/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvad skal schuko stik være godt for?
Fra : zebra2zebra
Vist : 505 gange
25 point
Dato : 22-11-20 23:13

Jeg har skiftet en gammel udendørs stikkontakt ud med en ny. Efter jeg har sat den nye op, har jeg opdaget, at den nye er en schuko stikkontakt. Dvs at halvdelen af mine stikpropper, kan ikke gå i den nye stikkontakt. Det er jeg meget sur over. Så er spørgsmålet, hvad er meningen med en schuko stikkontakt? Hvorfor skal man til at have to slags stikpropper, almindelige og schuko.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 22-11-20 23:15
Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 35 point
Dato : 22-11-20 23:37

Schuko er en udenlandsk standard -tysk mener jeg - som også må bruges her i landet. F. eks. er der schuko stik i tysk producerede campingvogne og på en del elektriske apparater.
Det er kun de “flade” danske stik der kan gå i schuko kontakter, da jord i schilling sidder i siden af kontakten/stikket og ikke som et tredie ben, som i de danske stik.
Desværre er vi vist bare nødt til at affinde os med, at der er to forskellige standarder, og så bare være opmærksom på, at vi får de rigtige stik og nogle omformere fra det ene system til det andet.
Måske er det noget EU har bevirket - jeg ved det ikke, men jeg vil give dig ret i, at det er upraktisk med to forskellige systemer ??

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 23-11-20 00:04

Det er i hvert fald upraktisk. Jeg skifter ikke stikkontakten, for nu har jeg sat den op. Jeg tror jeg vil lave en adapter, med schuko han i den ene ende og alm danske hun i den anden ende.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 23-11-20 00:07
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-11-20 01:01

Problemet er, at LK-NES har lavet et dygtigt lobbyarbejde, så det trebenede stik indtil for nylig har været eneste lovlige jordforbundne stikprop i DK til jordet enfaseforbindelse. Schuko (Schutzkontakt) er ellers ved at være det tætteste, man kommer på en europæisk standard.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-11-20 02:19

Hvorfor svare? Det her bliver sikkert ignoreret og lukket som alt andet!

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 23-11-20 11:23

-> 3773 Jeg kan ikke rigtig forstå dit indlæg. Når der er noget jeg gerne vil vide noget om, opretter jeg et spørgsmål. Jeg læser alle indlæg der kommer. Hvis der er nogle indlæg, som jeg synes skal kommenteres, kommer jeg selv med indlæg. Jeg lader spørgsmålet være åbent et stykke tid og så lukker jeg det. Jeg kan ikke se noget galt i den brug af kandu hjemmesiden. Har du lyst til at uddybe dit indlæg?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-20 15:02

schuko stik kommer nede fra Tyskland og af hensyn til "det frie marked" er det også godkendt i DK - altså hvis han og hun parten passer til hinanden. At du så køber en stikkontakt hun part, bliver du så nødt til at anskaffe hanparten også....................fjollet ja - men sådan fungerer fællesskabet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-11-20 22:53

De stikpropper ,som sidder i masser af indkøbt grej fra vaskemaskiner til brødristere er der mange som kalder schuko, men det er reelt universalstikpropper som passer i almindelige forekommende stikkontakter i Sverige, tyskland .Østrig, Belgien, frankrig mv. selv om disse lande har varierede former for stikkontakters placering af jordforbindelsen.

Kun i Danmark har man den enestående type med det tredie flade jordbind, som ikke passer sammen med noget andet. Den er forhåbentlig på vej ud af billedet. Det forenede kongerige har også en egenartet fjollet type.

Vær du glad for din Schuko stikkontakt. Husk den skal have børen pillesikring, for at være lovlig. En andenskør dansk regel.
Når du så er i Tyskland eller Sverige kan du købe billige schuko stikpropper, eller universalstikpropper, som du kan skifte til.

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 25-11-20 12:08

Hvad er 'børen pillesikring'? Det har jeg aldrig hørt om. Jeg har surfet på det, og der kommer 0 hit.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-11-20 12:35

Børne pillesikring skulle der sikkert have stået

Godkendelse af svar
Fra : zebra2zebra

Dato : 26-11-20 08:14

Tak for svaret myg.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 26-11-20 09:24

Selv tak.
Jeg var selv irriteret over forskellen på stikkene i går, da jeg ville sætte et rundt dansk stik i en kombineret ce400v/230v og opdagede, det var Schuko ?????? , så connectorerne er (og bliver) et nødvendigt onde ??

Kommentar
Fra : zebra2zebra

Dato : 29-11-20 19:00

Jeg kan se to muligheder. Den ene er at skaffe en adapter. Den anden er at udskifte stikkontakten.