|
 | Tryk til reservehjul Fra : zebra2zebra | Vist : 313 gange 25 point Dato : 13-05-20 16:13 |
|
Jeg har en bil. Det er en Suzuki Alto fra 2014. I bagagerummet ligger et reservehjul. Det er ikke et almindeligt dæk. Det er et nødhjul. På dækket står der "max 80 km/t". Det lyder meget fornuftigt. På dækket står der også "inflate to 420 kPa (60 psi)". Hvor meget 420 kPa er, det ved jeg ikke. Hvor meget 60 psi, det er, det ved jeg. Det er meget. Som en tommelfingerregel, skal et bildæk pumpes til 32 psi. Hvordan skal det forståes, det med 60 psi. Er det hvor meget dækket skal pumpes til, eller er det noget andet?
| |
 | Kommentar Fra : stilkene  |
Dato : 13-05-20 16:49 |
|
Det er et tryk det tåler.
Pump op til det som de øvrige hjul kører med.
| |
 | Kommentar Fra : transor  |
Dato : 14-05-20 09:14 |
|
Nej stilkene tager fejl
Det er ganske almindeligt at det lille nødhjul skal have et meget højt tryk. Det er netop fordi at det meget smalt at trykket skal være højere for at bære det samme som et almindeligt hjul med normalt tryk.
420 kPa (kiloPascal) er det samme som 4,2 Bar . Ca det dobbelte af hvad et almindeligt hjul skal have. Det er konstrueret til at tåle det høje tryk.
Husk jævnligt at kontrollere trykket i reservehjulet. Ellers kan det måske ikke bruges, den dag det gælder.
Når mange moderne biler har det lille nødhjul, er det for at spare vægt og plads i bagagerummet.
| |
|
Reservehjulet skal jo vedligeholdes. Det er rigtig som transor skriver, at det er et lille nødhjul og det er smallere end et almindeligt dæk.
Det skal ikke pumpes for lidt. Så kan det ikke bruges, den dag der er brug for det. Det skal ikke pumpes for meget. Så kan det eksplodere, efter det er taget i brug som reservehjul, og jeg er begyndt at køre på det.
| |
 | Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|