du kan også bruge undertekster på dansk.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 30-08-23 20:39

Jo jeg kan godt se det ser let ud. min ligner den øverste som klaudi har lagt ud, det er en blank motor. Jeg kan bare ikke finde en pinol skrue der skal sørge for at den ikke skilles ad. Så det er umulig lige nu at få den skilt ad. Jeg forstår ikke hvordan den er samlet, hvis man ikke kan få den skruet fra hinanden. Jeg har prøvet at skrue med dækslet som ligne mest en løst siddende dæksel. og at hamre og varme dækkslet osv. men intet virker.

Men tak for jeres fine indlæg, dem har jeg kigget igennem.

Mvh Eigil

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 31-08-23 18:23

Motoren kan være en del som fabrikanten har bestemt kun skal kunne serviceres af autoriserede, derfor har de gjort det besværligt.
Man skal jo heller ikke pille ved noget indenfor garantiperioden.

Jeg vil nu ikke tale ned til nogen, der er masser af mennesker der har mekanisk sans, også unge, heldigvis da de jo så kan vælge det som deres fremtid