/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Reflekslys på instrumentbræt
Fra : fa.dk
Vist : 323 gange
100 point
Dato : 23-08-23 19:55

Jeg har fået en Toyota Aygo.
Jeg har i perioder svært ved at aflæse instrumentbrættet og holde øje med, hvor stærkt jeg kører.
Fik en bøde for et par dage siden.
Jeg har talt med min mekaniker. Der er det lys på, der skal være og som tændes automatisk sammen med kørelyset.
Som oftest kan jeg aflæse instrumentbrættet, men pludselig kommer jeg i et sollys, hvor jeg faktisk ikke kan aflæse noget som helst. Meget irriterende og generende. Forestiller mig, at det må være noget reflekslys..
Er der nogen, der har en idé til, hvad man kan gøre? En form for afskærmning? Et lysbånd, man kan sætte ind? Udskiftning af glas foran instrumentbræt?
Venlig hilsen
Frank

Accepteret svar
Fra : Leif7

Modtaget 100 point
Dato : 24-08-23 19:21

Kan en Aygo udløse fartbøder ?

Tal med en glarmester.
Der findes jo både refleksfri glas og acryl som man f.eks. bruger på billeder.

Hvor stort et arbejde det bliver at indsætte det i konsollen ved jeg ikke, men man skal vel også undgå at sætte det uden på eksisterende for at forebygge kondens.

Godkendelse af svar
Fra : fa.dk

Dato : 28-08-23 20:18

Tak for svaret Leif7.

Ja, en Aygo kan også udløse fartbøder...:)...den ene var dog en bøde, da jeg kørte 56, men måtte køre 50.
Det er gået op for mig, hvor meget man normalt skæver til instrumentbrættet og har styr på farten, når man nu ikke rigtig kan.
Jeg har en fartafgrænser hedder det vist - ikke en fartpilot - men tallet, man indstiller kan jo heller ikke rigtig ses i sollys.
Det har undret mig, at ikke andre har oplevet, hvor svært/besværligt/umuligt det er at se tallene i sollys på deres instrumentbræt.
Jeg prøver både at snakke med en glarmester og ser, om jeg ikke kan finde en led-lysstrip m. usb-stick.
Jeg har eksperimenteret lidt med lidt lys, og det hjælper. Men det er jo et svært sted at sætte noget lys fast.
Venlig hilsen
Frank