/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
3 retters menu. Forret forslag
Fra : bodillouise
Vist : 419 gange
100 point
Dato : 20-01-20 18:01

Vi skal have gæster på lørdag. Jeg ved ikke hvad jeg skal lave, hvis vi er henne i den lidt gammeldags menu.
Har i nogle forslag

Forret ?

Hovedret : gammeldags oksesteg med karofler, brun sovs, perleløg og waldorfsalat. Evt rodfrugter eller en grøn salat til.

Dessert : æblekage

Derefter kaffe/te og slik

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-01-20 18:11

Når du er så gammeldags skal det være tarteletter men høns i asparges.

det hele er ret traditionelt og halvkedeligt

Accepteret svar
Fra : Ammitz

Modtaget 110 point
Dato : 20-01-20 18:30

En dejlig kold tunmousse, med lækkert brød til

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 20-01-20 18:50

Transor : dejligt at hører du syntes det er traditionelt og kedeligt, så ved vi hvad du altid spiser ??

Kan ikke mindes at jeg i rigtig mange år har lavet dette. Og tror mine gæster vil elske det.

Hønse med asparges, er en god ide men efter for mange julefrokoster har vi vist fået nok.
Men det kunne selvfølgelig blive hønsesalat på en ananasring På en salatbund med et lækkert stykke brød til.

Ammitz : god ide med tunmousse

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-01-20 20:38

En let rejcocktail

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-01-20 00:39

Du kunne jo sprænge rammerne og servere et halvt dusin østers til hver. Det er også gammeldags. Men der var engang da man viste hvad der var naturlig og god mad.

Det værste i dit oplæg er den brune sovs. Mariner kødet i to døgn dækket af rødvin krydret med rigeligt rosenpaprika og med fint hakkede løg (blender) og lidt soyasauce ( den ægte og ikke kulør). Vinen virker som en fremragende kødmørner, så kødet ikke skal steges helt i trevler.
Det kan du bagefter bruge i en god sauce. ( Husk også fløde ). Rødvin er bedst men farver kødet mørkt. Alternativt kan en tør hvidvin med god syre bruges. sukkerbrunede syltede små løg- laves næsten som brune kartofler men skal varmes længe for ikke at være for rå i smagen. er godt tilbehør sammen med passende grøntsag f. eks brocoli.

den gammeldags oksesteg bliver bedst i stegegryde . læg nogle gulerødder og porretoppe ved , sammen med peberkorn, timian og lauerbærblade og en minimal mængde vand. kødet skal braiseres og ikke koges.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 21-01-20 01:47

Tarteletterne kan du lave med en stuvning "asparges - fiskeboller" pyntes med masser af rejer. Et godt gammelt alternativ til den traditionelle høns i asparges.

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 24-01-20 18:00

Tak for svaret Ammitz.