/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
udlejer spørgsmål (rettet)
Fra : lillelyst
Vist : 343 gange
50 point
Dato : 14-10-17 16:35

Min ældre mor er nu flyttet til en ældrebolig i forbindelse med min fars død.
Jeg mødtes i dag med udlejeren (privat bolig) for at besigtige den fraflyttede bolig.
Jeg var ikke med ved indflytningen hvor der var blevet lavet en indflytningsrapport og nogle mundtlige bemærkninger men jeg ikke kan vide hvad der er op og ned, men.....
1) Udlejeren krævede at min for skulle være ude her den 15. oktober så han kunne udleje igen til den 1.
2) Udlejeren krævede afslibning af trægulve eller evt. nyt gulv lagt ind i stuen pga. af nogle pletter som var dannet henne ved altandøren. Han mente at nogle våde måtter kunne være årsag til problemet men det mener jeg faktisk ikke umiddelbart, men ved jo ikke hvordan det så ud ved indflytning.
3) Ellers var boligen stort set i orden og der skulle kun males på væggene. Han gav udtryk for at han forholdt sig til indlytningsrapporten og intet andet.
Jeg ved at mine forældre er ekstrem påpasselig med at lave skader på bl.a. boligen, hvorfor jeg er overbevist om at min mor talte sandt når hun siger at de havde nævnt det for ham ved indflytning.
Vi kan ikke gøre så meget ved situationen men ønsker dog at vide om udlejeren kan kræve at min mor skal være ude midt i måneden når hun skal afregne hele oktober måneds husleje? og ikke mindst må udlejeren alene bestemme hvem der evt. skal afslibe/lægge nyt trægulv i stuen samt hvilket malerfirma der skal udføre opgaven?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 14-10-17 23:16

1) JA UDLEJEREN ER NØDT TIL AT HAVE EN ISTANDSÆTTELSES PERIODE, SÅ DET ER FULDT LOVLIGT.

2) HVIS IKKE DINE FORÆLDRE HAR GJORT NOGLE SKRIFTLIGE INDSIGELSER PÅ INDFLYTNINGSRAPPORTEN, ER DER DESVÆRRE IKKE NOGET AT GØRE FOR DEM.

3) DET ER ALTID UDLEJER, DER UDPEGER, HVEM DER SKAL VÆRE HÅNDVÆRKER,
NÅR LEJLIGHEDEN SKAL GØRES I STAND VED FRAFLYTNING. MEDMINDRE ANDET ER AFTALT SKRIFTLIGT I LEJEKONTRAKTEN. SÅ VIL DET TYPISK STÅ I §11.

DU KAN PRØVE AT GOOGLE LEJELOVEN, DER STÅR DET HELE.

HVOR LÆNGE HAR DINE FORÆLDRE BOET DER??

MVH AG112

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-10-17 23:36

Citat
nogle pletter som var dannet henne ved altandøren. Han mente at nogle våde måtter kunne være årsag til problemet men det mener jeg faktisk ikke umiddelbart,

Hvis det er vand indtrænging ude fra, så er dørlisten/ dørtrin rådden - se efter det

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 15-10-17 00:12

DER ER OGSÅ MANGE DER TØRRE TØJ VED AT ÅBNE ALTANDØREN, OG HAR ET LILLE TØRRESTATIV STÅENDE,
OG TÆNKER IKKE OVER, AT DER MÅSKE ER NOGET AF TØJET
DER DRYPPER NED PÅ GULVET.

MEN HVIS IKKE DET STÅR I INDFLYTNINGSRAPPORTEN ER DET MEGET SVÆRT AT BEVISE AT DET VAR DER VED INDFLYTNINGEN.

DET ER DERFOR AT LEJER HAR 14 DAGE TIL AT AFLEVERE INDFLYTNINGSRAPPORTEN TIL UDLEJER, SÅ KAN LEJER NÅ AT FINDE DE FEJL DER MÅTTE VÆRE OG FÅ DEM SKREVET PÅ
LISTEN.
SÅ LEJER IKKE HÆFTER FOR DE FEJL VED UDFLYTNING.

