/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Ny mobil
Fra : Leif7
Vist : 514 gange
100 point
Dato : 17-06-23 19:00

Tænker på at skifte til Iphone, men har Apple den samme ekstreme overvågning af brugernes bevægelser og hvilke butikker de besøger ? ............ som et par timer efter popper op på skærmen, hvad fanden rager det penge grådige amerikanere hvor jeg handler og hvilke ruter jeg tager ?
Og ja, jeg taler om Google som EU nu vil tage fat i for at begrænse deres verdensomspændende dominans på annoncemarkedet
Eller forlanger at få brugernes fødselsdato hvilket jeg nægter, jeg er klar over at det har med børnebeskyttelse at gøre, men de er sgu ikke beskyttet alligevel.
De kan få mit fødselsår og ikke en skid mere, lige som i gamle dage hvor det mest hang sammen med om man var myndig ............. desuden hænger vores fødselsdato og personnummer sammen og det siges at svindlere kan findealt på 10 minutter blot de kender fødselsdatoen.

Det ender vel med en gammeldaws når min 7 år gamle Huh-vej kradser af, det er ikke ret til jeg har brug for alle de "rare" ting en smartphone kan.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-06-23 19:34

Jeg har haft flere iPhones igennem årene begyndende med en iPhone 4.

Jeg har aldrig modtaget reklamer efter jeg har besøgt butikker, og de kender heller ikke min født dato eller år.

Fungerer fint

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-06-23 00:07

Har netop anskaffet et par iPhone 14 til mig selv om fruen og de fungerer fremragende.
Skiftede fra iPhone 7 da de jo snart er løbet for datoen og ikke bliver opdateret længere.

Har heller aldrig erfaret nogle reklamer eller overvågninger, så det er i hvert fald i disse smartphones der aflurer dig...

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 18-06-23 09:41

ja diskutionen er god.
Jeg mener de er lige gode om det. jeg er selv android fan, og samler google info om min gøren og laden. dette kun for at få en raport om hvor jeg har været og hvilke forretninger jeg har besøgt.
Så ved jeg da lidt om hvad der sker.
Jeg mener brugen og handlen med de unges oplysninger er meget værre. Den ensretning der foretages, kan være skyld i mange ting.
At Kineserne laver et tiktok til deres befolkning, og et andet til resten af verden.
Hvad bruges der i Rusland.
God dag til jer hilsen Steen.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 18-06-23 10:12

@stone47

Google har jo markedsføring og hjælp til dette som altovervejende hovedindtægt.
Men Microsoft har også en afdeling for markedsføring ............... og Apple har "Apple Pay", en pendant til Mobilepay, det er ikke deres kerneområde, men der er gode penge i det når transaktioner koster +50 øre.

Jeg har heller ikke brug for 8 kameralinser bag og 3 foran, det første jeg vil spørge ekspedienten i mobilshoppen er om deres smarte dimser også kan bruges som telefon.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-06-23 13:48

Sammen med din fødselsdag og fire sølle tal (halvdelen er til damerne)
Og så laves der lige lidt beregninger (vist nok modus 11) som som fortæller at dine sidste 4 tal er rigtige i forhold til din fødselsdag.
s..................å der er ca. 200 mulige tal som kan bruges.
Som jeg har fået fortalt, altså.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 18-06-23 15:10

Egentlig kunne man godt kønsneutralisere personnummeret, en oplagt mulighed hvis politikerne en dag vil lave "nye numre" med os ............ i mellemtiden er det ligefrem blevet et svært gennemført krav fra de opmærksomhedskrævende LGBT personer.

Jeg har såmænd stadig det grønne personnnummerbevis som alle danskere fik omkring 1960, jeg tvivler faktisk på at yngre myndighedspersoner ved hvordan det ser ud og om det kan bruges

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-06-23 16:20

Det grønne personnummerbevis er ikke længere gyldigt, det er erstattet af sygesikringsbeviset med stregkode eller magnetstribe aflæsning (sidstnævnte bruges vist heller ikke mere).

Kommentar
Fra : netop

Dato : 18-06-23 16:57

Dette tråd er vist gået hen og blevet til en sludder for en sladder
om alt mulig andet end:

Mobil-telefoni spørgsmål

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 18-06-23 18:20

@netop

Kernen i det er at jeg ikke vil medvirke i techgiganternes jagt på ekstrem profit gennem noget så "uskyldigt" som min fødselsdato som jo kan udveksles og lække.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-06-23 18:52

Hvis det er problemet, så finder man jo bare på en fiktiv fødselsdag,
så kan de jo se hvad den kan bruges til...

