/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Relæ med speciel funktion
Fra : olarsen
Vist : 283 gange
500 point
Dato : 21-08-19 17:41

Jeg har brug for et relæ der skal overvåge et batteri, det skal ind-/udkoble når spændingen kommer over 26Vdc og ud-/indkoble når spændingen falder til under 25Vdc. Det skal helst være muligt at justere hysteresen. Er der nogen, som ved om det findes? Evt. som hjemmeelektronikbyggesæt, men helst noget, som er 'E'-mærket

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-08-19 23:39

Så er det næppe et relæ, snarere et Schmitt-triggerkredsløb, du har brug for. E-mærket er noget, som kineserne rask væk knalder på alle produkter uanset om de overholder europæiske normer. Er det et D-mærke, du efterlyser? I øvrigt mangler du at beskrive, hvor mange Ampere, du vil have sluttet og afbrudt, og hvor stor kapacitet og induktans, der er i det kredsløb, du vil slutte og bryde.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 22-08-19 07:45

Schmitt trigger er det jo at den hedder når det skal være korrekt!
Og ja, jeg har set hvad kinesere kan med et E-mærke.
Jeg skal bruge det til at styre en kontaktor med 2 slutte kontakter, da jeg skal forvente at der vil gå ca. 10-15 Amp dc igennem, med 2 kontakter i serie burde man kunne undgå lysbue.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 22-08-19 07:46

Jeg har kontaktoren med en 230Vac spole

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-08-19 09:31

Det er nok bedst med 2 stk Schmitt trigger - en for den stigende og en for den faldende, så du uden videre kan ændre hysteresen.
Og måske skyde en lille tidsforsinkelse ind.

Måske du skal tænke i noget solid-state som kontaktor eller en kviksølv kontaktor.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-08-19 13:36

Eyvind,
Det kunne godt være en løsning, men jeg har søgt for at finde noget færdigbygget, men er ikke lykkedes med det endnu, Jeg har et solid state relæ, som har været brugt til varmestyring, men på AC, ved ikke om det går med ren DC, uden puls, tyristorerne slukket jo ikke når der et DC?? eller hyr.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 250 point
Dato : 27-08-19 10:02

et solid state relæ ved jeg for lidt om.

Kig lidt her:
https://www.google.com/search?q=ardino+sp%C3%A6ndingsstyring&oq=ardino+sp%C3%A6ndingsstyring&aqs=chrome..69i57.16007j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Men altså med spændingsforskel på 1 volt og 15 amp
blive det nok en gang tænd/sluk/tænd/sluk osv.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 30-08-19 15:24

Tak for svaret Eyvind.
Nok det nærmeste vi kan komme til noget brugbart.