/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Opsparing til ældrepleje
Fra : Leif7
Vist : 376 gange
100 point
Dato : 13-08-23 12:03

S er kommet i modvind, men det er kun et enkelt medlem som har luftet ideen uden at snakke med de andre.
Det går nu mest ud på om velhaverne skal betale selv, men det behøver man ikke bøvle så meget med idet mange ældre velhavere garanteret betaler for privat hjemmehjælp da de ikke vil udsættes for den meget skarpe visitering med minimal hjælp som de fleste kommuner foretager, det tærer jo heller ikke meget på en fed formue.

De bruger de hjemmehjælpere i private firmaer som har søgt væk fra det offentlige regime hvilket min nu afdøde direktør gjorde da hans hustru kom alvorligt til skade, dog ikke så meget at der var brug for hjælp hele dagen.
Mon ikke Karsten Ree betaler en del selv nu hvor det går tilbage med hans helbred, kommunen må jo ikke sige til ham at han har "for mange penge".

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-08-23 13:42

Hvorfor må kommunen ikke sige til velhavere at de har for mange penge? Det gør de jo på mange andre sociale områder.
Nu er vi jo ikke født med en guldske i munden allesammen, så mange af os har selv bidraget til velfærden ved hårdt arbejde og gennem skat. Desværre er der stadigvæk nogen i min generation som ikke vil have pension= fattighjælp i deres øjne. De vil ikke have høreapparater fra det offentlig osv. Vi har betalt dem via skatten mange gange. Iøvrigt er der større sikkerhed for at få en rigtig sundhedsfaglig behandling i det offentlige.
Ingelein

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 13-08-23 15:30

Velhaverne ved formodentlig at de ikke kan få tilskud til nye tænder og briller, udover det falder huslejeydelsen når der er en likvid formue på godt 800.000 og forsvinder helt ved det dobbelte.

Den "stolte" generation kender jeg fra mine bedsteforældre som smed hjemmehjælperen ud, mormor ville selv knokle med manden i kørestol, dog kunne hun lige klare det, men vi har alle en grænse.

Servicefirmaerne har vel uddannede sosuer, der er så tilfælde der kræver kvalificerede sygeplejersker.
Og så er der jo forskel, nogle kommuner udliciterede hele ældreplejen til private, men det viste sig at flere af dem ikke kunne få det til at hænge sammen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-08-23 16:53

Ups.... jeg vidste slet kke om tilskud til briller og tænder. ..... studsede da tandlægen spurgte om jegbhavde helbredsforsikring, troede at det var sygesikringskortet.??

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 13-08-23 17:02

Nogen foreslog en opsparing med små indbetalinger ligesom ATP.

Den giver jo 1800 kr før skat om måneden, det får man sgu ikke mange timers hjemmehjælp for ............ medmindre det er sort, og så er det jo kun rengøring.

Vi to har jo skrevet meget om affald, så jeg har lige en bemærkning.
Her må smadret porcelæn og stentøj ikke anbringes nogle steder, det skal afleveres på genbrugspladsen hvor det knuses sammen med mursten og beton til andet brug.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-08-23 17:09

Porcelæn og keramik. . Hvor mange tror du kører til genbrug med en smadret kop..... eller samler sammen til en stor dynge?

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 13-08-23 17:19

Tandtilskud

Du skal først søge om "helbredstillæg" hvori medicin og andet kan indgå, det kan gøres online.
Ved første besøg hos tandlægen vil denne så finde ud af hvad prisen bliver, og tandlægen søger så om "udvidet helbredstillæg" hos kommunen, det kan du ikke selv gøre, han skal jo have et CVR-nummer og dokumentere, desuden vil kommunerne gerne anbefale de tandlæger som de har aftaler med.

Vær opmærksom på at du selv skal betale noget af behandlingen hvad jeg skulle da jeg fik hevet de sidste pløkker ud før jeg fik et gebis
Og desuden vil kommunen modregne det beløb som du evt. kan få fra sygesikringen Danmark, kommunen kender taksterne og reglerne hos Danmark.
Noget uretfærdigt, men der er faldet dom for at kommunen må modregne.

Det er heller ikke alle tandlæger som afregner direkte med "Danmark", så du skal selv sende fakturaen.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 13-08-23 17:25

Næh, det er sjældent at jeg smadrer en kop, glasskår kan man jo bare smide ned til flaskerne

Skulle det ske vil jeg gemme den i et hjørne, så kan de sgu fjerne den efter at jeg er båret ud af min sidste bopæl.

