/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Aflyse lejekontrakt?
Fra : Gert54
Vist : 868 gange
20 point
Dato : 01-07-03 17:14

Hej. Jeg har et problem ang. leje af lejlighed. For ca. en uge siden skrev jeg under på en lejekontrakt men jeg er nu kommet i den situation at jeg ikke har råd til og bo i den, jeg har ikke indbetalt noget endnu,kan jeg få anulleret kontrakten på lovlig vis uden at jeg kommer til og stå i nogen form for gæld til udlejer?
På forhånd tak
Jesper

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 30 point
Dato : 01-07-03 17:46

I første omgang synes jeg at du skal kontakte udlejer. Måske kan problemet så løses. Jeg kender jo ikke de betingelser, som du har skrevet under på.

mvh ans

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 01-07-03 18:16

En måde at komme ud af et lejemål på er ikke at betale huslejen! Så vil udlejer normalt hæve lejeaftalen, som det hedder. Det kan være en fordel for lejer, hvis denne har bundet sig til at leje i en fast periode på 2 år. Men det er der jo ikke tale om i dette tilfælde, går jeg ud fra.

Som ans skriver, så tal lige med udlejer om det først. Det bedste er jo at I begge finder ud af det.

Men under alle omstændigheder skal du, iht § 95 i lejeloven betale leje til udlejer for tiden indtil du kunne fraflytte med normalt varsel. Omvendt skal udlejer bestræbe sig for at genudleje det lejede. Så hvis der er andre, der gerne vil flytte ind i stedet for dig, så mister udlejer sit krav over for dig. Det gælder også hvis du finder en anden lejer, som udlejer kan acceptere.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-03 18:40

I det øjeblik du har skrevet under på en lejekontrakt, skal du betale leje i h.t. lejeaftalen. Derfor skal du kontakte udlejer hurtigst muligt. Opsige din lejekontakt. Måske finder i en løsning. Udlejer har samtidig pligt til at få udlejet lejemålet så hurtigt, som det nu kan lade sig gøre. Jeg tænker på annoncering. Måske kan du selv anvise en lejer. Men du skal skynde dig for at undgå senere ubehageligheder.

mvh ans

Kommentar
Fra : Gert54

Dato : 01-07-03 20:34

Hej. Ang. den her lejlighed som jeg har underskrevet lejekontrakt på. Jeg er endnu ikke flyttet i lejligheden men skulle overtage den her fra den 15-07-03 men har så fået at vide at det at det ikke kan lade sig gøre og komme ind i lejligheden før 01-08-03. Det er vel også en omstændighed som kan have indflydelse på lejekontrakten?
På forhånd tak
Jesper P.

Godkendelse af svar
Fra : Gert54

Dato : 01-07-03 20:49

Tak for svaret ans.