MVH AG112

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 15-10-17 01:34

De har boet der i 2 år. Og jeg ved at tørring af tøj altid er foregået via tørretumbler. Min far ville have været 100% obs på de følgeskader der ville kunne forekomme hvis de valgte at tørre tøj indenfor deres dør som fører direkte ud til terassen. Men i en stue som er på ca. 30m2 vil jeg dog mene at det ikke kan være rigtig at han har ret til at få lagt nyt trægulv blot fordi de nyopståede pletter som fylder max. 4m2 skal fjernes. Da må en afslibning vel kunne afklare den problemstilling? Og jeg ved ikke om jeg har ret til, nu her hvor nøglen er afleveret til udlejeren, kan få besigtiget pletterne af en håndværker? Han kan jo i så fald, hvis han nægter mig adgang til at komme ind i boligen, til enhver tid udnytte situationen til at få lagt helt nyt trægulv?
Er han ikke forpligtet til at fremsende os et skøn/kopi af det tilbud han får ind til reparation af gulv samt maling af væggene? Eller har han ret til blot at få udført arbejdet til højeste pris og så skal min mor bare betale?

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 50 point
Dato : 15-10-17 09:02

UDLEJER SKAL INDEN 14 DAGE EFTER DINE FORÆLDRES UDFLYTNING FREMSÆTTE KRAV OM ISTANDSÆTTELSE AF BOLIGEN.
HER VI BELØBET OFTEST OGSÅ FREMGÅ AF, HVAD DET VIL KOSTE AT ISTANDSÆTTE.

VED FREMSENDELSE AT OPGØRELSE, VIL DER OFTEST MEDFØLGE FAKTURA FRA DE HÅNDVÆRKERE DER HAR UDFØRT ARBEJDET.

ER DER INDKALDT TIL FLYTTESYN MED MINDST 7 DAGES FRIST, SKRIFTLIGT???

ELLERS ER FLYTTESYNET IKKE GÆLDENDE.

HAR I FÅET EN KOPI AF FLYTTESYNSRAPPORTEN FRA FLYTTESYNET, SAMTIDIG MED AT DET FOREGIK ??

I LEJELOVENS § 12.2.3 STÅR DER:
"OVERHOLDES FRISTEN IKKE, ER FØLGEN, AT UDLEJER ALDELES MISTER SIN ADGANG TIL AT GØRE LEJER ANSVARLIG FOR UDBEDRING AF KONSTATEREDE MANGLER OG FORSØMT VEDLIGEHOLDELDE"

MVH AG112

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-10-17 13:10
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-10-17 21:11

Citat
få lagt nyt trægulv blot fordi de nyopståede pletter som fylder max. 4m2 skal fjernes

Hvis det er kommet efter ´kun´ 2 år, ville jeg nærmere tro at dem gamle afslipning af gulvet ikke var i orden - eller den var fugtig før det blev efter behandlet - og gulvet ikke kunne afgive rester af fugt, så muligvis EJER der vil hænge jer op på andres problemer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-10-17 21:13

Citat
4m2

Det er trods alt lidt af en PLET, og er gulvet i orden fra første dag = ingen sorte pletter/ gulv.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 15-10-17 21:43

Faktisk har jeg fundet ud af at ejeren, inden mine forældre flyttede ind, selv boede i boligen med kone og 2 børn. Men som tidligere nævnt, jeg tror ikke mine forældre har en indflytningsrapport liggende.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-10-17 00:00
Godkendelse af svar
Fra : lillelyst

Dato : 20-10-17 22:44

Tak for svaret AG112 og I andre. Han taber sagen på denne her jf. byens lokale lejerforening som nu også tager sig af problemstillingen.

ER DER INDKALDT TIL FLYTTESYN MED MINDST 7 DAGES FRIST, SKRIFTLIGT???
ELLERS ER FLYTTESYNET IKKE GÆLDENDE.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 21-10-17 00:07

SELV TAK
GODT DER KOMMER EN LØSNING PÅ PROBLEMET.

MVH AG112