/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny SSD harddisk
Fra : lukas2502
Vist : 468 gange
125 point
Dato : 03-06-22 18:19

Jeg har en ny Seagate expansion SSd harddisk på 1TB hvormed jeg har tænkt mig at optage udsendelser fra TV.
Når jeg forsøger at tilslutte harddisken, ved at følge anvisningen på TVet, får jeg at vide at denne ikke er klar.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-06-22 18:28

Den skal vel formatteres fra TVét så den "bundet" til TVét.

Der jo ophavsrettigheder på det, du optager, så den (SSD) må ikke kunne "tages fr" og afsoilles via andre medirer.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-06-22 18:30

Den skal formateres af og til fjernsynet specielt. Der er normalt et sted i en menu på TV hvor det kan gøres.
Du skal være opmærksom på, at den så kun fungerer med det TV, og den kan ikke sluttes til en PC uden at blive formateret hertil (igen)! Det vil sige, at du IKKE kan flytte udsendelser over på din PC.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-06-22 18:45

Var det ikke det jeg - også - skrev??

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 03-06-22 19:18

Citat
Når jeg forsøger at tilslutte harddisken, [U]ved at følge anvisningen[/U][B][/B] på TVet, får jeg at vide at denne ikke er klar.

Både USB på TVet og harddisken er USB 3 dvs, blå

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-06-22 19:57

Læs hvad vi andre skriver, den skal formatteres fra TV.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 03-06-22 20:05

Undskyld Bille hvis jeg kom til at skrive som dig, men jeg havde ikke set dit indlæg før jeg skrev det. Prøv at kigge på klokkeslettet. Det var ikke for at tage æren fra dig
Jeg skrev udelukkende for at hjælpe Lukas ??

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 03-06-22 23:39

TVet har en klar og tydelig vejledning, som trin for trin anviser hvordan man gør:
1 Tilslut enheder>
2 USB-harddisk>
3 TV-udsendelserne skal være på en Digital kanal (DVB udsendelse eller lignende)
4 Installation: Tilslut usb-HD til USB-tilslutningen på TV.
5 Tænd for USB-hd og TV. (Det er ikke muligt at "tænde" for USB-hd uden at tilslutte til TV, da det får sin strøm fra TV-USB, jeg har ikke kunnet finde en USB-hd med ekstern strømforsyning)
6 Når TV er tunet ind på en digital kanal, skal du trykke PAUSE, når kanalen sættes på pause, starter formateringen.
Når jeg trykker på pause kommer der en tekst:
ADVARSEL Disken er ikke klar.

Det står der uanset om disken er tilsluttet eller ej.

Jeg har da prøvet at tilslutte disken til min PC, og denne registrerer disken med det samme.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 05-06-22 11:17

Se efter om den er ONLINE i DISKHÅNDTERING = H klik på rubrikken til venstre hvor der står DISK0 eller 1

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 05-06-22 11:18
Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 05-06-22 11:25

Du behøver ikke kommandopromt hvis du gør som jeg skrev - det er bare mennesker der vil lave det til raketvidenskab

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 05-06-22 15:56

Til Bille1948: Det er kun delvist rigtigt at man ikke kan dage en disk fra TV'et. De TV'ere og harddiskoptagere som formarerer disken før de kan bruges formatere normalt disken i formatet ReiserFS https://da.wikipedia.org/wiki/ReiserFS på grund af de fordele som dette format giver.

Til lukas2502: Prøv med en almindelig USB-pind. Det kan være at din SSD bruger for meget strøm i forhold til hvad dit TV kan levere. En løsning på dette vil være en USB-hub hvortil du kan tilslutte en 5V strømforsyning (find en hvor dette følger med).

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-06-22 17:56

Prøv at se i TV manual hvor stor en harddisk det kan håndtere, måske det ikke kan klare en disk på 1TB!

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 06-06-22 11:36

Til Klaudi: Jeg tror ikke at det er størrelsen i mega- eller gigabytes som sætter grænsen. For et TV med optagefunktion kører ofte med et Linuxbaseret styresystem som for eksempel Android som understøtter GPT og som kan håndtere endda meget store diske, større end dem som man kan købe idag. Jeg tror mere at det er diskens strømforbrug som sætter grænsen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-06-22 15:08

Hvad hedder dit Tv.............mærke og model og evt modelnummer.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 07-06-22 16:36

Det er et Sony KD-32W 800 som også bruges meget som monitor.
Jeg har været i kontakt med Sony som desværre ikke kan anvise hvilke HDD der er kompatibel.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 07-06-22 17:37

TVet kan godt registrere en USB kortlæser.
HDD kan via PC optage data og formatere uden problemer.
Så meget tyder på at Sony og Seagate ikke er kompatibel?

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 125 point
Dato : 08-06-22 16:31

Jeg har forsket lidt i det. Dit TV køre åbenbart med et produktspecifikt styresystem som ikke er baseret på hverken Linux eller Windows. Og den kan kun gemme på en disk som er formateret med FAT eller FAT32, også kaldet exFAT.

Jeg har tidligere læst - og erfaret - at Windows har en begrændsning på hvor store FAT/FAT32 partitioner den vil formatere på 32 GB.

Jeg har netop idag modtaget en spritny USB-pind på 256 GB med posten, og til min store overraskelse, så er den formateret med FAT32. Jeg har derfor søgt på nettet og har fundet nogle anvisninger på hvordan man kan formatere en stor disk til FAT32:

https://da.phhsnews.com/how-format-external-hard-drive-fat32-windows

I ovenstående side bruger ma formateringsværktøjet i kommandoprompten samtidigt med at man undrer sig over hvor lang tid formateringen her tager. Men jeg kender årsagen, fra DOS-dagende ved jeg at dette formateringsværktøj også scanner hele disken for fejl.

Hvis du har Linux så skulle der ikke være nogen problemer med at formatere store diske med FAT32 der.

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 10-06-22 17:42

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen. For at sikre mig at USB indgangen på TVet var i orden, prøvede jeg med en USB kortlæser 2GB. I første omgang "så" TVet intet, jeg tilsluttede kortlæseren til min PC. kopierede en Powerpoint over på kortet. Satte kortlæseren i TVet som med det samme "så" TVet USB tilslutningen, og TVet formaterede kortet.
Jeg har så købt et USB 3.1 Flash Drive 256 GB, som efter at TVet havde "klargjort" dette, virker helt efter hensigten.