Eller også hvis man er helt nøja, bruger en fastnettelefon

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-06-23 14:31

Jeg har haft skiftende Android-telefoner i mange år, og har ikke haft problemer med at der kommer reklamer, bortset fra i enkelte gratis-app.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 19-06-23 22:13

Få en fastnets tlf, så er der kun dit teleselskab der kan se/ oplyse din færden.
ALT ANDET KAN SLÅS FRA I DIN BROWSER OG på en android = placerings tjenester.
og så er det med cokkies ? det er dem der er skyld i dit/ andres reklame problemer
så PÅ DEN IGEN det er din egen skyld.

og bortset fra det, så behøves man jo at være ONLINE til enhver tid.
se på nette hvad uopmærksomhed koster samfundet = OP TIL DIG SELV, IGEN.

kender kun til meget få nettjenester der kræver CPR som login, kun Mitid, med mindre du slet ikke burde handle de steder.
BØVS...

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 19-06-23 22:30

abbaba

Der bliver også brugt cookies på min computer, men på en anden og meget mindre aggressiv måde end mobilen.

Desuden er der ingen som spørger om min fødselsdato.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-06-23 23:04

Det gør iPhone heller ikke, og du kan jo bare opgive en fake fødselsdato som foreslået tidliger, og ud fra en fødselsdato, er der ingen der kan danne et korrekt CPR nummer for dig.

Så træf dog en beslutning i stedet for at blive ved med at "brokke" dig.

Kommentar
Fra : Urias

Dato : 20-06-23 18:23

Citat
Jeg har såmænd stadig det grønne personnnummerbevis som alle danskere fik omkring 1960,
Ja ja, overdrivelse fremmer forståelsen, Øhhhh, det Centrale Personregister (CPR) blev etableret i 1968 – helt præcist den 2. april. Dermed runder registret nu 50 år. CPR er med til at få samfundet til at fungere, uden at vi tænker nærmere over det.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 22-06-23 00:59

3 parts cookies plejer at de værste da de følger dem der skal bruges til login osv -- alt kan slåes fra i din såkaldte browser - eller få et gratis program der rydder op din ? et eller andet.

Hvis du bare installer apps uden at nærlæse betingelser = det sendes vider til RUSKI land + sø er du selv ude om det.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 22-06-23 10:30

Abbaba

Jeg lærte på den hårde måde for 20 år siden da jeg fik min første computer at man ikke skulle installere alt muligt bras, og der gik jo nogle år før man fik lavet effektive antispywareprogrammer.

Jeg har kun hentet en håndfuld programmer på Play til telefonen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-06-23 12:02

Der findes et udmærket alternativ til fastnettelefon som virker på næsten samme måde, nemlig IP-telefon. Og her taler jeg hverken om Skype eller de tilsvarende produkter fra div. sociale netværk.

Jeg bruger selv IP-telefoni fra det lille telefirma Redspot ( http://www.redspot.dk ), Ulempen er at man ikke skal være en ren novice indenfor it. Men de har nogle udmærkede installationsvejledninger inde på deres side.

Udgifterne til abbonnement og samtaler er billige, og man kan enten få et nyt dansk 8-ciffret telefonnummer eller få overført sit eksisterende.

Man skal dog også checke sin routers qos-egenskaber.

Kommentar
Fra : Leif7

Dato : 25-06-23 13:33

Der er åbenbart andre end jeg der vil skifte til "Dumphone", selv unge mennesker.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/jeg-vil-gerne-koebe-en-dum-telefon-tak-dumbphones-giver-pauser-fra-alarmer-og

Men hvilke notifikationer taler de om ?
Eboks sender en notifikation når der er ny post (men ikke altid), og det øvrige offentlige sender også sms, f.eks. når de skal bekræfte bestilt tid til vaccinationer.

Iøvrigt kunne min sidste dumphone modtage mails.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-06-23 14:46

Uanset om der tales om "dum" telefon eller ej, så er en af de enkleste telefoner måske den bedste eks. " Doro klaptelefon"
Når den ringer eller smsser - åbn og snak eller læs / skriv......klap i og den tier stille.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 100 point
Dato : 25-06-23 17:21

Mon ikke du skulle se at blive enig med dig selv om hvad for en telefon du har lyst til at bruge og så købe sig en sådan...
Alt andet er og bliver jo en gang snik snak og ingen bliver klogere - du mindst

Godkendelse af svar
Fra : Leif7

Dato : 27-06-23 15:43

Tak for svaret marken84.