/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Fugtproblemer i badeværelse
Fra : Lincoln1242
Vist : 278 gange
41 point
Dato : 27-11-18 09:18

Jeg har nogle problemer med fugt i mit badeværelse, nærmere betegnet på gulvet bag vaskemaskinen. Vaskemaskinen står op ad en ydervæg, der ikke har så meget isolering. Da badeværelset i forvejen er meget lille, så er det ikke muligt at efterisolere det.

Det hjælper ikke med en affugter eller ventilator, da badeværelset jo i forvejen er et fugtigt lokale. Problemet er, at gulvet er ret koldt i forhold til rumtemperaturen, og derfor kondenserer fugten på gulvet under/bag vaskemaskinen og delvist op ad væggen.

Der er ikke plads til at montere en lille radiator i nærheden pga. skabe med skuffer, lågen til vaskemaskinen, og brusepladsen.

Min tanke var derfor at købe en elektrisk håndklædetørrer, og montere den bag vaskemaskinen! Ville dette mon kunne skabe tilstrækkelig ventilation/varme til at afhjælpe fugtproblemet?

Jeg ved godt at nummer ét ville være lægge i varme i gulvet, men det er jo en større og væsentlig dyrere løsning…

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-11-18 10:00

En affugter ville ellers være et godt valg, hvis der var plads. De fjerner fugt og varmer i samme ombæring.og giver tre til fem gange så meget varme som en elektrisk håndklædetørrer på samme effekt.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 41 point
Dato : 27-11-18 10:29

Hvis du løfter vaskemaskinen ekstra 5 centimeter op fra gulvet med et par trykimprægnerede lægter, sørger for 5 centimeter luft bag maskinen og hænger en affugter op på væggen med et par solide knægte oven over maskinen, har du en efter forholdene optimal situation. Det tager et par cm gange maskinens bredde (60 cm) gulvplads, og du får et varmere og mere tørt badeværelse. Det meste af varmen er gratis, idet den stammer fra kondenseringen af luftfugten. Med lidt fingersnilde kan du arrangere afløb fra affugterens beholder til gulvafløb, så driften kan blive kontinuerlig om så ønskes. Der skal bare støvsuges på affugterens indsugningsfilter efter behov.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-11-18 10:51

Det med affugteren er en personlig oplevelse: Under skybrud i sommeren 2011 havde vi haft 5 - 15 centimeter vand i kælderen og kom først hjem fra ferie ti dage senere. Der var en masse., der skulle kasseres, mure skulle kradses ud, fuges, pudses og kalkes og alt emmede. Vi købte en affugter, og den fik i løbet af nogle uger taget det værste, og kælderen blev så varm som aldrig før. Jeg satte et Wattmeter på ledningen og målte hvor meget kondensvand, der skulle hældes ud og regnede lidt på det. det var ikke så ringe en forretning endda. Nu kan vi tørre vasketøj i kælderen om vinteren med god samvittighed, for hver kiloWatttime brugt giver 6 til 8 liter vand i beholderen, og det svarer til, at der udledes varme svarende til 3,7 til 5 kWh i en elradiator eller håndklædetørrer. Jeg gætter på, at huset også har det bedre af at være tørt.

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 27-11-18 14:08

Tak for svaret pbp_et.