/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Program når fil skal til trykkeri?
Fra : cristian2
Vist : 400 gange
40 point
Dato : 12-10-17 23:20

Jeg hjælper min kone med at lave midlertidige visitkort. Jeg har sat noget enkelt op i PowerPoint og vil gå ned til nærmeste trykker og få ham til at lave 200 stk. Men hvad skal jeg gemme det i hvis han skal kunne overtage en fil og trykke direkte efter den? Det er grå skrift tiltænkt sort karton. Måske kan han bare bruge en alm. printer, det gør det vel enklere?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 12-10-17 23:38

Jeg vil klart anbefale at du spørger trykkeriet om hvilke filer de kan bruge.

Jeg ved at de i gamle dage foretrak postscript da disse filer kunne bruges direkte i deres fotosatsanlæg, men idag bør de selv have de fleste grafiske programmer som de kan printe til trykkerimaskinen med direkte. Powepoint er et af de mere almindelige programmer, så den bør de have.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 13-10-17 05:04

Du skal lave en pdf fil. Grå skrift på sort karton går ikke.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 13-10-17 07:08

PowerPoint er beregnet til "lysbilleder". Hvis du ikke har et billedbehandlingsprogram, så lav dit visitkort i Word i det rette format og gem det på et usb-stik, så bør trykkeren selv kunne konvertere det til en jpg-fil.
Et visitkort er jo meget lille, så en grå skrift på sort baggrund vil være næsten umulig at læse.
Prøv at printe det ud i den rette størrelse og se selv. Hvid skrift på sort, eller endnu bedre sort skrift på hvid baggrund, hvis man vil have folk til at læse det.
Endnu nemmere er at bruge Vistaprint....

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 13-10-17 09:11

Er der farver på, vil de helst have dem i CMYK i stedet for RGB

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 40 point
Dato : 14-10-17 11:50

Grå skrift på sort karton, er næsten lig med hemmelig navn og adresse.
det er vigtigere at det bliver let læseligt end oversmart.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 31-10-17 13:15

Tak for svaret transor.