/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kørekort som 17 årige
Fra : bodillouise
Vist : 247 gange
100 point
Dato : 25-03-18 14:47

Kan det passe at hvis en 17 årige, som ikke overholder regler om at køre med en person med min 10 års erfaring ogmin30 år. Kun slipper med en både på 3000 kr første gang.
Den anden person som ikke har erfaring og alder ikke kommer i klemme her med bøde eller klip i kortet.
Hvis man køre galt som 17 årige og uden ledsager som har den erfaring det kræver, kan man forvente at forsikringselskabet vil kræve penge af den 17 årige for skaden ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-03-18 15:02

Det er rigtig nok.
Citat
Hvis man køre galt som 17 årige

Uden erfaren ledsager må det vel betragtes som kørsel uden kørekort

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-03-18 15:03

NB bøden stiger hvergang vedkommende bliver stoppet

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 25-03-18 17:08

Efter hvad jeg kan læse stiger bøde for hver gang man standse, men syntes det er for billigt sluppet.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-18 17:34

De har trods alt bestået teori og køreprøve, men syntes også de slipper for billigt.

Tvivler også på at forsikringen dækker skader, det er vel som at køre i en stålen bil.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-03-18 17:38

På denne side kan du få svar på stort set alt det du spørger om

https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/i-bil/koerekort-til-17-aarige

God påske

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-03-18 17:41

1. Ang ledsager
Ledsager skal minimum være 30år samt skal denne person have haft et DANSK bilkørekort i mindst 10 år og må IKKE være spiritus/narko påvirket.

Så hvis en ledsager har taget et DANSK bil kørekort som 23 årige så må personen først være ledsager efter til år dvs som 33 årige.(og uden at have mistet sit kørekort i de sidste 10 år)

Så hvis en person har taget sit DANSKE køre kort til bil som 18 årige så må personen først være ledsager når sidst nævnte er fyldt 30år (og uden at have mistet sit kørekort i de sidste 10 år)

Overholder ledsager ikke disse krav hæftet det med bøde til begge.

VIGTIGT både den 17 årige og ledsager skal udfylde en skriftlig blanket som kan downloades på http://www.fstyr.dk/kørekorttil17årige

Ang. Forsikring så er der normalt en højere selvrisiko, og det kan være forskelligt fra forsikring til forsikring.

Bøderne er trin opdelt dvs. Den stiger og stiger for hver gang. Vær obs på at der kan være lovgivninger i straffeloven som man ligeledes kan blive straffet for gaderæs mm.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-03-18 06:53

Man skal ikke udfylde en blanket, det er blot middel til at bevise at man har informeret ledsager...

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 29-03-18 23:56

Tak for svaret mig-selv.