Accepteret svar
Fra : kurt54

Modtaget 100 point
Dato : 13-08-23 18:09

Tro mig det ene medlem er sendt i byen med den prøveballon.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 14-08-23 05:42

kurt54

Mette har straks fået skylden i medierne, men det ville være imod demokratiet hvis hun skulle gennemlæse og godkende alle forslag der kom fra partimedlemmer på borgen eller fra baglandet i landets byråd inden de blev publiceret.

For 25 pr siden udtalte S-Ungdom at folkepensionen på sigt burde afskaffes, de er blevet volsne siden

Men der skete også noget i 2011 da krisen kradsede, et parti i Folketinget som jeg ikke kan huske foreslog at folkepensionister kun skulle have folkepensionens grundbeløb, resten skulle der søges om individuelt.

Iøvrigt bliver folkepensionens grundbeløb sat ned hvis man tjener mere end 359.200 ved arbejde og bortfalder helt ved en indtægt på 627.000.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 15-08-23 17:13

Landet vælter i penge, påstår vores statsminister, men hvorfor skal mange kommuner igen skære ind til benet ?
Lolland kommune vil fjerne mange færgeafgange til sydhavsøerne, men det vil gå hårdt ud over landmændene som ikke kan nå at komme til fastlandet med deres høst, og der kan kun være een traktor med to vogne på hver færge.
Vi så borgmesteren på TV2 Øst snakke om at der skal være penge til velfærd, og spørgsmålet om landmændene drejede han udenom, men i planerne indgår også indkøb af en batterifærge selv om dieselhakkerne kan sejle flere år endnu.

I en anden kommune vil man droppe skolemælken uagtet at forældrene selv betaler, undskyldningen er at det koster over en million at få skolepedellen til at ordne det praktiske.
Pedellen får sgu da ikke 1 million om året i løn, så jeg har et kvalificeret gæt på at ordningen er overadministreret.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-08-23 20:35

I et land med verdens højeste skatter, samt med verdens højeste afgifter på alt hvad der kan pålægges af afgifter.
Desuden koster det samfundet 33 milliarder -godt og vel, at ha' alle de utilpassede muslimer, der render rundt. Derudover sender Danmark 17 milliarder til ulandsbistand, foruden de milliarder vi sender til Ukraine.

Sååååååeeee, jo jo, man forstår da udmærket at Mette mener, at de gamle røvhuller skal spare op til deres alderdom.
I samme åndedræt skylder jeg da at fortælle, at socialdemokraterne altid har værnet om de svage i samfundet ( Det var ironi fra min side)

Nå men, hvad rager det mig. Jeg smutter ud ad landet lige om lidt.

Huset + fritidsboligen + biler er solgt med overtagelse pr. 1-10. 2023. Det eneste jeg beholder er min go'e gamle Jeep Wrangler, den ryger med til Sweiz, Det meste af indboet er solgt med - og resten har Frelsens Hær fået.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 15-08-23 22:19

Jep, det er forrykt at Mette sender penge til Sydafrika som har holdt møder med Rusland og andre lande som ikke står på vestens side.
Men Putin kunne ikke rejse derned grundet en international arrestordre som Sydafrika skal overholde.

Der må da være nogle små effekter som i elsker eller arvestykker som i tager med ............ eller rejser i med kun det tøj i har på samt personlige papirer.
Hvis i ankommer uden kufferter bliver tolderne nysgerrige

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-08-23 14:44

Citat
Der må da være nogle små effekter som i elsker eller arvestykker som i tager med ...
De arvestykker der evt. var, har børnene fået - De skal jo ha' det alligevel på et eller andet tidspunkt.
Fotos osv...ligger på computeren.

Vi har kun taget ganske småt med tøj med. Køber nyt henad vejen.

Citat
Hvis i ankommer uden kufferter bliver tolderne nysgerrige
Vi har jo boet i landet før i forbindelse med konens arbejde.
Vi har søgt opholdstilladelses, og fået bolig. Vi er ganske velkomne bare vi kan forsørge os selv, det er der vidst ingen fare for, vi ikke kan.

Bilerne - spritnye står klar til os når vi kommer, så bliver der lige lavet en bankoverførsel og vi er godt kørende igen. En Mercer koster knap det halve af DK

Godkendelse af svar
Fra : Leif7

Dato : 30-12-23 07:09

Tak for svaret kurt54.