/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Hvilken foto linse er bedst?
Fra : Toupie
Vist : 383 gange
200 point
Dato : 08-01-21 16:34

Hej kandu-bruger

Jeg har svært ved at gennemskue hvilken foto linse jeg skal købe..

Jeg har en Samsung S20+ og vil så gerne have en ekstra linse så jeg kan tage gode billeder på lang afstand.

Har du erfaring og kan anbefale en eller flere, så bliver jeg super glad

// Toupie

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-21 19:48

Husk at hvis du zoomer ind, så svarer det til at du holder kamera i strakt arm. og måske får et rystet billede, med mindre du har en hurtig lukketid.

Ps. Jeg kender ikke lukketiden på et mobilkamera.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 08-01-21 20:37

Hej Eyvind

Ja det kan jeg se når jeg zoomer ind på mobilen, det er derfor jeg gerne vil have en linse... så billederne bliver bedre og tydeligere. Jeg ved ikke om en linse gør det sammen som mobilen, men så er der bestemt ingen grund til at købe en hvis den gør

Lukketiden på mobilkameraet er bestemt ikke hurtig ....

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-01-21 21:41

Tror du selv, du ryster mindre, hvis du får en linse?

Du skal bruge et spejlreflekskamera - med stativ, hvsi du vi undgå rysten. Dertil findes der også linser, der kan kompensere for evt. rystelse, og du kan styre lukkertiden meget bedre.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 08-01-21 23:09

Bille det er altså ikke mig der ryster, men kameraets billede der ser rystet, grynet ud når der tages billeder med zoom.
Hvis jeg havde planlagt at købe et kamera, så havde jeg helt sikkert spurgt om det i stedet. Men nu har jeg spurgt om en linse til en mobil telefon og venter svar på det.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-01-21 00:04

Når du laber en optisk zoom, vil du ALTID få et grynet billede da det er de enkelte pixler du forstørrer.

Hvis billedet også er “rystet” kan det kun komme et sted fra: dig.

En linse vil hjælpe, men ikke ændre på evt. rystelser, de vil formentligt bare blive større - uden stativ.

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 09-01-21 01:13

Markedsføringsfolkene har smurt lidt tykt på - selv optical indgår i navnet er det tildels digital zoom som man bør være skeptisk overfor.

Finally moving on to what is likely the most interesting new addition to the S20 and one already striking-up controversy left and right due to Samsung's marketing, as well as a bit of confusion. The 64MP Samsung Bright S5KGW2 sensor with its 1/1.72" size and 0.8µm pixels is the hardware behind Samsung's "3x hybrid optical zoom" marketing for the S20. Sounds good enough on the surface, but as it turns out, the actual optical zoom level the lens provides is practically insignificant, compared to the main 12MP camera.

fra
https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s20_plus-review-2088p5.php

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 09-01-21 10:07

Hmm.... det jeg spørger om er hvilken ekstern foto linse der er bedst at købe.... og hvem der har erfaringer. Jeg må indrømme det er nemmere for mig hvis i svare på det spørgsmål.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-01-21 13:07

Jeg har ingen erfaring med dit Samsung men vover pelsen alligevel, derimod har jeg erfaring med fotografering.
Jeg kan ikke finde at Samsung har linser til din telefon S20+ som ekstraudstyr
Hvis du kan finde linser til det, er det ikke standard udstyr og sandsynligvis ikke noget der forbedrer kameraets kvalitet.
De rystelser du får når du bruger zoom kommer fra dig alene og har intet med telefonen og kameraets kvalitet at gøre. Her har du brug for stativ når du zoomer ind på motivet for ikke at få rystelser.
Hvis du ønsker høj kvalitet på dine billeder, så er det et fotografiapparat du skal have.
Har du prøvet at tage et billede med alle tre kameraer på en gang? Jeg har læst at det kan lade sig gøre og så får du forskellen at se på de 3 linser som telefonen er født med.

bentjuul

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-01-21 13:18

Meget nær det jeg skrev.

Kommentar
Fra : kurt54

Dato : 09-01-21 13:28

De fleste linser af den slags har dårlig montering - se nedenstående link.
Jeg har lidt erfaring - det iphone5s hvor der fulgte et cover med som linsen skrues på -det sikrede den optimale placering - men det handy lommevenlige konstruktion var det ikke - jeg endte med stort set ikke at bruge det - og i stedet manipulere med billedet på computer efterfølgende. Klemme løsningerne holder ikke - en anelse skævt og kvaliteten forrringes stærkt.

https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk02LvdR8ToPuUpykhYFfLq9xbjvyXQ:1610193977422&source=univ&tbm=isch&q=phone+telephoto+lens&client=opera&sa=X&ved=2ahUKEwj5pKyA6I7uAhUuAxAIHVM6DEkQjJkEegQIIhAB&biw=2008&bih=1011

https://www.androidauthority.com/android-mobile-camera-lens-874394/

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 09-01-21 13:51

Tak for input Bentjuul... det er nu ikke mig der snakker rystelser, men det kom frem i første oplæg fra Eyvin.... så slår det lige fast med syvtommer søm....
Det er IKKE for at forhindre rystelser men for at få et større zoom at jeg spørger....

Vi har så mange rovfugle hen over grunden, og jeg vil godt komme tættere på dem med zoom, uden at købe et andet kamera.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 09-01-21 13:52

Tak Kurt, det er præcis det jeg spørger om

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 200 point
Dato : 09-01-21 14:47

S20+ har billedstabilisering som virker i samspil med den eksisterende linse på mobilen. Hvis du sætter en zoomlinse på så skal du forvente at billedstabiliseringen ikke virker. Det betyder at du kun kan bruge linsen+mobil i skart lys = dagslys og ikke på en grå vinterdag hvor der kun er 5% i forhold til en sommerdag.

Derudover vil du miste optisk kvalitet, da selv de bedste zoomlinser forvrænger lyset - så selv om du får en god zoomlinse moteret på din S20+, så vil det ikke være super kvalitet. Og derudover så kan man ikke rigtig alligne linsen perfekt, så fotoet vil blive mere skarpt i den ene side.

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 09-01-21 15:35

Tak for svaret Thomas_Mygind. Det giver mening