/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rust og andre pletter på Madras?
Fra : storemolle
Vist : 257 gange
75 point
Dato : 19-10-17 12:58

Jeg har en madras der låg en stålbøjle på også faldt der vand ned på madrasen så nu er der rust der hvor bøjlen låg.

Hvad kunnne jeg gøre?

Jeg og temmelig mange andre pleter af forskelige pleter da før i tiden spiste i min seng.

Kan man sådan nogle lidt ukendte pletter af selv når de er gamle?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-10-17 21:29

Prøv noget ´sæderens´ fra T-hansen eller lignende:
http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Indvendig-bilpleje/Indtraksrens-2000017108/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-10-17 21:31

NB sidste gang jeg forsøgte at fjerne sådan en plet, bredte den sig og blev værre, det var dog bare med sæbe.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 19-10-17 22:09

Jeg ville klar prøve oxalsyre som er rigtig god til at reducere rust med da det chelerer jernionerne.

https://www.borupkemi.dk/farve-kemi/husholdningskemi-pulver/borup-oxalsyre

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 19-10-17 22:24

Hvad med de gamle mad pletter hvordan skal jeg få dem af?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-10-17 22:36

Citat
eg og temmelig mange andre pleter af forskelige pleter da før i tiden spiste i min seng.

Køb en ny??? den koster sikkert mindre end både udrydde gamle madrester og rust - og det kan endda sendes nu til dags..

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 19-10-17 22:40

Madpletter er nemmest med chlorin som oxidere alt organiske materiale - og bleger og fjerne farverester.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-10-17 00:13
Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 20-10-17 02:58

Den har kostede 8000 kr eller var det 5000 kr super lækker

Kommentar
Fra : storemolle

Dato : 20-10-17 02:58

ikke noget billigt møg

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-10-17 17:31
Kommentar
Fra : Odada

Dato : 26-10-17 13:19

Hvis rustpletten er ubehandlet. så er Magica fra Matas godt.

Rensning af madras vil være fint i nyfalden og ren sne. Så der skal lidt tålmodighed til.

Ellers ville jeg prøve med helt rent vand (demi, aku), som er selvrensende og så skal der ikke "skylles efter". - Brug en ren sprayflaske og dup uden at gnide med flere tørre klude og til sidst køkkenruller der presses på.
Odada