/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hortensia
Fra : Gumar
Vist : 323 gange
50 point
Dato : 28-06-03 13:03

vi har 3-4 forskellige hortensia, de gror vældig godt, og ser sunde og raske ud, men der kommer ingen blomster , det er blade det hele, det er nok nogle forædlede typer, for de gamle hvide de blomstrer flittig hvert år, i år har vi ikke klippet dem ned, kun klippet det visne af i toppen.
Er der noget vi kan gøre for at få blomster i planterne???

mvh
Gumar

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-06-03 13:43

Prøv at lade dem tørre ud. Ikke så de dør, men til de hænger. Så tror planterne at de er ved at dø og sætter blomster for at nå at formere sig. Det lyder vanvittigt, men sådan fungerer det. Det er ikke kun menneskeracen, der prøver at beså.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 28-06-03 21:24

Hej Gumar

Jeg har selv 12 stk. hortensia. Den ene, har aldrig nogensinde blomstret, men er en stor kraftig plante. Jeg spurgte min "planteskolemand" hvad jeg skulle gøre. Han sagde, "grav den op og smide den væk". Han havde ingen forklaring, men sagde, "at når den har stået i min have i 4-5 år uden at blomstre, ville den formentlig aldrig blomstre.
Jeg hat gravet den op og smidt den væk og købt en ny.

Med venlig hilsen
Frank